۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82762181
T T
۰ نفر

گره هاي درشت زير اره هنرمندان ريزه كاري چوب

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82762181
گره هاي درشت زير اره هنرمندان ريزه كاري چوب

اروميه- ايرنا- ريزه كاري چوب با بيش از 400 سال قدمت به عنوان يكي از شاخص ترين صنايع دستي آذربايجان غربي چند صباحي است كه چوب كم لطفي هنردوستان را خورده و به جهت نبود خريدار، قلم هنرمندان آن براي توليد آثار فاخر با گره هاي درشت روي چوب روبروست.

به گزارش ايرنا در زمان حاضر بيشتر هنرمندان ريزه كار، توليد آثار مشتري پسند را بر صنايع دستي فاخر ترجيح مي‌دهند اما هنوز در محله هاي پراكنده شهر و در برخي از مناطق روستايي توليدكنندگاني پيدا مي‌شوند كه صبر و هنرشان را پشتوانه‌ي ساخت فرآورده‌هاي ظريف هنري و مصرفي مي كنند.
بسياري از آثار فاخر هنرمندان اين استان با نقش و نگارهاي متنوع و منحصربفرد در گذشته توسط واسطه ها به ديگر كشورها منتقل شده و خانه ها و موزه هاي بسياري را زينت داده است.
نبود بازار به دليل پايين بودن قدرت خريد مردم و واردات آثار چوبي از ساير كشورها در سال هاي اخير نيز بسياري از هنرمندان ريزه كاري آذربايجان غربي را با مشكلات عديده مالي روبرو كرده و آنان را به تغيير شغل واداشته است.
يك منبت كار و ريزه كار برجسته در آذربايجان غربي معتقد است كه هنر ريزه كاري قدمتي ديرينه در اين استان دارد اما در سال هاي گذشته مورد بي مهري قرار گرفته است.
جواد درويش زاده ادامه داد: احياي اين هنر نيازمند حركت ملي و آگاهي بيشتر مردم و مسئولان از جايگاه اين هنر است زيرا هيچ هنرمند فعالي به تنهايي نمي تواند رشد و پويايي اين صنعت را رقم بزند.
وي با تاكيد بر اينكه هنر ريزه كاري به صنعت گردشگري گره خورده است، ادامه داد: گردشگران خارجي مشتريان خوبي براي ريزه كاري آذربايجان غربي هستند و افزايش حضور گردشگران خارجي موجب رونق اين صنعت مي شود.
وي كه 37 سال با هنر ريزه كاري الفت داشته و مهر اصالت يونسكو را در پرونده كاري خود به ثبت رسانده است، ادامه داد: اگر براي عرضه آثار ريزه كاري، بازاريابي نشود، اين هنر صنعت در آينده از بين خواهد رفت.
وي ادامه داد: نابودي اين هنر براي بنده كه شانه هايم حكايت سال ها ريزه كاري با چوب را بخاطر دارد و انگشتانم به خوبي گره هاي چوب را لمس كرده، بسيار سخت است.
وي افزود: روزگاري در تمام كوچه پس كوچه هاي اين شهر مغازه هاي ريزه كاري چوب وجود داشت اما امروز ديگر نشاني از اين مغازه ها و از اين هنرمندان وجود ندارد و هنرمندان تاوان هنرمنديشان را مي پردازند.
اين هنرمند باسابقه اضافه كرد: هر از چندگاهي نمايشگاه هايي در داخل و خارج كشور برپا مي شود و متوليان آنها هنرمندان صنايع دستي را دعوت مي كنند اما هزينه حضور در اين نمايشگاه ها بالاست و هنرمندان ريزه كار توان شركت در آنها را ندارند.
وي با بيان اينكه دريافت تسهيلات اعطايي نيز با دشواري هاي فراواني همچون سوهان زدن به گره هاي چوب روبروست، اظهار كرد: نداشتن توانايي مالي، اجازه برپايي نمايشگاه اختصاصي به هنرمنداني چون بنده را نمي دهد.
