آخوندی:انجام 90 درصد حمل و نقل كشور با خودروهای شخصی/پرخاشگری شهروندان براثر ترافیك

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه90 درصد حمل و نقل كشور بر پایه خودروهای شخصی قرار گرفته، گفت: این وضعیت زندگی مردم ایران را با بحران مواجه كرده است.

به گزاش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس آخوندی» روز شنبه در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی،افزود: این بحران در همه بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظام شهری به خوبی قابل مشاهده است.
وی با بیان اینكه نیازمند بازخوانی در نظام حمل و نقل شهری هستیم، گفت: در 15 تا 20 سال اخیر آزاد راه و بزرگراه های زیادی در شهرها ساخته ایم اما نه تنها مشكل ترافیك حل نشده بلكه هر روز عده ای این مساله را به تمسخر می گیرند.
وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینكه مساله ترافیك شهروندان را كلافه و پرخاشگر كرده است، افزود: با جدیت در تغییر نظام حمل و نقل شهری و یك برنامه مدون می توانیم مشكلات مربوط به حمل و نقل را در شهرها برطرف كنیم.
وی با بیان اینكه تغییر نگرش بدون كمك رسانه ها امكان پذیر نیست،افزود: با اینكه ما در حوزه كلانشهرها و حمل و نقل درگیر یك مساله پیچیده ایم اما مدتهاست كه رسانه ملی با زندگی مردم كاری ندارد و به موضوع نمی پردازد.
سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل امروز 30 دی با هدف توسعه شبكه حمل و نقل همگانی در درون و برون شهری با حضور كارشناسان و دست اندركاران حمل و نقل همگانی و شبكه ریلی در هتل الكپیگ تهران برگزار شد و تا فردا اول بهمن ادامه دارد.
آخوندی به بازدید امروز خود از اتوبان همت - كرج اشاره كرد و گفت: چهار سال است در حال بحث با سازمان برنامه و بودجه هستیم كه برابر بودجه آزادراه برای 2 خط ریلی جدید در مسیر كرج - تهران بودجه‌ اختصاص یابد تا بتوانیم دسترسی كه هم‌اكنون وجود دارد را از طریق ریل گسترش دهیم و به نوعی حمل و نقل یكپارچه را با وصل خطوط ریلی به مترو محقق كنیم كه متأسفانه امكان آن تاكنون فراهم نشده است.
وی افزود: در تمام مدت مسئولیت خود بیش از 10 بار با مقامات ارشد از آزادراه همت تا كرج بازدید داشتیم، همچنین تعداد جلسات با سازمان برنامه و بودجه بیش از 10 بار بود اما هنوز موفق نشدیم راجع به قطار تهران- كرج با این سازمان جلسه بگذاریم و با طرح این موضوعات می‌خواهم تأكید كنم كه تغییر نگرش در ایران بسیار پیچیده و دشوار است.
آخوندی تأكید كرد: مفهوم شهرسازی ریل‌پایه و نهادینه كردن آن به معنای شهرفروشی نیست بلكه شهرسازی ریل‌پایه به دنبال آن است كه پیرامون مراكز حمل و نقل عمومی، تمركز جمعیت و اسكان شهروندان را داشته باشد و این موضوع با تغییر نگرش ایجاد خواهد شد.
وی به برگزاری سمیناری توسط صدا و سیما در سال 96 با موضوع چگونه صدا و سیما در خط توسعه به سیاست‌گذاران كمك كند، بیان كرد: امیدوارم سال 97 سمیناری داشته‌ باشیم در رابطه با موضوع چگونه صدا و سیما در خط توسعه بیاید و به سیاست‌گذاران كمك كند و در عین حال امیدوارم رسانه ملی مساله موجود را با واقعیات زندگی شهری مطابقت دهد و معاونت حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی حداقل رسانه اینترنتی برای موضوع به این مهمی پایه‌گذاری كند تا ایده فوق در جامعه انتشار یابد.
وی به بحث فقر اشاره كرد و یادآور شد: تجربه نشان می‌دهد در بسیاری از مكان‌هایی كه شبكه ریل ایجاد شد و بعدها شهرها شكل گرفتند اساسا كانون فقر تشكیل نشده و نمونه بارز آن كشور ژاپن است.
آخوندی گفت: متأسفانه در ایران و پیرامون كلانشهر تهران كانون‌های فقر به شدت گسترش یافتند و این كار یكی از اثرات مهم‌اش این است كه دسترسی ارزان، آسان و برابر برای گروه‌های كم‌درآمد به خدمات شهری در حد قابل قبولی انجام نشده است، خدماتی كه در نهایت موجب ارتقا منزلت اجتماعی خواهند شد.
وی با بیان این كه اگر از حقوق شهروندی صحبت می‌كنیم بدین معناست كه شهر مجموعه انسانی است قبل از آنكه مجموعه كالبدی باشد و اگر از شهرسازی صحبت می‌كنیم باید شهروند محوری در همه جا تجلی یابد، یادآورشد: حل مساله شهرها نیازمند همگرایی، نظام مدیریت شهری و عزم ملی است تا همگان در این مسایل مشاركت داشته باشند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام **1108*1070**6075
خبرنگار: ایرج منصوری** انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد

سرخط اخبار اقتصاد