۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82747806
T T
۰ نفر
مزيت هاي استان يزد براي سرمايه گذاري *محمودرضا رحماني*

يزد - ايرنا - استان يزد با توجه به ظرفيت هاي فراوان اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي از ديرباز مورد توجه سرمايه گذاران و گردشگران بوده است.

برخي از ظرفيت هاي استان يزد همچون وجود نخستين شهر جهاني داراي سكنه در بافت قديم، رتبه نخست در توليد زيلو و ترمه ، قرار گيري در رديف 6 استان بزرگ صنعتي ايران ، توليد 45 درصد كاشي و سراميك كشور از جمله اين ظرفيت هاست.
از ديگر ظرفيت ها مي توان به رتبه برتر در حوزه كشاورزي مانند قرار گيري در رديف 2 استان برتر توليدكننده محصولات گلخانه اي ، رتبه برتر پارك علم و فناوري ، رتبه نخست در تعداد نخبگان به نسبت جمعيت و بالاترين ظرفيت تابش نور خورشيد براي بهره گيري از انرژي خورشيدي از ديگر ظرفيت هاست.
با توجه به همين ظرفيت ها 21 محور فعاليت به عنوان چشم اندار توسعه و سرمايه گذاري در استان مشخص شده كه در تدوين پيش نويس چشم اندار توسعه استان در افق 1404 مورد توجه و اتفاق نظر كارشناسان قرار گرفته است.
فناوري اطلاعات نخستين محور است و با توجه به اينكه يزد به عنوان استان برتر علمي ، صنعتي و نوآور در فناوري اطلاعات و ارتباطات سهم بالايي در اقتصاد آي سي تي دارد و شهر هوشمند نمونه است مي تواند زمينه خوبي براي توسعه و سرمايه گذاري باشد.
گردشگري فرهنگي و اجتماعي كه به نوعي تكيه گاه و صنعتي پاك و جديد در ايران است، با توجه به اينكه جايگاه ممتاز بافت تاريخي و صنايع دستي يزد در سطح ملي ، منطقه اي و جهاني و ثبت جهاني بافت تاريخي شهر يزد داراي قابليت هاي زيادي در جذب گردشگري و رشد درآمد پايدار بازار صنايع دستي است.
وجود بافت تاريخي بي نظير، تنوع و كيفيت بالاي جاذبه ها ، كم آب بر بودن و اشتغال بالا ، گستردگي و تنوع صنايع وابسته و مرتبط و پايين بودن سرانه سرمايه گذاري در اين بخش از دلايل عمده به صرفه بودن سرمايه گذاري و راه حلي آسان و سريع براي رسيدن به توسعه پايدار همراه با درآمدهاي پايدار عنوان مي شود.
معدن و فعاليت هاي مرتبط با آن با توجه به اينكه يزد دومين استان معدني ايران است، مي تواند زمينه ديگري در توسعه و سرمايه گذاري محسوب شود.
رتبه هاي نخست و برتر در صادرات مواد معدني فرآوري شده و استفاده از فناوري به روز ، استخراج و فرآوري مواد خام معدني مانند سنگ آهن ، سرب و روي ، عناصر نادر خاكي همراه با توجه به مسائل زيست محيطي در كنار تقويت رويكرد ايجاد و توسعه جوار معدني ، اشتغال بالا در حوزه معدن ، كم آبخواه بودن اين صنعت، ارزش افزوده بالا و مهمتر از همه ظرفيت و حجم بالاي ذخاير معدني يزد عمده ترين دلايل به صرفه بودن اين بخش براي درآمدزايي و توسعه در آينده است.
به همين شكل حوزه هاي خدمات برتر، آموزش عالي ، بازرگاني ، گردشگري سلامت ، صنايع ريلي ، خودروسازي ، نساجي ، كاشي و سراميك ، ماشين آلات و قطعه سازي ، طب سنتي ، داروسازي ، باغباني ، زراعت ، دام و طيور ، گردشگري طبيعي ، انرژي خورشيدي ، محصولات سنتي و صنعت به عنوان 21 محور فعاليت عمده استان است.
اين ظرفيت ها در سه گروه ' فعاليت هاي پايه اقتصادي و پشتيبان ساير بخش ها ' ، ' فعاليت هاي فزآينده پايداري و پويايي توسعه اقتصادي و اجتماعي ' و ' فعاليت هاي مرتبط با طبيعت و اقليم منطقه ' دسته بندي شده است.
استان يزد هم اكنون با خالص مهاجرپذيري حدود 43 هزار نفر در رديف سه استان نخست مهاجرپذيري ايران محسوب مي شود كه بيانگر تلاش مردم اين ديار در ميزان بالاي سرمايه گذاري و ايجاد فرصت هاي شغلي است به گونه اي كه به عنوان نمونه در شهرستان اردكان 50 درصد اشتغال متعلق به غيربومي و عمدتا از ساير استان هاست.
به هر حال اميدواريم هر روز شاهد رشد سرمايه گذاري و توسعه استان يزد كه جزيي از پيكره ايران اسلامي است باشيم تا در كنار آن زمينه رشد اشتغال جوانان اين مروز و بوم بيش از پيش فراهم شود.
1968/2047 يادداشت از: محمودرضا رحماني ** انتشار: عباسقلي اشكورجيري
@irnayazdd