۲۵ دی ۱۳۹۶،‏ ۸:۴۱
کد خبر: 82796063
۰ نفر
طعم شيرين موسيقي در شب هاي تهران

تهران -روزنامه ايران در شماره امروز- دوشنبه -خود با درج مطلبي با عنوان طعم شيرين موسيقي در شب هاي تهران به موضوع سي و سومين جشنواره موسيقي فجر مي پردازد.

در اين مطلب آمده است :متوليان فرهنگي ايران در چهارمين شب جشنواره سي و سومين موسيقي فجر به استقبال موسيقي نواحي رفتند.
موسيقي كه نماد هويت فرهنگ و هنر ايران است و از زمان روي كار آمدن دولت يازدهم و ايجاد يك بسترحمايتي از اين هنرمندان، بار ديگر بارقه‌هايي از اميد و انگيزه در اين ژانر از موسيقي ايجاد شد.
فرزاد طالبي مدير كل دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه از همان ابتداي كار نگاه ويژه‌اي به موسيقي نواحي داشته آن را يك موسيقي مورد دفاع و ارزشي مي‌داند.
او با برپايي جشنواره‌هاي متعدد و دعوت از هنرمندان سعي براين داشت هنرمندان موسيقي نواحي را كه سال‌ها خانه نشين بودند روي صحنه آورد.

موسيقي نواحي هويت ملت ايران است
سيدعباس صالحي وزير فرهنگ ارشاد اسلامي در مورد موسيقي نواحي مي‌گويد: اهميت موسيقي نواحي آنقدر است كه مي‌توان هويت يك ملت را از دريچه اين گونه موسيقايي ديد.
وزير ارشاد كه شامگاه شنبه(23 دي ماه) به تماشاي اجراي گروه موسيقي سورناي لرستان در مجموعه فرهنگي برج آزادي نشسته بود به ايرنا گفت: موسيقي نواحي ايران مانند اقليم جغرافيايي كشورمان متنوع است و همان‌طور كه در اقليم كشور تنوع بسياري وجود دارد موسيقي نواحي نيز تنوع ايران را با همه هويت متكثرش نشان مي‌دهد.
او افزود: همان‌طور كه زبان، خط و پاره‌اي چيزهاي ديگر نمايانگر اجزاي هويتي يك ملت هستند، موسيقي ايراني نيز با تنوع اقليمي توانسته بخوبي هويت ملت ايران را نشان دهد.
در اين كنسرت كه با حضور ميهمانان ويژه‌اي از جمله سيدعباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و سيدمحمدمجتبي حسيني، معاون امور هنري وزارت ارشاد، فرزاد طالبي رئيس دفتر موسيقي و علي‌اكبر صفي‌پور، مديرعامل بنياد رودكي برگزار شد، گروه موسيقي «سورناي لرستان» با هنرنمايي احسان عبدي‌پور و محمد رحيم باجلاوند رپرتواري از قطعات شاد و محزون موسيقي غني لري را روي صحنه بردند.

تلفيق موسيقي‌ها اصالت را از دست مي‌دهد
اما بخش ديگرجشنواره موسيقي فجر به تالار وحدت اختصاص داشت كه در سانس نخست اِركان اُگُر و اسماعيل حَكي دميرچي‌اُغلو (از كشور تركيه) با دو نوازي باغلاما و ديوان قطعاتي از رپرتوار موسيقي فولكلور سرزمينشان را به اجرا درآوردند. اجرايي كه مورد استقبال بسياري از مخاطبان قرار گرفت.
اِركان اُگُركه براي نخستين بار در جشنواره موسيقي فجر حضور يافته در اين باره به «ايران» مي‌گويد: بسيار علاقه‌مند بودم يك روز به ايران بيايم و با موسيقي اين سرزمين آشنا شوم و از اينكه به اين جشنواره دعوت شده‌ام بسيار استقبال مي‌كنم. البته تا به امروز آشنايي با هنرمندان ايراني نداشته‌ام.
او بيان داشت: موسيقي مقامي و دستگاهي ايران مرا به خود جذب مي‌كند و من مخاطب اين موسيقي هستم، بويژه شيوه آوازي و لحن بياني كه در اين موسيقي وجود دارد بسيارلذتبخش بوده است.
اركان در مورد موسيقي تلفيقي ايران و تركيه كه به نوعي نشانگر تعامل فرهنگي كشورها است، افزود: پيش از اين آقاي اردال ارزنجان تجربه همكاري با هنرمندان ايراني را داشته‌اند و اگر چنين امكاني براي من فراهم شود استقبال خواهم كرد. البته به اعتقاد من موسيقي هر جغرافيا، شيوه اجرايي اصيل و سنتي خود را حفظ كرده است و اگر با يك موسيقي ديگر تلفيق شود آن اصالت را از دست مي‌دهد بنابراين تلفيق اين موسيقي‌ها بايد در چارچوب‌هاي اصيل هر موسيقي انجام شود. البته انسان‌ها و فرهنگ‌ها يكي هستند و نمي‌توانيم آنها را از هم جدا كنيم.
سانس دوم تالار وحدت با اجراي گروه موسيقي رستاك همراه بود. اين اجرا در حالي به صحنه رفت كه رپرتوار اجرايي اين گروه متشكل از آثار تكراري كنسرت‌هاي قبلي بود و حرف تازه‌اي براي گفتن نداشت.
سيدفرزاد مرادي يكي از خوانندگان و نوازندگان گروه «رستاك» در مورد اجراي اين قطعات گفت: ما هميشه وقتي در جشنواره‌ها حضور پيدا مي‌كنيم با چالش جديدي رو به رو مي‌شويم، زيرا عده‌اي دوست دارند ما كارهاي قديمي‌مان را اجرا كنيم و عده‌اي نيز دوست دارند كه گروه، قطعات جديدي را اجرا كنند.
به هر حال تصميم گرفتيم با تلفيقي از اين دو نگاه قطعاتي را به شما تقديم كنيم، در اين كنسرت گروه موسيقي «رستاك» به سرپرستي سيامك سپهري قطعاتي از آلبوم‌هاي «رنگواره‌هاي كهن»، «همه اقوام من»، «سرناي نوروز» و «ميان خورشيدهاي هميشه» را براي مخاطبان اجرا كرد.
سالن رودكي نيز ميزبان گروه آوازي تهران با سرپرستي ميلاد عمرانلو بود. اجرايي كه با استقبال بسيار خوب مخاطبان روبه رو بود.

