۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۹:۴۶
کد خبر: 82722309
T T
۰ نفر

پلیس دوچرخه سوار در خیابان های تهران

۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۹:۴۶
کد خبر: 82722309
پلیس دوچرخه سوار در خیابان های تهران

تهران - ایرنا - اگر در یكی از خیابان ها یا چهارراه های مركزی شهر تهران بی خیال ازعالم، خودروی خود را پارك دوبل و غیرمجاز كرده و یا مشغول صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی بودید و دوچرخه سواری نزدیك و شما را جریمه كرد، اصلا تعجب نكنید.

به گزارش ایرنا، پس از طرح های پلیس اسب سوار و اسكی سوار، این بار نوبت به اجرای طرح پلیس دوچرخه سوار در تهران بزرگ رسید، قرار است این ماموران دوچرخه سوار در مناطق مركزی پایتخت به برخورد با تخلفات رانندگی و بازگشایی گره های ترافیكی بپردازند و در نهایت موجب تسهیل در تردد خودروها در مناطق شلوغ پایتخت شوند.
تجربه استفاده پلیس از دوچرخه به اواخر قرن نوزدهم میلادی بر می گردد كه پس از اختراع این وسیله نقلیه پاك، استفاده از آن در یگان های پلیسی كشورهای مختلف دنیا مرسوم شد و صدالبته كه با توجه به مقتضیات آن زمان كاربرد فراوانی داشت اما بعدها با پیشرفت علم و گسترش شهرها، دوچرخه جای خود را به موتورسیكلت و خودرو داد.
در قرن حاضر نیز كه با روند افزایش جمعیت، كلانشهرها با مشكلاتی از قبیل ترافیك، آلودگی هوا و معابری كه از خودروهای سواری، عمومی و موتورسیكلت ها اشباع شده اند، دست و پنجه نرم می كنند؛ بازگشت به گذشته و استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه ای پاك می تواند حلال برخی از مشكلات در كلانشهرها باشد.
امروزه كشورهای پیشرفته با حسن نظر به این تجربه دیرین، روی خوش نشان داده و در بسیاری از كشورها از شرق دور تا انگلستان و كانادا و حتی در واشنگتن پایتخت ایالات متحده آمریكا دوچرخه ها نقش و كاربرد خود را در ماموریت های پلیسی بازیافتند.
17 مهر امسال سردار حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، از پیشنهاد پایه گذاری یگان پلیس دوچرخه سوار پایتخت خبر داد و گفت: این یگان پلیس در صورت تایید فرماندهی ناجا تا پایان سال و با توجه به ترافیك و آلودگی تهران، وارد عمل خواهد شد.
وی در آن زمان بر اخذ مجوزهای لازم برای ورود پلیس دوچرخه سوار تاكید كرد و افزود: پلیس پایتخت آمادگی اجرای این طرح را به صورت پایلوت برای نخستین بار در كشور دارد.
به گفته سردار رحیمی، یگان پلیس دوچرخه سوار در ابتدا در پلیس راهور تهران بزرگ فعال و در صورت موفقیت، این طرح به صورت گسترده مورد استفاده انواع پلیس های تخصصی قرار خواهد گرفت.

