۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82742186
T T
۰ نفر

آموزش مديريت بحران را جدي بگيريم * مجيد ابهري

۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82742186
آموزش مديريت بحران را جدي بگيريم * مجيد ابهري

تهران - ايرنا - در زلزله غرب كشور آنچه كه كاستي و كمبود به نظر مي‌رسد، آموزش مديريت بحران در شرايط عادي به مردم است.

بار ديگر بخشي از كشورمان دستخوش زلزله شد و گروهي از هموطنان قرباني اين حادثه طبيعي و گروهي ديگر بي‌خانمان شدند.
اما آنچه كه بايد به آن توجه كرد؛ بحران مديريت در سازمان مديريت بحران است.
نمي‌توان گفت كه زلزله ما را غافلگير كرد، چرا كه در هيچ جاي دنيا اين گونه بلايا قابل پيش‌بيني نيست اما با مديريت اصولي ضايعات، عوارض و دردها و آلام مردم را كاهش مي‌دهند.
آفرين بر مردم ايران كه با توجه به مشكلات اقتصادي و گرفتاري‌ها،چه قدر زيبا و حماسي حركت كردند.
تا آنجا كه با كمك‌هايشان تا حدودي از دردها و رنج‌هاي مردم زلزله زده كاسته شد. اين در حالي است كه سازمان مديريت بحران با توجه به جغرافياي علمي كشورمان كه بر روي گسل‌هاي زلزله قرار دارد بايد آمادگي‌هاي لازم را داشته باشد و با تجربه گرفتن از زلزله‌هاي بم، رودبار و منجيل بايد مي‌دانست كه در پخش نيازمندي‌هاي مردم، بي‌نظمي‌هايي روي مي‌دهد كه از ابتدا بايد مورد برنامه‌ريزي و مديريت قرار مي‌گرفت.
به هر حال هموطنان عزيز، مهربان و دلسوزمان اجازه ندادند كه كاستي‌ها خودنمايي كند و در كنار نيروهاي امدادي چون ارتش، بسيج و سپاه در خدمت زلزله زدگان بودند و تمام توان خود را به كار گرفتند كه مورد تاييد و تشويق تمام دنيا قرار گرفت.
بعضي مي‌گويند عده‌اي براي خودنمايي اين كارها را كردند، چه عيبي دارد حتي اگر به قصد خودنمايي نيز حركاتي انجام شود بسيار زيباست چرا كه ديگران نيز تشويق به كمك مي‌شوند.
آنچه كه كاستي و كمبود به نظر مي‌رسد آموزش مديريت بحران در شرايط عادي به مردم است. يعني كمك‌هاي انفرادي در اين گونه مواقع بايد از طريق مجاري رسمي و سازمان‌هاي شناخته شده مردمي صورت گيرد تا در انجام وظايف قصوري به وجود نيامده و باعث كندي خدمت‌رساني نشود.
از طرف ديگر مهم موضوع مشكلات روحي و رواني مردم آسيب ديده بعد از كمك و نجات بازماندگان است. از اين جا به بعد با سرماي زمستان مواجه هستيم كه بايد هرچه زودتر سرپناه دائمي براي مردم زلزله زده ايجاد شود. مردم غرب كشور در دوران جنگ تحميلي پايمردي‌ها و دلاوري‌هاي خود را به همه اثبات كردند و در دفاع از مرزهاي كشور سنگ‌ تمام گذاشتند.
اينك اين مردم همواره دلسوز كشور نياز به كمك دارند بنابراين نبايد كمك‌هاي مردمي تا پايان اسكان كامل‌شان قطع شود.
به هر سو مردم وحدت، يكپارچگي، همدلي و همسويي خود را به جهانيان به اثبات رساندند و نشان دادند كه ايراني در لحظات سخت هموطنان خود را تنها نمي‌گذارد بنابراين مسئولان، دولتيان و مقامات مختلف بايد قدرشناس اين همه درياي خروشان انسانيت، معرفت و همدلي هم وطنان باشند.
* استاد دانشگاه و آسيب شناس اجتماعي
فراهنگ ** 1417 ** دريافت: سيدمهدي حسيني * انتشار: اميد غياثوند
۰ نفر