۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۲۵
کد خبر: 82767808
T T
۰ نفر
شمخانی: قدرت موشكی بومی ایران نه تضعیف و نه محدود می شود

سنندج - ایرنا - دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز توان دفاعی و بویژه قدرت موشكی بومی ایران كه دستاورد تجربیات سال های دفاع مقدس است قابل تضعیف نبوده و به دلیل ماهیت ملی آن قابل محدود سازی نیز نیست.

به گزارش از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دریابان علی شمخانی روز دوشنبه در جریان سفر یك روزه به كردستان با حضور در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه های سنندج به سوالات مختلف آنان در خصوص مهمترین موضوعات داخلی و خارجی پاسخ گفت.
وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص موضع جمهوری اسلامی در قبال فشارهای خارجی برای محدود سازی توانمندی های دفاعی بویژه ظرفیت های موشكی كشور گفت: این اقدامات كه با رویكرد تضعیف اقتدار جمهوری اسلامی ایران انجام می شود، سابقه ای طولانی دارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این رویكردها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر موازنه قدرت در منطقه با قالب های مختلف چون تحمیل جنگ، تحریم اقتصادی و بكار گیری عناصر تروریست برای خرابكاری و ایجاد ناامنی در كشور دنبال شده است.
شمخانی با تبیین سه مولفه قدرت ایران یعنی شامل موقعیت ژئوپولیتیك، مولفه تمدنی و تاریخی و ظرفیت های دینی و انقلابی تصریح كرد: مجموعه اقدامات دشمن برای تضعیف مولفه های قدرت جمهوری اسلامی و درگیر كردن كشور در موضوعات داخلی برای جلوگیری از ایفای نقش فعال ایران در مقابله با سیاست های مخرب نظام سلطه در منطقه صورت می پذیرد.
وی خاطر نشان ساخت: امروز توان دفاعی وبویژه قدرت موشكی بومی ایران كه دستاورد تجربه سال های دفاع مقدس است نه تنها قابل تضعیف نبوده و به دلیل ماهیت ملی آن قابل محدود سازی نیز نیست.
به گفته وی، برنامه های مبتنی بر ارتقا ظرفیت های دفاعی كشور برای مقابله با تهدیدات بدون توجه به فشارهای خارجی و به عنوان یك ضرورت در حوزه امنیت ملی با قدرت ادامه خواهد یافت.

**نسبت انقلاب با كُردها همیشه یك نسبت راهبری بوده است
دبیر شورای عالی امنیت ملی پیرامون سئوالی در خصوص دلایل، زمینه ها و فرجام بحران ایجاد شده در اقلیم كردستان نیز گفت: نسبت انقلاب اسلامی ،مردم ایران و شیعیان نسبت به كردها همواره یك نسبت راهبردی بوده است.
وی افزود: در هیچ مقطع تاریخی شكاف و جدایی میان ما و كُردها وجود نداشته و ضمن همكاری نزدیك در میدان های مختلف و بویژه مبارزه با حكومت بعثی در عراق همواره حضور رانده شدگان و مبارزین كُرد را در ایران را با آغوش باز پذیرا بوده ایم.
شمخانی در خصوص موضوع همه پرسی اقلیم كردستان عراق با اشاره به گفتگوهای طولانی و پرتعداد با رهبران جریان بارزانی بویژه شخص مسعود بارزانی و هشدار به آنان در خصوص تاثیر اجرای همه پرسی بر شكل گیری تهدیدات مختلف علیه جامعه كردی اظهار كرد: گفتگوهای ناصحانه و خیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران با جریان بارزانی نتوانست بر مشاوره های غلط برخی طرف های خارجی به وی غلبه كند و این روند منجر به اتخاذ آن تصمیم اشتباه و فردی شد.
وی افزود: نتیجه این تصمیم اشتباه كه با مخالفت جدی دولت، مرجعیت شیعه و مردم عراق اعم از شیعه وسنی و همچنین كشورهای منطقه روبرو شد خیلی سریع موجب بروز واكنش های همه جانبه علیه این اقدام و تضعیف اعتبار و قدرت چانه زنی جریان كردی در عراق گردید.

