۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82727375
T T
۰ نفر
ورود نخستین گروه پرندگان مهاجر به سه تالاب بین المللی گنبدكاووس

گنبدكاووس - ایرنا - رئیس اداره محیط زیست گنبدكاووس از ورود نخستین گروه پرندگان مهاجر از مناطق سیبری روسیه به سه تالاب بین المللی 'آلاگل، آلماگل و آجی گل' این شهرستان خبر داد.

غلامرضا كریمی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما درمناطق شمالی سیبری، نخستین گروه از پرندگان مهاجر این مناطق برای زمستان گذرانی به تالاب های منطقه گنبدكاووس وارد شدند.
وی افزود: درحال حاضر دو گونه از پرندگان مهاجر به نام های 'چنگر و خوتكا' از یك هفته قبل وارد سه تالاب بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل گنبدكاووس شده اند.
كریمی اضافه كرد: سایر گونه های مهاجر شامل پلیكان و فلامینگو، اردك و قو نیز به تدریج تا اوایل آذر ماه امسال وارد تالاب های بین المللی این شهرستان می شوند.
وی تصریح كرد: با توجه به كم آبی سه تالاب گنبدكاووس، پیش بینی می شود امسال نسبت به سال های گذشته، تعداد كمتری از پرندگان مهاجر وارد این تالب ها شوند.
وی یادآور شد: در سال های گذشته بین 200 تا 300 هزار قطعه پرنده مهاجر در سه تالاب بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل گنبدكاووس زمستان گذرانی می كردند.
به گزارش ایرنا، وجود سه پهنه آبی طبیعی در وسعتی بالغ بر سه هزار هكتار با عمیق تقریبی 2 تا 4 متر در منطقه ای گرم و خشك در جوار مرز های ایران و تركمنستان در بخش مرری داشلی برون گنبدكاووس كه میانگین بارش سالانه آن كمتر از 250 میلی متر و تبخیر سالانه آن نیز سه تا پنج برابر میزان بارش است، یك موهبت الهی به شمار می رود.
تالاب آلاگل حدود 2 هزارو 500 هكتار، تالاب آلماگل حدود 300 هكتار و تالاب آجی گل حدود 250 هكتار وسعت دارند كه در دوم فوریه 1971 میلادی برابر با 13 بهمن 1349 باحضور نمایندگانی از 18 كشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده ای جهانی كه سال ها بعد به كنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین المللی یافتند.
تالاب های بین المللی آلاگل، آلما گل، آجی گل با دارا بودن پوشش گیاهی متنوع، بستر مناسبی برای تغذیه انواع پرندگان آبزی و كنار آبزی فراهم نموده و از گیاهان حاشیه آنها می توان از علف شور، جارو تركمنی، سلمه سفید، گز شاهی، خار شتر و یولاف وحشی نام برد.
شهرستان مرزی گنبدكاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
خبرنگار : علی لكزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری