۲۴ آبان ۱۳۹۶،‏ ۱۱:۴۲
کد خبر: 82731585
۰ نفر
ضرورت آشنایی دانش اموزان با آسیب رفتارهای پرخطر

تهران - ایرنا- افزایش آگاهی و شناخت كودكان و نوجوانان با رفتارهای پرخطر از جمله مسائل جنسی، ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و نیاز است با توجه به شرایط عرفی، فرهنگی و دینی جامعه، شناخت دانش آموزان نسبت به جنبه های مختلف آن ها آموزش داده شود.

تهران - ایرنا- افزایش آگاهی و شناخت كودكان و نوجوانان با رفتارهای پرخطر از جمله مسائل جنسی، ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و نیاز است با توجه به شرایط عرفی، فرهنگی و دینی جامعه، شناخت دانش آموزان نسبت به جنبه های مختلف آن ها آموزش داده شود.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، براساس آمارهای اعلامی از سوی «عباسعلی باقری» مدیركل آموزش و پرورش شهر تهران در صحن علنی شورای شهر، میزان رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان به شدت افزایش یافته به طوری كه این میزان در دانش آموزان پسر به 19.7 درصد رسیده است.
آسیب شناسان و روانشناسان اجتماعی رفتارهایی همچون؛ اعتیاد، خشونت، روابط جنسی خارج از عرف و ... را در شمول روابط پرخطر تعریف كرده اند.در میان رفتارهای متعدد پرخطر، مسائل جنسی یكی از مهمترین رفتارهایی است كه می تواند به سلامت جسم و روح كودك و نوجوان آسیب وارد كند.
توضیح در باره مخاطرات این رفتار به خاطر فرهنگ و عرف حاكم بر جامعه به نوعی تابو شناخته می شود و از این رو سخن گفتن و ارایه اطلاعات در باره مخاطرات چنین رفتارهایی ، خط قرمز به شمار می آید.
دانش آموزان كه اغلب سنین كودكی تا نوجوانی را شامل می شود، به دلایلی از جمله محدودیت های فرهنگی، عرفی و آموزشی از مسائل جنسی و خطرهایی كه در این رابطه ممكن است آن ها را تهدید كند، آگاهی ندارند و چنین وضعیتی باعث می شود كه گاه آسیب های جبران ناپذیری به روح و جسم آنان وارد شود؛ موضوعی كه با افزایش نمونه های اذیت و آزار جنسی كودكان و نوجوانان در جامعه، ضرورت توجه به آن به منظور آگاهی و رویارویی با آن احساس می شود.

چرا آموزش مسائل جنسی به تابو شكنی نیازمند است؟
1- «زیگموند فروید» اندیشمند اتریشی در تعریف تابو می گوید این مفهوم به معنای تحریم و منع است و به آن دسته از رفتار، گفتار یا امور اجتماعی اطلاق می شود كه بر طبق رسم و آیین، مذهب یا عرف جامعه، سخن گفتن در مورد آن ممنوع است. تابوها و ممنوعیت هایی كه به لحاظ عرفی و فرهنگی نسبت به اظهار نظر در باره مسائل جنسی در جامعه وجود دارد، باعث شده است كه موضوع به ویژه برای كودكان و نوجوانان كه گاه در معرض آسیب های آن قرار می گیرند، ناشناخته باشد و همین عدم شناخت نیز نوع مواجهه وگریز آنها از موقعیت ها و رفتارهای پرخطر را تحت تاثیر قرار می دهد.
مسائل جنسی و بحث آموزش درست آن متناسب با فرهنگ بومی در مراكز آموزشی كه در جامعه حالت تابو به خود گرفته است. در این شرایط برخی دانش آموزان در دوران بلوغ به سمت رفتارهای پرخطری می روند كه در نهایت به سلامت جسمی و روحی آنان لطمه وارد می شود.
آموزش این قشر در زمینه رفتارهای پرخطر یكی از مهمترین برنامه هایی است كه باید متناسب با شرایط شرعی و عرفی حاكم بر جامعه در دستور كار قرار گیرد.

