۹ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82780070
T T
۰ نفر

وابستگی متقابل روسیه و اتحادیه اروپا

۹ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82780070
وابستگی متقابل روسیه و اتحادیه اروپا

تهران- ایرنا- نفوذ و تاثیر سیاسی، امنیتی و اقتصادی روسیه در اروپا و حجم بالای تجارت میان دو طرف به ویژه در حوزه انرژی، همكاری و مشاركت روسیه و اتحادیه اروپا را اجتناب ناپذیر ساخته است. اما اتحادیه اروپا به دلیل تسلیم پذیری در برابر سیاست های ضد روسی آمریكا منافع خود را در این زمینه قربانی منافع واشنگتن كرده اند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگو با روزنامه قبرسی «سیمرینی» اتحادیه اروپا را از ادامه پیروی از مواضع ضدروسی برخی كشورهای مخالف روسیه برحذر داشت.
همچنین لاوروف روز جمعه گذشته در دیدار با «بوریس جانسون» گفت: بر هیچ كس پوشیده نیست روابط روسیه و انگلیس در سطح بسیار پایینی قرار دارد و ما مسئول این موضوع نیستیم.
جانسون وزیر امور خارجه انگلیس هم روسیه را به تلاش برای بی ثبات كردن اوضاع اروپا متهم كرد. روزنامه «ماسكوفسكی كامسامولتس» چاپ مسكو روز جمعه به نقل از سخنان جانسون نوشت: روابط انگلیس و روسیه به دلیل تلاش های مسكو برای بی ثبات كردن اوضاع كشورهای اروپایی ازجمله اوكراین نمی تواند همانند گذشته باشد.
این گزارش دربردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است كه در رسانه های عربی درباره روابط اتحادیه اروپا و روسیه منتشر شده است.

** تیرگی روابط مسكو و اتحادیه اروپا
تارنمای «دوت اخبار» مصر، صفحه عربی شبكه خبری «روسیا الیوم» و روزنامه «الحیات» لندن، وجود بحران در روابط روسیه و اتحادیه اروپا را در كانون توجه قرار دادند.
به نوشته دوت اخبار مصر روابط روسیه و انگلیس پس از درگیری لفظی وزیران امور خارجه دو كشور به مرحله تازه ای از تنش وارد شده است.
برپایه گزارش روزنامه گاردین، فضای سفر جانسون به مسكو آرام نبود و كنفرانس مطبوعاتی وزیران امور خارجه دو كشور نشان دهنده سطح پایین روابط دو كشور است.
به نوشته تارنمای شبكه خبری روسیا الیوم، روابط روسیه و كشورهای غربی پس از بحران اوكراین تیره شده است. پس از این بحران اتحادیه اروپا روسیه را تحریم اقتصادی كردند. روسیه هم در برابر این اقدام اروپا عكس العمل نشان داد ، این كشورها را تحریم اقتصادی كرد و مواد غذایی از آنها را قطع كرد . بروكسل و واشنگتن روسیه را به دخالت در درگیری های شرق اوكراین متهم كرده اند. این در حالی است كه روسیه بارها این موضوع را رد كرده است.
به نوشته روزنامه الحیات، كارشناسان معتقدند تحریم های اتحادیه اروپا میلیاردها دلار زیان برای روسیه به دنبال داشته است اما اقتصاد اتحادیه اروپا نیز از این تحریم زیان دیده است. اعضای اتحادیه اروپا با ارتباط دادن تحریم های اقتصادی و طرح صلح در اوكراین تلاش می كنند رئیس جمهوری روسیه را وادار كنند تا جدایی طلبان شرق اوكراین را زیر فشار قرار دهد و به شرایط صلح پایبند باشند. اما مسكو می گوید هرگز از شبه جزیره كریمه چشم پوشی نخواهد كرد.

