مديرمسئول ايسكانيوز: رسانه بايد در روند تكاملي انقلاب اسلامي حركت كند

تهران- ايرنا- مدير مسئول خبرگزاري ايسكانيوز گفت: مهمترين كارويژه هاي رسانه اين است كه در روند تكاملي انقلاب اسلامي حركت كرده و به اين روند تكاملي كمك كنند.

به گزارش روز سه‌شنبه ايرنا، دكتر رضا واعظي در بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها با حضور غرفه خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) درباره اهميت برنامه هاي جامع در حوزه رسانه، اظهار كرد: خروجي دانشگاه ارتباطات در ايران با ديگر دانشگاه ها در نقاط ديگر دنيا متفاوت نيست در حاليكه فلسفه وجودي رسانه در جمهوري اسلامي ايران بايد براساس اصول مسلم قانون اساسي انجام شود و در مقدمه قانون اساسي جمهوري اسلامي در فصل مربوط به وسايل ارتباط جمعي، حدود هفت كار ويژه براي رسانه تبيين شده است.
وي ادامه داد: خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي (ايرنا) يك دانشكده خبر دارد كه در اين دانشكده علومي كه محصول مكان هاي ديگر است، تدريس مي شود، سرفصل هاي درسي كه در دانشكده خبر، دانشگاه صدا و سيما و ديگر مراكز دانشگاهي كشور تدريس مي شود، همان مواد درسي دانشكده هاي خارج از كشور است، يعني اصول خبرنگاري و اخلاق رسانه براساس فرهنگ مكان هاي ديگر دنيا آموزش داده مي شود.
واعظي درباره روند تكاملي انقلاب اسلامي از نگاه رهبران انقلاب گفت: آنها مي گويند در كشور ايران، يك انقلابي رخ داده و توانسته با نماد جمهوري اسلامي ايران و قانون اساسي، نظام سازي كند و به جامعه و دولت تبديل شود يعني كشور از دولت اسلامي به جامعه اسلامي و پس از آن به تمدن اسلامي تبديل شده و رسانه هاي ما در طي اين مسير ناتوان هستند.
عضو هيات علمي دانشگاه صدا و سيما به كار ويژه ديگر كه نقش رسانه ها در ساختن جامعه اسلامي است، اشاره و اظهار كرد: در اين راستا بايد ابتدا جامعه اسلامي را تعريف و سطح آگاهي و شناخت رسانه هاي ما به جامعه اسلامي را مشخص كنيم.
مدير مسئول ايسكانيوز با اشاره به نقش ترويجي رسانه در فرهنگ اسلامي، توضيح داد: متاسفانه در اين حوزه منابع كافي وجود ندارد چرا كه به دنبال منبع سازي و توليد علم نرفته ايم و در حوزه رسانه و امور ديگر بايد توليد علم داشته باشيم تا اين علوم در آينده به نقشه راهي براي آيندگان تبديل شود.
واعظي افزود: زماني كه نظريه وجود ندارد، نمي توانيم به صورت راهبردي برنامه عمل كارآمدي ارائه كنيم بنابراين خلا تئوريك در حوزه رسانه اي وجود دارد و اين خلا منجر به خلا راهبردي نيز مي شود كه در نهايت به ناكارآمدي منجر خواهد شد بنابراين اگر از مردم سوال كنيد كه چقدر رسانه ها در حوزه فرهنگ عمومي موفق هستند، به نظرم نمره اي كمتر از 10 مي گيرند.
وي پشتوانه اصلي رسانه را علم دانست و گفت: اهالي رسانه، ارتباطات، استادان دانشگاه و صاحبنظران در اين حوزه بايد با ورود به اين حيطه ابتدا اول نظريه سازي كنند و از درون اين نظريه مدل ها و الگوهاي رسانه اي متناسب با اين جامعه و فرهنگ توليد شود تا در اختيار اصحاب رسانه قرار گرفته و عملياتي شود.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: پايه اصلي علم را خوب بنا نكرده ايم، دچار نوسان، استيصال و مشكل هستيم و لازم است مشخص شود كه رسانه در جمهوري اسلامي بايد براساس چه مدلي كار كند تا بتواند انتظارات را به درستي محقق كند.
بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه هاي آزاد، انسجام اجتماعي و پيشرفت ملي» با حضور بيش از 940 رسانه در مصلاي امام خميني (ره) تهران گشايش يافته است و فعاليت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در غرفه شماره 229 در ايام فعاليت نمايشگاه مطبوعات، پذيراي حضور بازديدكنندگان است.
فراهنگ**9246**1055
خبرنگار: عليرضا مرادي**انتشار: زينب كارگر

سرخط اخبار فرهنگ