سود چند هزار ميلياردي برخي از محل تغيير تعرفه خودرو 100 درصد شايعه است

تهران- ايرنا- رئيس سازمان توسعه تجارت ايران درباره مطالب مطرح شده در برخي پايگاه هاي خبري مبني بر اينكه 9 نفر از تغيير تعرفه خودرو 109 هزار ميليارد تومان سود كرده اند، گفت: اين ارقام و مطالب جز شايعه چيز ديگري نيست و شايعه پراكنان بايد در برابر دستگاه قضا پاسخگو باشند.

«مجتبي خسروتاج» امروز (دوشنبه) در خاتمه چهاردهمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و بلاروس در محل سازمان توسعه تجارت در جمع خبرنگاران در پاسخ به ايرنا افزود: هر كالايي كه شرايط ورود و خروج آن به كشور تغيير كند، مي تواند موضوع رانت قرار گيرد و اين طبيعت نظام تجاري است.
به گفته اين مقام مسئول، همه ساله تعرفه ها و مقررات واردات و صادرات دستخوش تغيير مي شود كه موضوعي عادي و طبيعي است.
وي ادامه داد: بطور مثال پارسال به دليل آثار تورمي، تغييرات سود بازرگاني و نظام تعرفه اي نداشتيم و مقرر شد در طول امسال اين تغييرات انجام شود.
خسروتاج تصريح كرد: تغييرات تعرفه اي براي نظام تجاري كشور لازم است، هر چند ثبات شرايط را بهتر مي دانيم اما نمي توان از اعمال برخي تغييرات چشم پوشي كرد.
وي بيان داشت: بنگاه ها و واحدهاي توليدي در تماس و ملاقات با مسئولان امر، همواره خواستار حمايت دولت از طريق تغيير تعرفه ها هستند تا به كمك آنان بياييم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، در عين حال خاطرنشان كرد: تجارت 2 ميليارد دلاري خودروهاي خارجي وقتي در سود بازرگاني مربوطه ضرب شود، رقم بالايي حاصل خواهد شد، اما ذكر ارقامي كه برخي به آن اشاره داشته و حتي دامن مي زنند، چيزي جز زير سوال بردن جامعه و مسئولان نيست و شايعه افكنان بايد در برابر قانون پاسخگو باشند.
به گزارش ايرنا، دهم دي ماه گذشته معاون اول رييس جمهوري دستورالعمل جديد واردات خودرو را كه در هيات وزيران تصويب شده بود، ابلاغ كرد.
بر اساس اين دستورالعمل، واردات خودرو سواري با توجه به ماده 4 قانون حمايت از مصرف كنندگان مصوب سال 1388 منوط به داشتن نمايندگي رسمي و همچنين زيرساخت‌هاي كافي و لازم براي ارائه خدمات پس از فروش و اخذ تاييديه‌هاي لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
بر اساس اين دستورالعمل، ثبت سفارش و واردات خودروهاي سواري با ارزش بيش از 40 هزار دلار و همچنين ثبت سفارش و واردات خودروهاي سواري با حجم موتور بالاي 2500 سي‌سي ممنوع اعلام شده است.
برپايه اين گزارش، از ابتداي امسال تا پايان 28 آذرماه 58 هزار و 637 دستگاه انواع خودرو به ارزش يك ميليارد و 559 ميليون دلار وارد كشور شده است.
سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به دليل حجم بالاي واردات و به دليل آنچه رئيس سازمان توسعه تجارت ايران آن را «مديريت منابع ارزي» عنوان كرده بود، از تيرماه گذشته بسته شده بود.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام* 3065*2025
خبرنگار: محمد ملك دار* انتشار دهنده: ليلا جودي
۰ نفر