* 5 آبان؛ طرح پلیس دوچرخه سوار كلید خورد
در پی اظهارات سردار رحیمی، پنجم آبان و پس از اخذ مجوزهای لازم، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور پایتخت از ورود نخستین یگان پلیس دوچرخه سوارتهران بزرگ به خیابان های مركزی سطح شهر خبرداد.
وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد تغییراتی در راستای انجام بهتر و موثرتر ماموریت‌های پلیسی، افزایش سرعت عملكرد ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به هنگام ماموریت ، كاهش ترافیك و آلودگی هوای شهرعنوان كرد.
سردار مهماندار با بیان اینكه در این طرح قرار است ماموران راهور با استفاده از دوچرخه در مراكز شلوغ و پرتردد شهر گشت بزنند، ادامه داد: ماموران با انواع تخلفات از جمله تخلفات ساكن و پارك های دوبل برخورد كرده و علاوه بر جریمه متخلفان نسبت به باز كردن گره های ترافیكی و تسهیل در امر عبور و مرور اقدام می كنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مورد كیفیت دوچرخه های مورد استفاده یگان پلیس دوچرخه سوار پایتخت نیز گفت: این وسایل نقلیه پاك از استقامت و كیفیت مطلوبی برخوردار بوده و تست های استاندارد بر روی آنها انجام شده است.
وی ادامه داد: هر یك از دوچرخه های مورد استفاده در یگان پلیس دوچرخه سوار پلاك شناسایی منحصر به فرد خود را دارد كه این پلاك ها زیر صندلی دوچرخه ها نصب شده است.
به گفته سردار مهماندار، شهروندان می توانند علاوه بر پلاك دوچرخه از لوگوی پلیس كه بر روی بدنه این وسیله نقلیه حك شده و همچنین لباس و كلاه ایمنی مخصوص، ماموران را شناسایی كنند.
پس از اعلام این خبر، بسیاری از كارشناسان و حتی اعضای شورای شهر تهران از طرح پلیس دوچرخه سوار حمایت و استقبال كردند اما چگونگی اجرای این طرح با توجه به وضعیت ترافیك و معابر تنگ شهر نیز سئوالی بود كه دراین میان مورد توجه قرار گرفت.
زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اجرای این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: فكر اجرای طرح پلیس دوچرخه سوار در پایتخت گامی موثر برای كاهش آلودگی هوا و حركتی نمادین از سوی پلیس تلقی می شود اما چگونگی اجرای این طرح با وجود گستردگی شهری و ناهمواری شهر و تنگی معابر تهران، مشكلاتی را برای تردد پلیس دوچرخه سوار ایجاد خواهد كرد.
نژادبهرام با ابراز خرسندی از اینكه پلیس راهور پایتخت ظرفیت تازه ای را به مجموعه خدماتی خود برای خدمت به شهروندان اضافه كرده، اظهار كرد: به این نهاد تبریك می گویم كه هوشمندانه و با جدیت این موضوع را پیگیری می كند اما باید اذعان كرد كه تهران، شهر همواری نیست و دوچرخه سواری در این شهر غیرهموار مشكلات جدی را به وجود می آورد و با نحوه رانندگی غیراستاندارد امكان حوادث ناگوار برای ماموران دور از ذهن نیست.
وی البته به این نكته هم اشاره كرد كه طرح پلیس دوچرخه سوار از سوی نهادی كه ضامن نظم و امنیت شهروندان است، اجرا می شود و مطمئنا مسئولان ذی ربط ایمنی ها لازم برای اجرای آن را در نظر گرفته اند.
سردار مهماندار رییس پلیس راهور تهران نیز در خصوص این موضوع گفت كه طرح پلیس دوچرخه سوار فعلا به صورت پایلوت در نقاط مركزی شهر اجرا می شود و حیطه فعالیت و مسافت هایی كه توسط ماموران طی می شود بیشتر از طول یك خیابان نخواهد بود.
وی تاكید كرد كه در صورت موفقیت آمیز بودن طرح و تایید كارایی آن، تا پایان امسال پلیس دوچرخه سوار در سطح معابر شهر مورد استفاده قرار می گیرد.
به گفته سردار مهماندار، یكی دیگر از ماموریت های پلیس دوچرخه سوار این است كه در صورت بروز كوچكترین تصادفی در مناطق مركزی شهر مامور می تواند سریع در صحنه حاضر و نسبت به رفع مشكل اقدام كند.
از سوی دیگر سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت نیز در مورد اینكه این دوچرخه ها در اختیار چه مامورانی قرار می گیرد، به خبرنگار ایرنا گفت: ماموران لیسانس وظیفه در پلیس راهور كه به عنوان جریمه نویس در حال خدمت هستند از این دوچرخه ها استفاده می كنند كه در این رابطه نیز ایمنی های لازم درنظر گرفته شده و حتی مسیرهای ماموریت آنها نیز مشخص شده است.
به طور قطع، پیشنهاد و اجرای طرح های جدید از سوی پلیس، مدیریت شهری و شهرداری برای كاهش بار ترافیك، آلودگی هوا و تامین آسایش روحی و فكری شهروندان پایتخت نشین اقدامی مطلوب است اما باید دید كه طرح های پیشنهادی و یا اجرا شده چقدر پاسخگوی مشكلات شهروندان است.
استفاده از تجارب كشورهای پیشرفته دنیا در كاهش مشكلات برای زندگی در كلانشهرها مفید است اما باید دید كه واقعا زیرساخت اجرای هر طرحی در كلانشهری مثل تهران با مشكلات منحصر به فرد خود و خودروهایی كه چندین برابر سطح معابر شهر هستند واقعا اجرایی است.
اجرای طرح پلیس دوچرخه سوار از منظری نمادین به فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه توسط شهروندان كمك می كند اما گذشت زمان مشخص می كند كه این طرح مورد استقبال شهروندان قرار می گیرد و به صورت عملیاتی موفقیت آمیز خواهد بود یا مانند بسیاری از طرح هایی كه به ویژه در 20 سال اخیر برای مشكلات كلانشهر تهران تجویز شده، ناكارآمد خواهد بود.
گزارش از مهدی مقدر - انتشار:محسن فتاحی
تهرام/9343/7245**1625