'درويش زاده'، فرهنگ و هنر را هويت يك ملت خواند و گفت: با بي توجهي به هنرهاي ارزشمندي چون ريزه كاري و ديگر هنرهاي دستي، فرهنگ منزوي مي شود.
يكي ديگر از ريزه كاران برجسته آذربايجان غربي نيز اظهار كرد: واردات بي رويه صنايع دستي بي كيفيت از پاكستان، چين و هند با قيمت پائين، كارگاه هاي صنايع دستي نظير ريزه كاري، كنده كاري و منبت كاري را تعطيل كرده است.
حميد بهجت كه در كارنامه كاري خود يك نشان ملي دارد، ادامه داد: تسلط صنايع دستي كشورهاي خارجي به بازار استان تاسف بار است و اگر سازمان ها و ادارات براي خريد هديه در آئين هاي مختلف از صنايع دستي محلي استفاده كنند، كارگاه ها از ركود خارج مي شود.
بهجت افزود: در گذشته مردم محلي خلق آثاري چون قاب آيينه، انواع جعبه آرايش و ديگر صنايع دستي را سفارش مي دادند اما امروزه حتي افراد متمكن هم رغبتي به خريد صنايع دستي ندارند و خريد آثار ارزان قيمت خارجي را ترجيح مي دهند.
معاون صنايع دستي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان غربي هم نبود بازار مناسب را از مهمترين مشكلات پيش پاي هنرمندان صنايع دستي و به ويژه هنرمندان هنر ريزه كاري چوب عنوان كرد.
افسانه رنجبر با بيان اينكه وضعيت اقتصادي نامطلوب جامعه از جمله عواملي است كه موجب استقبال نكردن مردم از هنرهاي صنايع دستي شده است، گفت: مردم ضرورت هاي اصلي زندگي را اولويت خود قرار مي دهند و صنايع دستي در اولويت هاي سوم و چهارم خانواده هاست.
وي افزود: هنرمندان با كمبود مواد اوليه، سوخت و انرژي مواجه نيستند بلكه براحتي به اين مواد دسترسي دارند ولي مهمترين مشكل نبود بازار است.
به گزارش ايرنا ريزه كاري چوب از مهمترين صنايع دستي پررونق اروميه است كه روش توليد آن بر اساس روكش كردن قطعات چوبي در طرح ها و توليدات بسيار متنوع و كاربردي بوده و از چوب گردو، سنجد، گلابي، سرو، صنوبر و تبريزي به روش بريدن چوب در قطعات نازك و در كنار هم چسباندن آنها توليد مي شود.
از مهم ترين آثار توليدي اين هنر مي توان به انواع متنوعي از جعبه هاي چوبي مانند دستمال كاغذي، شكلات خوري، وسايل تزئيني، دستبند و حتي وسايل زينتي، جعبه آرايش، عصا، صفحه شطرنج و ميز غذا خوري اشاره كرد.
آذربايجان غربي بويژه اروميه از گذشته هاي دور به دليل برخورداري از طبيعت بكر و داشتن درختان مختلف مهد هنرهاي چوب ايران بوده و آثار بي‌نظير اين هنر نه ‌تنها در خانه‌هاي مردم اين استان بلكه ساير استان‌ها و كشورها جا خوش كرده است.
هنر ريزه كاري چوب آذربايجان غربي به دليل بكار رفتن نقش و نگارهاي متنوع و تنوع طرح ها در بين هنرهاي ريزه كاري ساير كشورها در رديف و مقام بالاتري قرار گرفته است.
40 رشته صنايع ‌دستي از جمله نساجي سنتي، رودوزي‌هاي سنتي، بافته‌هاي داري، پوشاك سنتي، سفال و سراميك، صنايع‌دستي چرمي، هنرهاي روي چوب، صنايع‌دستي روي شيشه، رنگرزي گياهي و رفوگري، قالي بافي، گليم بافي و جاجيم بافي در اين استان وجود دارد كه برخي از آنها در آستانه فراموشي قرار گرفته و بعضي ديگر نيز به سختي سرپا مانده است.
8135 /3072
** گزارش از: شهين بيدادرس ** انتشار: عليرضا فولادي