۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82711781
T T
۰ نفر
جوهر نانويي براي چاپ روي پارچه و شيشه توليد شد

تهران-ايرنا-محققان دانشگاه صنعتي اميركبير موفق به توليد نيمه صنعتي جوهرهاي تصعيدي كاربردي در صنعت چاپ شيشه، سراميك، پارچه و... با فناوري نانو شدند.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، امير رضواني مقدم، دانشجوي دكتري مهندسي پليمر و رنگ و مجري طرح اظهار داشت: مدتي است كه اين قابليت فراهم شده تا بتوان تصوير دلخواه را روي اجسام مصرفي يا تزييني مدنظر مانند لباس، قاب موبايل، ليوان، پازل و ... چاپ كرد؛ اين چاپ معمولا با استفاده از يك چاپگر روميزي جوهرافشان و يك پرس حرارتي خيلي كوچك بدون نياز به دستگاه هاي چاپ پيشرفته و بزرگ صنعتي انجام مي گيرد.
وي با بيان اين كه اين چاپگرها به راحتي در دسترس هستند و جوهرهايي كه براي اين منظور و داخل كارتريج آنها استفاده مي شود، جوهر تصعيدي است، افزود: اين جوهرها به راحتي توسط چاپگر روي سطح كاغذ چاپ شده و سطح كاغذ روي زمينه نهايي مورد نظر قرار گرفته و توسط پرس حرارتي در مدت زمان چند ثانيه به روي سطح منتقل مي شود.
رضواني مقدم خاطرنشان كرد: جوهرهاي تصعيدي در كشور تماما وارداتي بوده و قيمت بسيار بالايي دارد به همين دليل در اين طرح به توانايي توليد اين جوهرها در داخل كشور دست يافتيم تا اين محصول با كيفيت مناسب و قيمت كمتر در كشور توليد شود.
وي با اشاره به ضرورت اجراي اين پروژه گفت: قابليت توليد داخل و صادرات كشورهاي منطقه، كيفيت رنگي بالا، جلوگيري از گرفتگي هد چاپگر، پايداري بالا و سازگاري با محيط زيست از جمله مزيت هاي اين طرح براي اجرا به شمار مي رود.
اين محقق عنوان كرد: استفاده از فناوري نانو در ساخت اين محصول منجر به توليد جوهر با توزيع اندازه ذرات كم و ميانگين اندازه ذرات در مقياس نانومتري مي شود. فناوري نانو باعث پايداري اين جوهرها شده كه منجر به طول عمر بالا و پايداري طولاني مدت آنها خواهد شد.
وي با اشاره به كاربردهاي اين جوهرهاي تصعيدي خاطرنشان كرد: جوهرهاي تصعيدي در صنعت چاپ براي چاپ انتقالي توسط يك سطح واسط و اعمال تصوير نهايي توسط پرس حرارتي مورد استفاده قرار مي گيرند. كاربرد عمده اين جوهرها در چاپ تصاوير دلخواه روي انواع سطوح پوشاك، سراميك، شيشه، پليمر، چوب و كاغذ است.
وي افزود: استفاده از اين محصول روز به روز در حال گسترش بوده و زمينه هاي كاربردي آن اعم از لوازم تزييني، تبليغاتي، فرهنگي، هنري و ... وابسته است. اين محصول در داخل كشور رقيبي ندارد و محصولات مشابه عمدتا از كشورهاي چين و كره وارد مي شوند كه قيمت تمام شده آنها براي مشتري زياد است. به همين دليل درصدد آمديم با فناوري نانو جوهرهاي تصعيدي را با قيمت كمتر و با كيفيت بالاتر به دست مصرف كننده برسانيم.
علمي**9157**
دريافت كننده: منصوره شوشتري*انتشار: محتشمي پور
۰ نفر