مصوبات كاهش آلودگي هوا با جديت دنبال نمي شود

تهران- ايرنا- مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اينكه اجراي مصوبات كاهش آلودگي هوا با جديت عمل نمي‌شود، گفت: در مصوبه سال 95براي كنترل آلودگي منابع متحرك و ثابت پيش ‌بيني‌هايي صورت گرفت اما تعداد محدودي از اين مصوبات اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، وحيد حسيني روز سه شنبه در نشست تخصصي نحوه اجرايي كردن قانون هواي پاك در پانل گزارش عملكرد دستگاه هاي مختلف در زمينه كاهش آلودگي هوا افزود: نيازي به مصوبات جديد نداريم زيرا آنچه زياد داريم قانون است كه در حال حاضر اجراي آنها بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي تاكيد كرد: اگر عزم جدي براي اجراي قانون هواي پاك وجود نداشته باشد و منابع مالي مورد نياز تامين نشود، اين سند نيز به اسناد اجرا نشده اضافه خواهد شد.
وي به مرگ افراد بر اثر آلودگي هوا اشاره كرد و گفت: عده اي بايد پاسخگوي اين مرگ ها باشند. بر اساس امار سالانه 17 هزار نفر در كشور بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند.
وي ادامه داد: دو درصد درآمد ناخالص ملي كشور صرف اين موضوعات مي‌شود، حال اين سوال پيش مي آيد كه اگر دستگاه ‌هاي نظارتي و قضايي براي يك قتل حساسيت دارند چطور براي مرگ اين همه آدم كه به علت آلودگي هوا رخ مي دهد، جديتي وجود ندارد.
وي به طرح ترافيكي جديد در كشور اشاره كرد و گفت: دريافت عوارض ناشي از اين طرح براي خروج خودروهاي فرسوده، نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و نصب فيلتر دوده بر روي وسايل موتوري ديزلي به عزم ملي نياز دارد.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران تاكيد كرد: بايد بتوانيم بودجه سال آينده را براي كاهش آلودگي هوا جذب كنيم.
وي به بررسي ظرفيت قانون هواي پاك براي كاهش آلودگي هوا پرداخت و گفت: ماده ۴ اين قانون در خصوص استانداردهاي آلايندگي خودروها است كه اختيار آن بر عهده سازمان حفاظت محيط زيست گذاشته شده است.
وي تاكيد كرد: بايد به ياد داشته باشيم كه اين استانداردها، استانداردهاي روي كاغذ نيست اما واقعيت اين است كه اگرچه استانداردهاي يورو۴، يورو۵ و ضرورت نصب فيلتر دوده مصوب شده است اما در عمل خودرويي كه در خيابان‌ها تردد مي‌كند با اين استانداردها فاصله دارد.
حسيني اظهار كرد: استاندارد يورو۴ براي خودروها كافي است اما به شرط اين كه اين استاندارد به‌ طور واقعي اجرا شود، در حال حاضر براي وسايل نقليه ديزلي استاندارد يورو۴ به علاوه فيلتر دوده را داريم، بر اساس اطلاعات داده شده كاميون ‌هاي بدون فيلتر دوده يا صرفا پوسته فيلتر دوده پلاك مي‌ شوند يا اينكه برخي خودروها با فيلتر دوده پلاك گذاري شده است و بعد فيلتر برداشته مي‌شود.
وي ضمن انتقاد از اجرا نشدن استانداردهاي آلايندگي خودرو گفت: استاندارد روي كاغذ به چه درد مي‌خورد؟ براي تحقق ماده ۴ قانون هواي پاك كه به استاندارد آلايندگي خودروها اشاره دارد، بايد فرآيندهاي نظارت بر استانداردهاي خودرويي اصلاح شود.
حسيني گفت: در ويرايش اوليه قانون هواي پاك اين پيشنهاد مطرح شد كه گارانتي تجهيزات كنترل آلودگي خودروها هفت سال باشد اما در مجلس به دو سال تبديل شد، در حالي كه در همه جاي دنيا تجهيزات كنترل آلودگي خودروها هفت تا ۱۰ سال گارانتي مي‌ شود.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران ادامه داد: متاسفانه معافيت خودروهاي نو از معاينه فني 6 سال تعيين شده است بنابراين اين قانون صراحتا به خودروساز اين آرامش خاطر را مي‌ دهد كه از هر تجهيزاتي براي كنترل آلودگي خودرو استفاده كند چون طي دو سال، گارانتي اين قطعات تمام مي‌شود و خودرو بعد از چهار سال براي معاينه فني مي‌ رود بنابراين در اين شرايط هيچ خطري خودروساز را تهديد نمي‌كند و اگر مالك خودرو بعد از چهار سال براي اخذ برگه معاينه فني مراجعه كند و قطعات كنترل آلودگي خودرو مشكل داشته باشد اين مالك خودرو است كه بايد از جيب خود هزينه تعويض يا تعمير آن‌ها را بپردازد.
وي تاكيد كرد: اگر گارانتي قطعات كنترل آلودگي خودرو هفت سال باشد مالك خودرو با خيال راحت براي تعمير يا تعويض قطعات به نمايندگي خودرو مراجعه مي‌كند زيرا اين قانون خودروساز را به نصب تجهيزات با كيفيت مجبور مي‌كند.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران تاكيد كرد: خودرو ساز بايد مسووليت محصول توليدي خود را كه به دست مردم مي‌سپارد حداقل در يك دوره هفت ساله بر عهده گيرد.
حسيني افزود: سازمان حفاظت محيط زيست طبق قانون هواي پاك مي‌تواند مجوز توليد خودروهايي كه اين استانداردها را رعايت نمي‌كنند، لغو كند و اميدوارم سازمان حفاظت محيط زيست جديت كافي در اين زمينه داشته باشد.
وي با انتقاد از توليد خودروهاي بي كيفيت اظهار كرد: در حالي‌كه عوارض خودروهاي خارجي را بالا مي ‌بريم شاهد ورود تعداد بسياري خودروي شاسي بلند چيني به بازار مصرف هستيم، خودروهايي كه ميزان سوخت بالايي دارند و به اسم توليد داخل وارد چرخه مصرف مي‌شوند، مطمئن باشيد ۱۰ سال ديگر بايد پاسخگوي اين خودروهاي شاسي بلند چيني باشيم همچنين بايد در برابر خودروهايي كه براي اولين بار در دنيا توليد و ايران به محل تست اين خودروها تبديل شده است، پاسخ قانع كننده داشته باشيم.
نشست تخصصي نحوه اجرايي كردن قانون هواي پاك امروز سه شنبه با حضور رييس سازمان حفاظت محيط زيست ، نمايندگان وزارتخانه هاي نفت، بهداشت درمان و آموزش پزشكي، صنعت معدن تجارت، كشور و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.
علمي 9014**
خبرنگار: كيميا عبدالله پور* انتشار: محتشمي پور