** تامین امنیت منطقه به عنوان زیر ساخت توسعه و پیشرفت اقتصادی اجتماعی انجام می شود
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد دلایل حمایت ایران از كشورهای سوریه، لبنان و عراق و چرایی هزینه هایی كه برای ایجاد امنیت در آن كشورها از سوی ایران انجام می شود گفت: اصلی ترین اولویت هر كشوری تامین امنیت به عنوان زیرساخت توسعه و پیشرفت در ابعاد اقتصادی و اجتماعی است.
شمخانی اضافه كرد: ابعاد تامین امنیت بویژه در عصری كه مولفه های سیاسی و امنیتی به صورت غیر قابل باوری پیچیده و چند وجهی شده اند بسیار گسترده تر از مفاهیم رایج در گفتگوهای روزنامه ای است.
شمخانی خاطر نشان كرد: كشوری كه سیاست هایی مبتنی بر تامین امنیت ملی را بر اساس روش های دفاعی درون سرزمینی تعریف نماید بطور قطع باید همواره آماده مقابله با تهدیدات مختلف در جغرافیای سرزمین خود بوده و منفعلانه جان و مال و امكانات شهروندانش را در معرض تهدید مستقیم قرار دهد.
وی افزود: حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق كه به درخواست دولت های قانونی این كشورها انجام شده است هزینه تامین امنیت مثال زدنی است كه امروز مردم كشورما از آن بهره مند هستند.
وی اضافه كرد: هزینه های انجام شده از سوی ایران در مقابل سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری دشمنان نظام اسلامی برای ناامن كردن كشورما پول خرد هم به حساب نمی آید.
شمخانی گفت:اگر این هزینه های مادی و معنوی را نمی كردیم امروز برای امنیت ما آمریكا ، داعش و تروریست ها تصمیم می گرفتند.

** تصمیم اتخاذ شده در خصوص ایجاد گشایش برای حصر در حال انجام است
دریابان شمخانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت پرونده حصر اظهار داشت: تصمیم اتخاذ شده در خصوص ایجاد گشایش در وضعیت آقایان كروبی، موسوی و خانم رهنورد به صورت تدریجی در حال انجام است.
وی با اشاره به برخی اظهار نظرها و موضع گیری هایی كه با اغراض سیاسی و جناحی در خصوص این پرونده انجام می شود افزود: به طور قطع فضا سازی های رسانه ای كمكی به این روند نخواهد كرد و مراجع مسئول بر اساس تصمیمات اتخاذ شده این پرونده را مدیریت خواهند كرد.

** فضای مجازی تاثیر غیرقابل انكاری بر متغیرهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سئوال یكی از دانشجویان درخصوص فضای مجازی و اقدامات نظام برای مقابله با تهدیدات آن گفت: فضای مجازی به دلیل گستره، تنوع و تاثیر گذاری آن در بسیاری از موضوعات تاثیر گذاری بیشتری نسبت به فضای واقعی دارد.
وی با اشاره به ظرفیت های بی شمار فضای مجازی وزمینه های فرصت سازوآسیب زای آن افزود: امروز فضای مجازی پژواكی ازواقعیت ها، ضرورتها و مطالبات جوامع بوده و تاثیر غیر قابل انكاری بر متغیرهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی دارد.
شمخانی افزود: در كشور ما با تشكیل شورای عالی فضای مجازی اقدامات قابل ملاحظه ای در حوزه سیاست گذاری در این بخش صورت پذیرفته ولی در بخش تولید محتوا واقدامات نظارتی دارای عقب ماندگی هایی هستیم كه امیدواریم با تلاش بیشتر جوامع علمی بویژه دانشجویان و دانشگاهیان بتوانیم با تولید محتوای سالم در فضای مجازی نقش آفرینی بیشترموثرتری پیدا كنیم.

** تعیین تكلیف قطعی وضعیت دیپلمات های مفقود شده ایران حاصل نشده است
دبیر شورای عالی امنیت ملی درپاسخ به سئوال دیگری درخصوص آخرین وضعیت دیپلمات های مفقود شده ایران در لبنان ضمن رد برخی شایعات كذب مطرح شده در فضای مجازی در مورد اختلافات میان وی و حاج احمد متوسلیان گفت: در طول 35 سال گذشته اقدامات گسترده ای به صورت پنهان و آشكار برای روشن شدن وضعیت این عزیزان صورت گرفته است.
وی ادامه داد: اما با وجود قطعیت نقش رژیم صهیونیستی و عوامل وابسته به آن درربایش دیپلمات های ایرانی هنوز امكان تعیین تكلیف قطعی وضعیت آنان حاصل نشده است.
به گزارش ایرنا دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز برای شركت در همایش بزرگداشت شهدای ترور استان كردستان، شركت در شورای اداری و برنامه ریزی استان و برنامه های فرهنگی و سخنرانی در جمع دانشجویان به كردستان سفر كرده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی روز دوشنبه در سفری یك روزه وارد سنندج شد.
حضور در گلزار شهدا، شركت در همایش بزرگداشت شهدای ترور استان كردستان، حضور در همایش پیشكسوتان جهاد و شهادت، شركت در جلسه شورای اداری و شورای برنامه ریزی و توسعه اشتغال كردستان از جمله برنامه های امروز سفر دریابان شمخانی به سنندج بود.
استان كردستان با 29 هزار و 137 كیلومتر مربع وسعت، طبق سرشماری سال 1395 دارای یك میلیون و 603 هزار نفر جمعیت است.
خبرنگار: وریا كرمی ** انتشار دهنده: جلال اسكندری
7355/6108/6033
۰ نفر