پيروان پيامبر(ص) بايد در برابر همنوعان خود رفتار متواضعانه داشته باشند

قم - ايرنا- رئيس انجمن ارتباطات و تبليغ حوزه علميه قم، تواضع و فروتني را يكي از سيره هاي مهم پيامبر بزرگ اسلام (ص) و حضرت امام صادق (ع) دانست و گفت: پيروان حضرت محمد مصطفي (ص) و مكتب جعفري (ع) بايد در برابر همنوعان خود متواضعانه رفتار كنند و در عمل مطيع آن بزرگان باشند.

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد واعظ موسوي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اگر ما مدعي پيروي از دين پيامبر رحمت (ص) هستيم بايد در همه جنبه هاي فردي، احتماعي و اخلاقي، سيره اين بزرگان را اسوه خود قرار دهيم.
وي ادامه داد: در سيره رسول اعظم (ص) و رئيس مذهب حضرت امام جعفر صادق (ع) ، جلب محبت در بين مردم و داشتن موقعيت هاي ممتاز اجتماعي، در گرو روابط حسنه با آحاد جامعه است، به عنوان نمونه اگر نيازمندي به خاطر فقر به ما مراجعه كرده و توانايي رفع مشكل ايشان را داريم نبايد از اين كار استنكاف كنيم و پيامبر و امامان ما چنين بودند.
واعظ موسوي گفت: پيروان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) بايد در برخورد با همنوعان خود از جمله مردم، همكار، همسايه و حتي كساني كه از نظر اعتقادي وجغرافيايي با آنها اختلاف دارد، با حفظ احترام متقابل، رفتار متواضعانه داشته باشند.
وي سخاوت را از شاخه هاي اصلي سيره پيامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق(ع) دانست و گفت: سخاوت تنها سخاوت مالي نيست، بلكه برخي با زور و بازوي خود، عده اي با فكر ناب و علم در اختيار مي توانند از خود در جامعه سخاوتمندي نشان دهند.
واعظ موسوي گفت: سخاوت در فكر، انديشه، علم و تقوا و... هم باعث محبوبيت انسان شده و ضمن برطرف كردن مشكلات جامعه، آثار وضعي دنيوي و عاقبت بخيري در آخرت را به همراه دارد.
وي ادامه داد: ما اگر بخواهيم جاي پاي پيامبر اسلام (ص) و اهل بيت (ع) بگذاريم بايد در عمل مطيع آنها باشيم و به صرف ادعاي ايمان به اسلام، اكتفا نكنيم.
واعظ موسوي با اشاره به اينكه يك مسلمانان معتقد بايد باور عميقي نسبت به آرمان هاي اسلام و پيامبر اكرم (ص) داشته باشد، گفت: تقريرات نبوي و علوي و ثمره اين اعتقاد بايد بايد در عمل، گفتار، رفتار ما جلوه داشته باشد.
حضرت محمد(ص) در هفدهم ربيع الاول سال 570 ميلادي در مكه مكرمه ديده به جهان گشود؛ مورخان شيعه، ولادت پيامبر اكرم را در صبح جمعه هفدهم ربيع الاول و علماي اهل سنت، در روز دوازدهم همان ماه مي دانند و امام خميني(ره) فاصله اين دو روز را هفته وحدت بين شيعه و سني نامگذاري كرد.
رسول اللّه، نبي اللّه، مصطفي، محمود، امين، خاتم، مزمل، نذير، بشير، مبين، كريم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشر، منذر، مذكر، يس و طه‏ از القاب و ابوالقاسم و ابوابراهيم نيز كنيه پيامبراسلام (ص) است.
حضرت امام جعفر صادق(ع) ششمين امام شيعيان جهان است كه در ۱۷ ربيع‌الاول سال ۸۳ق در مدينه به دنيا آمد و در سال ۱۴۸ق در ۶۵ سالگي به شهادت رسيدند.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمينان ** انتشار- جعفرمسلمي