۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲
کد خبر: 82756956
T T
۰ نفر
دومين جشنواره موسيقي كلاسيك ايراني آغاز به كار كرد

تهران- ايرنا- زنگ نخستين روز دومين جشنواره موسيقي كلاسيك ايراني به دبيري امير مردانه، شب گذشته، 17 آذرماه با حضور اهالي موسيقي و استقبال مخاطبان در تالار رودكي به صدا درآمد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي دومين جشنواره موسيقي كلاسيك ايراني، امير مردانه دبير دومين جشنواره موسيقي كلاسيك ايراني قبل از شروع اجراها روي صحنه آمد و ضمن ابراز خرسندي از برگزاري دومين دوره اين جشنواره و قدرداني از حاميان گفت: حقيقتاً استقبال عموم از اين نوع موسيقي، كه موسيقي جدي و فكر شده است، كاهش يافته است، دانشجو و هنرجويي سال‌هاي متمادي زحمت مي‌كشد، مطالعه مي‌كند و زير نظر استادان به فراگيري اين هنر مي‌پردازد اما استقبال عموم از اين نوع موسيقي در اين سال‌ها بسيار كم شده است.
پس از سخنراني دبير جشنواره، در سئانس اول اجراها گروه موسيقي «ژاو» به سرپرستي سياوش كامكار روي صحنه آمد و قطعاتي را در مايه بيات ترك براي حاضرين اجرا كرد.
قطعات اين بخش همه از ساخته‌هاي سياوش كامكار و يك قطعه از امين جهانگيري بود و اعضاي گروه را احسان امامي (عود)، نيريز كامكار (تار)، سياوش كامكار (سنتور)، مرتضي مومنيان (تنبك و سازهاي كوبه‌اي)، اميرناصر رنجبر (كمانچه) تشكيل مي دادند.
در ادامه برنامه، زمان خيري، نوازندۀ ني و مدرس هنرستان عالي موسيقي و دانشكدۀ موسيقي به بداهه‌نوازي در دستگاه شور پرداخت و پس از اجراي تكنوازي، نوبت به سه‌نوازي فرشاد صارمي (كمانچه)، كورش متين (سنتور) و كورش دانايي (تنبك) رسيد كه گروه قطعاتي را در مايۀ شور و دشتي و سپس در بيات ترك اجرا كرد و برنامۀ خود را با قطعۀ «شورانگيز» اثر شادروان پرويز مشكاتيان و به مناسبت سالروز تولد استاد هوشنگ ظريف، با تقديم به اين هنرمند به پايان برد.
سئانس اول نخستين روز جشنواره با پايان برنامۀ سه‌نوازي به پايان رسيد و اجراي نخست سئانس دوم به همنوازي بهناز بهنام‌نيا (عود) و نازنين پدرثاني (تنبك) اختصاص داشت.
بهنام‌نيا قطعاتي را به صورت بداهه در دستگاه شور اجرا كرد و در بخش قطعات ضربي نوازندۀ تنبك او را به‌خوبي همراهي كرد.
پس از اتمام برنامه دونوازي عود و تنبك، نوبت به ساز و آواز رسيد، در اين بخش مجتبي عسگري (خواننده) و علي كاظمي (تار) روي صحنه آمدند و برنامه در دستگاه همايون براي حاضرين اجرا كردند كه مورد استقبال آنها قرار گرفت.
آخرين برنامه سئانس دوم به گروه موسيقي «برافشان» به سرپرستي هامان خليلي و خوانندگي غلامرضا رضايي اختصاص داشت كه برنامه‌اي در دستگاه همايون و آواز شوشتري اجرا كرد.
از اعضاي اين گروه مي توان به غلامرضا رضايي (خواننده)، هامان خليلي (سرپرست و تار)، مهدي درياباري (تار)، مرجان راغب (سنتور)، فريماه موفقي (كمانچه)، چكاد فشاركي (كمانچه)، وحيد ربيع‌پور (دف و دايره)، سهيل اله‌داديان (تنبك)، پويا لقايي (رباب)، مهدي ولي‌زاده (ني)، فرزاد موسوي (بم‌تار) اشاره كرد.
دومين جشنواره موسيقي كلاسيك ايراني در بخش‌هاي چون «تكنوازي»، «سه‌نوازي»، «ساز و آواز» و «گروه‌نوازي» برگزار مي‌شود تا علاقه مندان به اين ژانر از موسيقي با انواع ارائۀ آن بيشتر آشنا شوند.
در نخستين روز جشنواره هنرمنداني چون حميدرضا نوربخش، علي‌اكبر شكارچي، پشنگ كامكار، سيامك جهانگيري، علي بوستان، عماد حنيفه، امير شريفي، مهدي امامي و... از جمله حاضران اين اجراها بودند.
دومين جشنوارۀ موسيقي كلاسيك ايراني با حمايت دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همراهي خانۀ موسيقي ايران، انجمن موسيقي ايران، مؤسسۀ فرهنگي هنري سازآواز و بنياد رودكي از 17 تا 24 آذرماه در تالار رودكي برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9012**1055
دريافت: زهرا اميري**انتشار: زينب كارگر
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