2- برخی مدعی هستند كه در گذشته و بدون آموزش مسائل جنسی ، نسل ها رشد كرده و و خانواده پایدار مانده است. در پاسخ به چنین دیدگاهی كارشناسان می گویند آنچه كه در شرایط كنونی نوجوانان را بیش از همیشه تهدید می كند، بازشدن دریچه ای دیگر از ارتباطات تحت عنوان ارتباطات مجازی است كه خلاء آموزشی باعث می شود تا كودكان و نوجوانان برای پاسخ به سوالات خود به ان رجوع كنند .

3- دوره گذار از دبستان به دوره اول دبیرستان دوره ای است كه با كنجكاوی هایی از سوی دانش آموزان اعم از دختر و پسر همراه است و از این رو انتظار می رود كه مسوولان تربیتی و روانشناسان اجتماعی بتوانند، با ارائه شناخت و آگاهی مناسب در این دوره، از انحراف و كجروی كودكان و نوجوانان پیشگیری كنند.
كنجكاوی در سنین نوجوانی یكی از مهمترین ویژگی های یك فرد است. نوجوان در این سن دوست دارد نه تنها به برخی از ناشناخته های ذهنی پی ببرد، بلكه با توجه به روحیات خاص خود به دنبال كسب آگاهی نسبت به تابوهای خود ساخته در جامعه است .
این ویژگی ها و همزمانی آن با دغدغه های جنسی دوران بلوغ و نبود ارایه اطلاعات و آموزش موجب شده تا برخی دانش آموزان به رفتاری روی آورند كه در نهایت ممكن است فرد را به انحراف سوق دهد.

4- پاسخگویی به پرسش ذهنی كودك و نوجوان در زمینه های جنسی با رهیافت پرهیزگرایانه یكی از مشكلاتی است كه برخی از خانواده ها و سیستم آموزشی كشور با آن دست به گریبان است.در این رهیافت مربیان و والدین به جای توانمند سازی و افزایش دانش جنسی كودكان به رویكرد، «پرهیزگرایانه» روی آورده كه ملاك این رویكرد برپایه پرهیز و ممنوعیت است.
والدین نخستین كسانی هستند كه كودك یا نوجوان می توانند دانستنی های جنسی خود را از آنان به راحتی كسب كند، در شرایط كنونی اگرچه والدین در تمامی زمینه های درسی و تربیتی پیگیر وضعیت فرزندان هستند، اما زمانی كه با پرسش های كودكان و نوجوانان خود در زمینه مسائل جنسی روبرو می شوند، سكوت اختیار می‌كنند یا پاسخ هایی غیر مرتبط می دهند؛ پاسخ هایی كه نمی تواند ذهن جستجوگر نوجوان را اقناع كند، زیرا نسل كنونی به مدد تكنولوژی بسیار هوشمند عمل می‌كند و از برخی مسائل جامعه به واسطه فضای مجازی آگاهی دارد و پاسخ های غیر مرتبط را نمی پذیرند.

5- در كنار خانواده ، لازم است نظام آموزشی هم به نتیجه ای برسد كه سناریو لازم را برای ارایه آموزش های جنسی در مراكز آموزشی طراحی كند. نبود تعریف مناسب از دانش جنسی و همچنین نحوه ارائه شناخت و آگاهی در كنار شیوه بیان مسائل و مشكلات نوجوانان و كودكان در مدارك آموزشی با خلاء ها و كاستی هایی همراه است كه به بررسی های كارشناسانه و راه حل های مناسب نیاز دارد، زیرا درصد زیادی از جمعیت كودك، نوجوان و جوان جامعه در این مراكز مشغول علم آموزی هستند.
برای رفع چنین كاستی لازم است تدوین كنندگان كتاب های درسی راهكاری را در دستور كار قرار دهند تا به وسیله آن بتوان كودك و نوجوان را از رفتارهای پرخطر به ویژه رفتارهای جنسی برحذر داشت. در طراحی این راهكار نیاز است راهكارهای لازم برای افزایش آگاهی دانش آموزان و نحوه مواجهه و رویارویی آن ها با این مسائل ارائه شود.

**پژوهشم**2052** خبرنگار: غفار میرزایی** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

سرخط اخبار فرهنگ