۲ آذر ۱۳۹۶، ۸:۰۹
کد خبر: 82739931
T T
۰ نفر

بافت تاریخی گرگان، پایگاه ملی شد

۲ آذر ۱۳۹۶، ۸:۰۹
کد خبر: 82739931
بافت تاریخی گرگان، پایگاه ملی شد

گرگان - ایرنا- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از معرفی و تصویب بافت تاریخی گرگان به عنوان پایگاه ملی خبر داد و گفت: بافت تاریخی مركز استان با مساحت 156 هكتار، اولین بافت تاریخی كشور بوده در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از میراث فرهنگی استان، ابراهیم كریمی اظهار كرد: 30 آبان 96 نشست پیگیری بافت تاریخی گرگان جهت تصویب به عنوان پایگاه ملی با حضور دكتر عزیزی مدیركل دفتر امور پایگاه های میراث جهانی، اعضای كمیته تخصصی میراث فرهنگی كشور و مسئولان استانی در تهران برگزار و با موافقت همه شركت كنندگان به تصویب رسید.
وی در خصوص مزیت پایگاه ملی شدن بافت تاریخی یادآور شد: از مزیت های پایگاه ملی شدن بافت تاریخی گرگان می توان به پیگیری و انجام هرچه بیشتر و دقیق تر طرح های مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی اشاره كرد.
به گفته وی؛ این بافت دارای ویژگی های شاخص كالبدی و میراث ناملموسی است كه بیانگر غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه می باشد.
كریمی همچنین اظهار كرد كه این بافت دارای سه محله قدیمی به نام های سبزه مشهد، نعلبندان و میدان است كه هر كدام نیز محلات فرعی هستند.
به گزارش ایرنا بافت تاریخی شهرگرگان بخشی از بافت های تاریخی این منطقه محسوب می شود.
آنچه اكنون آن را بافت تاریخی گرگان می نامیم بازمانده مجموعه ای از یك شهر(استرآباد) و عناصر آن و فضاهای شهری هم چون مساجد، آب انبارها، قنات ها، معابر و واحدهای مسكونی یك یا چند طبقه است.
شهر استرآباد دروازه ها و كاروانسراهای متعددی داشته كه دروازه های چهل دختر،بسطام ، میدان ،فوجرد و سبزه مشهد از مهمترین آنها بوده است.
بافت تاریخی گرگان از دو بخش اداری و مسكونی تشكیل می شده كه هم اكنون بقایای آن موجود است، منازل موجود در بخش مسكونی بیشترمتعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی نظیر خانه شیرنگی ،تقوی ،باقری ،مفیدیان است.
بافت تاریخی گرگان در سال 1310 به شماره 41 به عنوان اولین بافت تاریخی كشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
1648
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا