۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۰
کد خبر: 82761799
T T
۰ نفر
شكل گيري بزرگترين حوزه علميه جهان به بركت ورود حضرت معصومه (س) به قم بود

قم – ايرنا- استاد برجسته حوزه علميه قم با اشاره به 23 ربيع الاول سالروز ورود تاريخي حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم گفت: به بركت وجود كريمه اهل بيت (س) بزرگترين حوزه علميه جهان و مهمترين مراكز فرهنگي و ديني دراين شهر شكل گرفت.

آيت الله سيد جعفر ميرعظيمي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا خاطرنشان كرد: با حضور حضرت معصومه (س) در قم شاهد نزول بركات اين بانو و رشد اين شهر مذهبي در ابعاد مختلف علمي و فرهنگي بوديم كه هر روز جلوه هاي عظمت و شكوه آن بيشتر مي شود.
كريمه اهل بيت عصمت و طهارت (س) 23 ربيع الاول سال 201 قمري به شهر قم وارد شدند و مورد استقبال مردم دوست دار ولايت قم قرار گرفتند.
روز گذشته در سالروز ورود آن حضرت به قم، كاروان نمادين حضرت معصومه(س) به حركت درآمده و مردم قم با استقبال از آن و پخش نقل و شيريني و گلباران كردن مضجع شريف كريمه اهل بيت (ع) ، اين روز مبارك را گرامي داشتند.
وي دربخش ديگري از سخنان خود گفت: حضرت معصومه (س) از جهات مختلف شبيه به مادرش حضرت فاطمه زهرا (س) بوده و زنان ما بايد در همه مسائل بويژه حجاب وعفاف ايشان را الگوي خود قرار دهند.
آيت الله ميرعظيمي خاطرنشان كرد: وقتي نامه حضرت امام رضا (ع) به حضرت معصومه (س) رسيد، حضرت به سرعت از مدينه به سمت ايران حركت كرده و درساوه درگيري هايي رخ داده و عده اي از همراهان حضرت كه تعداد زيادي از جوانان بني هاشم بودند نيز مجروح شدند و اين خبر شبانه به مردم قم رسيد، آنان به سمت ساوه حركت كرده و حضرت معصومه (س) را با واسطه امام زاده ابراهيم(ع) به سمت قم دعوت كردند.
آستان مقدس امام زاده ابراهيم در شهر مقدس قم و در محله شاه ابراهيم قرار دارد. سيدابراهيم بن احمد بن الامام موسي الكاظم (ع) از سادات جليل القدر قم بود.
وي ادامه داد: روايات زيادي از امامان معصوم (س) در مورد جايگاه، عزت و اهميت زيارت حضرت فاطمه معصومه (س) در دست است كه همه آنها بيانگر عظمت بانوي با كرامت است.
وي با اشاره به برخي احاديث معصومان (س) در مورد حضرت معصومه (س) گفت: حضرت امام رضا (ع) فرمودند: كسي كه حضرت فاطمه معصومه را زيارت كند پاداش او بهشت است و امام جواد (ع) نير مي فرمايند: كسي كه عمه ام را در قم زيارت كند پاداش او بهشت است.
ميرعظيمي با اشاره به حديث من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة از امام رضا (ع) نيز گفت: حضرت فرمودند، كسي كه
حضرت معصومه (س) را زيارت كند در حالي كه آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد به بهشت مي رود.
آيت الله ميرعظيمي بيان داشت: بسياري از بزرگان حضرت معصومه (س) را فاطمه ثاني و اشبه ترين به حضرت فاطمه مي دانستند.
وي ادامه داد: توسل به حضرت معصومه (س) بدون پاسخ نخواهد بود و بنده بارها شاهد كرامات بزرگ اين بانوي كرامت در شهر مقدس قم بوده ام.
در سال 201 قمري درپي انتقال اجباري امام رضا(ع) پيشواي هشتم شيعيان به خراسان، حضرت معصومه(ع) بعد از يك سال تحمل دوري برادر بزرگوارش از مدينه منوره عازم خراسان شد.حضرت فاطمه معصومه(س) در طول مسير به علت رخداد وقايعي به شدت بيمار شد و از كاروانيان خواست تا او را به شهر قم برسانند.آن حضرت در 23 ربيع الاول سال 201 قمري به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده كثيري از مردم مشتاق و شيفته اهل بيت(ع) قرار گرفت.آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در منزل موسي بن خزرج كه به «بيت النور» شهرت يافت، در دهم ربيع الثاني سال 201 هجري ديده از جهان فرو بسته و در «باغ بابلان‏» قم دفن شد.
اخت الرضا، راضيه، مرضيه، معصومه، تقيه، نقيه، رشيده از القاب حضرت مي باشد، معصومه لقب مشهور ايشان است كه از حديثي گرفته شده است علي بن موسي گفت : «هر كس معصومه را در قم زيارت كند مانند كسي است كه مرا زيارت كرده است
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمينان ** انتشار- جعفرمسلمي