** منافع راهبردی روسیه و اتحادیه اروپا در گرو ادامه روابط
شبكه خبری روسیا الیوم و صفحه عربی تارنمای «دویچه وله» آلمان و تارنمای مركز پژوهش های سیاسی «العربی» قطر با اشاره به همكاری روسیه و اتحادیه اروپا در برخی زمینه ها، مسكو را شریك راهبردی اتحادیه اروپا به شمار آوردند.
شبكه خبری روسیا الیوم در گزارشی به نقل از روزنامه «گازته» به قلم «الكساندر براتیرسكی» نوشت: با وجود جنگ سرد میان غرب و روسیه، گفت و گوی میان مسكو و بروكسل بسیار فعال است. مبادلات تجاری میان آنها در حال رشد است. با وجود تحریم ها، اتحادیه اروپا بزرگترین شریك تجاری روسیه است.
این روزنامه به نقل از «سرگئی اوتكین» مدیر بخش ارزیابی راهبردی مركز تحلیل اوضاع اندیشكده اقتصاد جهانی و روابط بین الملل نوشت: با وجود پیشرفت قابل ملاحظه در روابط میان روسیه و اتحادیه ارویا بازهم انتظار سخت است. اگر جلوی افزایش تنش های بیشتر گرفته شود این موضوع نتیجه خوبی به دنبال خواهد داشت. مخالفان سیاست تحریم علیه روسیه در اروپا در حال افزایش هستند. اما برای تصحیح روند تحریم ها نیاز به دلایل قوی وجود دارد كه اكنون در دسترس نیست. سال آینده برای «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهوری روسیه تحولاتی به وجود خواهد آمد كه فرصتی برای بهبود روابط با اتحادیه اروپا را ایجاد خواهد كرد .
بسیاری از محافل در اروپا به پیروزی روسیه در برابر تروریست ها در سوریه به طور مثبت نگاه می كنند. مشكل دیگری كه رهبران اروپایی را نگران كرده توافق موشكی این كشورها با آمریكا است. بیشتر رهبران اروپا نمی خواهند موشك های آمریكا را در كشورهای خود ببینند از این رو، آنان برای افزایش دامنه گفت و گو میان مسكو و واشنگتن آمادگی كامل دارند. اما این اقدامی سخت است. هنوز هم «آنگلا مركل» رهبر غیر رسمی اتحادیه اروپا در تنگنا به سر می برد. زیرا او دولت تكنوكراتی را مدیریت كند كه از نظر قانونی نمی تواند دست به ابتكار عمل های قانونی تازه بزند.
به نوشته تارنمای دویچه وله ، روسیه و اتحادیه اروپا دارای منافع راهبردی هستند و روابط این دو طرف با سختی هایی روبرو است. روسیه در شرایط كنونی در برابر اتحادیه اروپا دست برتر را دارد. این كشور می تواند نبض روابط نفتی و گازی با كشورهای اروپایی را در كنترل خود داشته باشد. اروپا نیاز به گاز روسیه دارد.
به نوشته تارنمای مركز پژوهش های سیاسی العربی، روابط روسیه و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی روابطی پیچیده است كه مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم به آن گره خورده است.
روسیه اكنون یكی از اصلی ترین شركای اتحادیه اروپا درباره مسائل امنیتی است. نمی توان بدون در نظر گرفتن نقش و تاثیر روسیه از منظومه امنیتی اروپا سخن به میان آورد. روسیه بزرگترین صادر كننده انرژی به اتحادیه است و شریك تجاری بزرگی برای كشورهای اروپایی به شمار می رود. در برابر اتحادیه اروپا بزرگ ترین مصرف كننده صادرات انرژی روسیه به شمار می رود و با این كشور روابط تجاری مهمی دارد.

** منافع اتحادیه اروپا قربانی منافع آمریكا
روزنامه الاخبار در گزارشی با عنوان «اروپا منافع دولت آمریكا را بر منافع خود ترجیح می دهد» نوشت: اتحادیه اروپا به ویژه المان در نتیجه تسلیم در برابر سیاست های تحریمی آمریكا علیه روسیه زیان خواهد دید. این روزنامه به نقل از «هیلمایر» اقتصاددان آلمانی نوشت روابط اقتصادی اروپا و روسیه حتی پس از برداشتن شدن تحریم ها اصلاح نخواهد شد. روسیه می داند كه دولت های اروپایی به تنهانی نمی توانند سیاست های مستقلی را برای تامین منافع خود تدوین كنند.
هیلمایر معتقد است اروپا با اجرای سیاست های آمریكا علیه روسیه ، خود را از بزرگ ترین طرح های رشد اقتصادی كنونی در زیرساخت های اوراسیا، مسكو، ولادی‌وستوك، جنوب چین و هند محروم می كند. مسوولان اروپایی ابعاد كلی رفتارهای خود را در این باره درك نمی كنند. سختی های این سیاست ها را شهروندان اروپایی تحمل می كنند. حجم زیان های قابل مقایسه نیست و این موضوع بی ثباتی و افزایش خطرات ژئوپلتیك را برای مردم كشورهای اتحادیه اروپا به دنبال خواهد داشت.

پژوهشم**9278**1601** خبرنگار: اصغر یوسفی ** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.