حذف بخش رقابتي جشنواره موسيقي فجر اشتباه بود
گروه آوازي تهران (وكاپلا) دراين كنسرت، قطعاتي از موتسارت، خاچاتوريان، باخ، ممدوف، ولاسكوز، بلتران روز، آبز، بليستاين، كاف من، مك كارتي، آبا و همچنين شهرام توكلي، حسين عليزاده، بهزاد عبدي و پرويز مشكاتيان را نواخت.
ميلاد عمرانلو كه از سال 80 در جشنواره موسيقي فجر شركت داشته معتقد است جشنواره بايد به حالت رقابتي بودن خود برگردد.
او به «ايران» مي‌گويد آن دوران كه جشنواره موسيقي فجر به‌صورت رقابتي برگزارمي شد من جزو هيأت داوران بخش آوازجمعي بودم و بر اين نظرم حذف بخش رقابتي بويژه در شاخه آواز جمعي آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به اين بخش زده است.
عمرانلو افزود: تنها دلخوشي اكثريت گروه‌هاي آوازي بويژه در شهرستان‌ها رقابت درجشنواره بود. آنها با تمرين‌هاي بسيار و برگزاري ورك شاپ‌ها تلاش كردند به بهترين شكل در جشنواره حضور داشته باشند و اين شانس سالي يك بار تجربه در جشنواره و ديده شدن در تهران را امتحان كنند.
عمرانلو گفت: حذف بخش رقابتي جشنواره موسيقي فجر يك اشتباه بود وآن زمان هم در اين باره به متوليان جشنواره تأكيد كردم. بسياري از گروه‌هاي موسيقي شهرستاني ديگر انگيزه براي ادامه كار ندارند.
به هرحال در شهرستان‌ها فرصت چنين اجراهايي وجود ندارد و شايد كسي با اين گروه‌ها آشنايي نداشته باشد.
عمرانلو در مورد جايگاه جشنواره موسيقي فجر در دنيا افزود: زماني جشنواره موسيقي فجرشناخته مي‌شود كه در خارج از ايران متقاضي داشته باشد، در واقع بايد نسبت گروه‌هاي موسيقي بخش بين‌الملل و گروه‌هاي موسيقي داخلي يك تناسب متفاوت تري داشته باشند. يعني آنقدر متقاضي باشد كه حتي تقاضاي شركت در جشنواره را داشته باشند،اما واقعيت اين است كه ما هنوز نتوانسته‌ايم به جايگاه بين‌المللي در جهان دست يابيم و شايد بهتر باشد در بخش موسيقي بين‌الملل نگاه تازه‌اي شكل بگيرد.
دربخش ديگر جشنواره سي وسوم موسيقي فجر و در سانس دوم سالن رودكي گروه موسيقي «سرشك» به سرپرستي يحيي علوي و خوانندگي مهدي سالاري نسب اختصاص داشت.
اين كنسرت در دو بخش روي صحنه رفت كه در بخش نخست بداهه‌نوازي بر اساس موسيقي مقامي خراسان توسط يحيي علوي، صمد برقي و يوحنا علوي اجرا شد و بخش دوم شامل قطعات آزادي، سپيده، عاشقان (محمدرضا لطفي)، ايراني و چند مضراب پنج گاه (پرويز مشكاتيان) روي صحنه رفت.

موسيقي ايران عوام زده شده است
مهدي سالاري جشنواره موسيقي فجر را تنها جشنواره‌اي مي‌داند كه به لحاظ هنري و سطح كيفي قابل ارتقا است.
او در گفت‌و‌گو با «ايران» افزود: حضور گروه‌هاي خوب و سرشناس در جدول جشنواره نشان دهنده اتفاقات خوب جشنواره است و اگر به همين منوال پيش برويم تا چند سال آينده تبديل به يك جشنواره جدي در دنيا خواهيم شد.
سالاري گفت: خارج شدن جشنواره موسيقي فجر از قالب رقابتي بودن سبب شده گردانندگان و برگزار‌كنندگان انتخاب‌هاي دقيق‌تر و هوشمنداته تري داشته باشند آن هم در شرايطي كه به اعتقاد من موسيقي ايران عوام زده شده است.
اجراهاي ديگر شنبه شب و چهارمين روز جشنواره سي و سوم به مخام چلر از تركمن، گروه موسيقي «نفس» به سرپرستي خومه كومته از اسپانيا، اركستربادي تهران به رهبري جاويد مجلسي و محمد عليزاده اختصاص داشت.
روزنامه ايران
تهرام/1735