۶ دی ۱۳۹۶، ۸:۵۶
کد خبر: 82776890
T T
۰ نفر
خلخال رتبه برتر كشور را در توليد عسل ارگانيك كسب كرد

اردبيل - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي خلخال از كسب رتبه برتر اين شهرستان در بخش زنبورداري بومي و سنتي و توليد عسل ارگانيك در سطح كشور خبر داد.

بهبود عليزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در حال حاضر بيشترين تعداد كلني هاي زنبور عسل خلخال از سوي زنبورداران اين شهرستان به پرورش زنبور عسل در داخل كندوهاي بومي و سنتي و توليد عسل ارگانيك فاقد هرگونه مواد افزودني فريبنده اختصاص داده شده است.
وي از افزايش ميزان توليد عسل در سال جاري در اين شهرستان خبر داد و گفت: امسال 750 تن عسل مرغوب از زنبورستان هاي منطقه برداشت و روانه بازار مصرف شده كه اين ميزان در مقايسه با عسل توليدي سال گذشته 100 تن افزايش يافته است.
عليزاده با بيان اينكه شرايط جوي مساعد همراه با طبيعت مناسب براي پرورش زنبور عسل اين منطقه را تبديل به يكي از قطب هاي پرورش زنبور عسل و توليد عسل در استان اردبيل كرده اظهار كرد: خلخال با داشتن 50 هزار كلني زنبور عسل و ميزان توليد عسل سالانه رتبه دوم استان اردبيل را به خود اختصاص داده است.
وي در آئين افتتاحيه كارگاه آموزشي زنبور داري خلخال نيز گفت: يك هزار و 500 فرصت شغلي در بخش پرورش زنبور عسل اين شهرستان ايجاد شده و با ارائه تسهيلات ويژه و ارزان قيمت بانكي به متقاضيان اجراي طرح هاي زنبورداري اين تعداد به 2 برابر در سال هاي آينده افزايش خواهد يافت.
مدير جهاد كشاورزي خلخال گفت: در 9 ماه سال جاري بيش از 20 ميليارد ريال تسهيلات بانكي از محل اعتبارات تسهيلاتي ستاد تسهيل و رونق توليد در اختياز 20 نفر از متقاضيان اجراي طرح هاي زنبورداري قرار گرفته و با اين كار زمينه اشتغال پايدار 40 نفر بصورت مستقيم در منطقه فراهم شده است.
وي همچنين از ثبت نام 50 نفر از متقاضيان دريافت تسهيلات اشتغال فراگير در مديريت جهاد كشاورزي خلخال خبرداد و گفت: با پرداخت تسهيلات زنبورداري به اين افراد زمينه شغلي 100 نفر در بخش توليد عسل فراهم خواهد شد.
كارگاه آموزشي پرورش زنبور عسل مديريت جهاد كشاورزي خلخال به مدت چهار روز برگزار و 50 نفر از علاقمندان به اجراي طرح هاي زنبورداري در اين دوره شركت كرده و از آخرين يافته هاي علمي زنبورداري مدرن و سنتي ، نحوه رعايت بهداشت كندو ، پيشگيري و مقابله با انواع بيماري هاي تهديد كننده زنبور عسل و راهكارهاي توليد عسل مرغوب زير نظر كارشناسان بهره خواهند برد.
شهرستان خلخال در 115 كيلومتري جنوب اردبيل قرار دارد.
خبرنگار: بهرام نقي زاده ** انتشار دهنده: گيتي طالبي
7119/6018

سرخط اخبار استان‌ها