۴ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۵۱
کد خبر: 82774988
T T
۰ نفر
مقدمات ثبت ملي كشتي 'آشيرما' به نام خوي فراهم شد

اروميه- ايرنا- مديركل ورزش و جوانان آذربايجان غربي با اشاره به اينكه خاستگاه كشتي 'آشيرما' شهرستان خوي است، گفت: مقدمات ثبت اين ورزش بومي محلي به نام اين شهر فراهم شده و در آينده نزديك شاهد تحقق اين امر خواهيم بود.

به گزارش ايرنا، عبدالله چمن گلي روز دوشنبه در جلسه بررسي ثبت ملي كشتي 'آشيرما' با اشاره به جايگاه ورزش كشتي در كشور و علاقه مندي مردم به فرهنگ پهلواني اين ورزش، توسعه اين ورزش در بين جوانان و نوجوانان را از اهداف اداره كل ورزش و جوانان عنوان كرد و افزود: با توجه به ظرفيت هاي بسيار زياد ورزشي در شهرستان خوي و همچنين وجود مقبره پورياي ولي در اين شهر، برگزاري جشنواره ها و مسابقات كشتي در شهر خوي مي تواند در برند سازي اين ورزش نقش مهمي ايفا كند.
وي با تاكيد بر لزوم حفظ سنت ها و آداب خاص هر منطقه ، اعلام آمادگي كرد تا زمينه برگزاري جشنواره و مسابقات كشتي در جهت ثبت كشتي آشيرما به نام خوي توسط اداره كل ورزش و جوانان فراهم شود.
سيدمحمد عابدي فرماندار خوي نيز در اين جلسه كشتي آشيرما يكي از رسوم بومي و محلي متعلق به اين شهرستان است و بايد اقدامات لازم در جهت ثبت اين ورزش بومي به نام خوي انجام شود .
به گزارش ايرنا، كشتي آشيرما سابقه بيش از 150 ساله در شهرستان خوي داشته و ساليان درازي در اين شهر مسابقات مختلف آشيرما انجام يافته است.
به گزارش ايرنا،‌ شهرستان 385 هزارنفري خوي در شمال آذربايجان غربي واقع شده و دومين شهر پرجمعيت اين استان است.
7133/2093**خبر: سعيد فرجي** انتشار: صابر چهرقاني