نماینده پارلمان لبنان: آمریكا كه در تروریسم خواندن حزب‌الله ناكام مانده به سراغ اتهام های جدید رفته است

بیروت-ایرنا-«امیل رحمه» نماینده پارلمان لبنان در گفت و گو با ایرنا گفت كه آمریكا پس از آنكه در متهم كردن حزب الله به تروریسم ناكام ماند این بار می خواهد انگ مجرمانه به این حزب بزند.

به گزارش ایرنا، اشاره رحمه به تشكیل كمیته تحقیق در وزارت دادگستری آمریكا درباره منابع مالی حزب الله است. این كمیته در پی برخی ادعا در خصوص دست داشتن حزب الله در شبكه مواد مخدر تشكیل شد؛ ادعایی كه هفته پیش «سیدحسن نصرالله» دبیركل حزب الله آن را بی اساس خواند و گفت كه حزب الله نه تنها تجارت مواد مخدر را حرام می داند بلكه اساسا هیچ فعالیت تجاری عادی هم ندارد.
امیل رحمه در گفت و گو با ایرنا به ساز و كار كمیته تحقیق و سفر هیات آمریكایی به بیروت پرداخت. در ادامه متن كامل این گفت و گو آمده است:

*ایرنا: همانطور كه می دانید چندی پیش وزارت دادگستری آمریكا كمیته ای را برای تحقیق درباره منابع مالی حزب الله تشكیل داد و در پی آن نیز قرار است كمیته ای حقیقت یاب از آمریكا به لبنان بیاید. پیش از هر چیز سوال این است كه سفر این كمیته بر اساس چه قانونی اتفاق می افتد؟
**رحمه: این سوال مهمی است. چرا كه جنبه شكلی ورود كمیته حقیقت یاب به هر كشوری از نظر اهمیت با موضوعی كه این كمیته روی آن كار می كند در یك راستا هستند. از نظر شكل، كار این كمیته در لبنان باید با وزارت دادگستری و دولت لبنان هماهنگ باشد. در این راستا، من اطمینان دارم كه حضور «میشل عون» در جایگاه ریاست جمهوری تضمینی برای جلوگیری از بی توجهی به حاكمیت و الزامات آن است.

*ایرنا: اطلاعاتی در سطح رسانه ها وجود دارد كه حاكی از ورود كمیته به لبنان است و اینكه آنها اطلاعاتی مربوط به وضعیت مالی این حزب به دست آوردند و كشور را ترك كردند. این اطلاعات دقیق است؟
**رحمه: در واقع من نمی توانم تایید یا تكذیب كنم. اگر درست باشد این نشان دهنده وجود یك عیب است. چرا كه مناسب نیست این كمیته به صورت محرمانه وارد شود. در هر حال معتقدم طرف های لبنانی باید در قبال اتهامات وارده از سوی آمریكا به حزب الله صادق باشند. همانطور كه مشخص است حزب الله یك موضع دینی در برابر تجارت مواد مخدر دارد كه آن را رد می كند. همچنان كه این حزب هیچ گونه كار تجاری ندارد حتی قانونی و شرعی. لبنانی ها می دانند كه حزب الله حزبی پاك است. این مساله آمریكایی ها را می آزارد چرا كه همواره در تلاشند تصویر حزب الله را مخدوش كنند. آنها از اینكه به حزب الله انگ تروریسم بچسبانند، ناكام ماندند پس به سمت وارد كردن اتهام مجرمانه به این حزب رفته اند. این پرونده جدیدی است كه خواهند كوشید روی آن كار كنند تا تصویر این حزب را كه جنوب كشور را از اشغال اسرائیل و شرق را از تروریسم تكفیری آزاد كرد، مخدوش كنند.

*ایرنا: اطلاعاتی كه این كمیته سعی به دستیابی به آنها در لبنان دارد چیست؟
**رحمه: این كمیته در مورد فعالان اقتصادی و كارفرمایان و بازرگانان شیعه خواهد پرسید و آنها را وابسته به حزب الله خواهند دانست، كه البته این غلط است. اینكه هر انسانی حزب الله را دوست داشته باشد به معنای این نیست كه از نظر سازمانی نیز به این حزب وابسته است. این معادله كه آمریكایی ها سعی دارند برای فشار بر حزب الله از آن استفاده كنند از نظر همه قوانین جهان مردود است. قانون فرانسه همانند قانون انگلستان این اصل را غیرمجاز می داند.

*ایرنا: آیا لبنان ملزم است به هر درخواستی كه كمیته دارد پاسخگو باشد؟
**رحمه: نه، لبنان ملزم نیست مگر اینكه پروتكلی امضاء شود كه با احترام به حاكمیت ملی هماهنگ باشد. در هر صورت، من می خواهم تكرار كنم كه ما با وجود میشل عون اطمینان داریم. چرا كه او به تحقق عدالت و انصاف تاكید دارد و اجازه ظلم بر هر طرفی در لبنان را نمی دهد. بویژه اینكه این پرونده ساختگی است و در لبنان به هیچ نتیجه ای نخواهند رسید.

*ایرنا: با كار این كمیته شرایط به چه سمتی خواهد رفت؟
**رحمه: پیش بینی این پرونده ممكن نیست. هر كاری كه آمریكایی ها می كنند، عملی كردن ابزارها برای تخریب تصویر حزب الله است. به نظرم تلاش های كنونی برای مجرم معرفی كردن حزب الله شكننده و ضعیف است.

*ایرنا: اگر آنها اطلاعاتی از وزارت دادگستری لبنان دریافت نكنند كه به اهداف خود برسند، آیا می توان گفت كه این تلاش به شكست رسیده است؟
**رحمه: طبیعتا این مسأله آنها را تضعیف می كند ولی به سهولت تسلیم نمی شوند. من در ماجرای آقای «تاج الدین» فعال اقتصادی لبنانی كه از سوی «نبیه بری» رئیس مجلس به من محول شد، تجربه ای دارم. تاج الدین را در مغرب بازداشت كردند. این در حالی است كه قانون مغرب بازداشت فردی را كه در ترانزیت است ممنوع می داند. من پرونده را با مقامات مغربی پیگیری كردم ولی به هیچ نتیجه ای نرسید، چرا كه این عملیات با یك تصمیم بزرگتر انجام شده بود. این رخداد نشان می دهد آمریكایی ها به تلاش های خود ادامه خواهند داد.

*ایرنا: این یعنی اینكه ما نوعی قلدری قانونی را از جانب آمریكایی ها شاهد خواهیم بود؟
**رحمه: بله این عبارت درست است و حقیقت رفتار آمریكایی ها را به خوبی بیان می كند؛ قلدری به معنی واقعی كلمه.
خاورم**388**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی