وقوع حوادث دریایی مشابه نفتكش سانچی ناممكن نیست/بازدید از كشتی چینی

تهران - ایرنا - مشاور ارشد اتحادیه مالكان كشتی ایران گفت: با وجود نصب سیستم ها و تجهیزات مدرن و پیشرفته ناوبری، وقوع حوادث دریایی در جهان مشابه آنچه برای نفتكش سانچی رخ داد، غیرممكن نیست.

«یحیی ضیایی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: چهار ماه پیش یك نفتكش بزرگ در دریای مدیترانه غرق شد و به تازگی نیز یك كشتی باری با یك شناور روسی در دریای مدیترانه با یكدیگر برخورد كردند كه نشان می دهد همواره در آب های بین المللی شاهد برخوردار كشتی های تجاری با یكدیگر هستیم.
وی با اشاره به حادثه برخورد نفتكش ایرانی با یك كشتی فله بر چینی افزود: در این حادثه شدت برخورد و انفجار به حدی بود كه كارشناسان امور دریایی معتقد بودند در روز اول حادثه كاركنان نفتكش ایرانی جان خود را از دست داده اند، اما بازهم تلاش كردیم كه شاید از دریانوردان زحمتكش نفتكش سانچی كسی زنده مانده باشد.
مشاور ارشد اتحادیه مالكان كشتی ایران اظهار داشت: هرچند كه حرف و حدیث های زیادی در مورد این حادثه دریایی به خصوص در فضای مجازی مطرح می شود اما برخی از اعضای كمیته سانحه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در منطقه حضور داشتند و اطلاعات دقیق پس از بازخوانی جعبه سیاه این كشتی قابل ارائه است.
ضیایی گفت: اعضای كمیته سانحه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از كشتی فله بر چینی نیز بازدید و عكسبرداری كرده اند تا پس از استخراج آخرین مكالمات ناخدای كشتی نفتكش ایرانی از روی جعبه سیاه بتوانند در باره علت وقوع این حادثه اظهار نظر كنند.
این مقام مسئول در اتحادیه مالكان كشتی ایران بیان كرد: با توجه به اینكه این نفتكش با پرچم پاناما در آب های بین المللی تردد می كرد، جعبه سیاه این كشتی به پاناما منتقل می شود و هرگونه اظهار نظر دقیق دلایل برخورد این كشتی پس از استخراج این اطلاعات عملی است.
وی همچنین نفتكش ایرانی را در زمره كشتی هایی دانست كه به سیستم های ناوبری روز دنیا مجهز بوده و انتشار اخبار مربوط به قدیمی بودن این كشتی را نادرست دانست.
هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوری كشورمان نیز امروز در سخنانی اعلام كرده بود: نفتكش حادثه دیده در روز 25 آذر ماه، زمانی كه می خواست عسلویه را ترك كند بخش های مختلف آن مانند رادار، موتور، تجهیزات و سایر امكانات مورد بررسی قرار گرفت و طبق گزارش های موجود این شناور هیچ مشكلی نداشت و جزو كشتی های به روز دنیا بود، بنابراین نفتكش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تصریح كرد كه كشتی سانچی ساخت سال 2008 كره جنوبی به وسیله شركت هیوندا بود و جدید ترین استانداردهای جهانی را داشت.
به گزارش ایرنا، 16 دی یك كشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتكش ایرانی سانچی كه حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد كرد.
در این حادثه، نفتكش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد كه كار امداد رسانی در منطقه را با مشكل مواجه و در برخی مواقع ناممكن كرد.
با دستور و تاكید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای كارشناسی و امدادی از جمله تكاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همكاری برخی كشورهای دیگر كارهای مربوط انجام گیرد،اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش كردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتكش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیك شدن به كشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممكن شده بود.
سرانجام، روز گذشته خبر جان باختن همه كاركنان و غرق شدن تانكر نفتكش ایرانی «سانچی» اعلام شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پیام تسلیتی صادر كردند و هیات دولت نیز امروز دوشنبه را به این مناسبت عزای عمومی اعلام كرده است.
بررسی های كارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است .
اتحادیه مالكان كشتی ایران در سال 1382 تاسیس شد و متشكل از شركت های دولتی، خصوصی و اشخاص حقیقی مالك كشتی است.
ساماندهی صنعت كشتیرانی و فعالیت در جهت حفظ منافع جمعی، فردی و صنفی كشتی داران و همچنین انسجام در فعالیت های دریایی، توسعه دریانوردی و صنایع وابسته، ایجاد اشتغال زایی، تقویت بخش خصوصی و بسط فرهنگ دریایی از اهداف تشكیل این اتحادیه است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108*2025
خبرنگار: ایرج منصوری*ناشر: لیلا جودی