۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۴۵
کد خبر: 82794307
T T
۰ نفر
عضلات رباتيك ترميم شونده توليد اندام‌هاي مصنوعي را متحول مي‌كند

تهران – ايرنا - محققان دانشگاه بولدر كلرادو نوع جديدي از عضلات مصنوعي را ساختند كه علاوه بر انعطاف‌پذيري و استحكام بسيار زياد، بر خلاف ساير ابزارهاي رباتيك، قادرند دقيقا مانند اعصاب و عضلات انسان حركات خود را احساس كنند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، اين عضلات همزمان با حركت دادن اندام‌هاي مصنوعي قادرند موقعيت آن را نيز تشخيص دهند.به گفته محققان، هزينه توليد اين عضلات مصنوعي كه با عنوان Hydraulically-amplified Self-healing Electrostatic يا HASEL شناخته مي‌شوند، بسيار پايين است.
همچنين اين عضلات مصنوعي قادرند آسيب‌هاي الكتريكي وارد شده را به خودي خود ترميم كنند. معمولا در عضلات نرم مصنوعي از يك لايه عايق جامد استفاده مي‌شود كه در اثر آسيب‌هاي الكتريكي از بين مي‌رود و كاركرد خود را از دست مي‌دهد. اما در HASEL از يك لايه عايق مايع استفاده شده است و در نتيجه اين عايق پس از آسيب‌هاي الكتريكي به سرعت كارآيي خود را به دست مي‌آورد.
محققان براي ساخت اين عضلات از عضلات واقعي الهام گرفته‌اند و براي ساخت آن از مواد اوليه متداول در بازار و تكنيك‌هاي شناخته شده استفاده كرده‌اند.
از آنجا كه اين عضلات مصنوعي داراي ويژگي‌هايي مانند شفافيت بسيار زياد و قابليت احساس حركات هستند، در زمينه‌هاي مختلف از جمله ساخت اندام‌هاي مصنوعي فعال، خطوط توليد صنعتي خودكار و توليد تجهيزات رباتيك كاربرد دارند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Science Robotics منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده كاشاني** انتشار: گلشن
۰ نفر