۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۵۴
کد خبر: 82709061
T T
۰ نفر

ربات زنبور ساخته شد

۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۵۴
کد خبر: 82709061
ربات زنبور ساخته شد

تهران – ایرنا - محققان دانشگاه هاروارد رباتی را ساختند كه قادر است پرواز كند، درون آب شیرجه بزند، شنا كند و از آب خارج شود.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی،‌این ربات كه RoboBee نام دارد در سال 2013 به عنوان اولین ربات دارای قابلیت پرواز با ابعادی به اندازه حشرات معرفی شد. در آن زمان وزن ربات به اندازه‌ای كم بود كه نمی‌توانست بر نیروی كشش سطحی آب غلبه كرده و وارد آن شود.
برای حل این مشكل سازندگان ربات از تكنیك ساده‌ای استفاده كردند و در زمانی كه لازم بود ربات وارد آب شود، نا گهان توان مصرفی آن را در حالی كه بالای سطح آب پرواز می‌كرد، قطع كردند تا با نیروی حاصل از سقوط بتواند سطح آب را بشكافد و به آن وارد شود.
برای حركت در آب نیز این ربات از بال زدن استفاده می‌كرد؛ اما مشكل غلبه بر نیروی كشش سطحی آب در هنگام خروج آن از آب همچنان باقی بود.
محققان طراحی نمونه جدید این ربات را تغییر دادند تا بتواند حدود سه برابر وزن قبلی را حمل كند. بدین ترتیب فضای كافی برای استفاده از یك مكانیزم جدید كه امكان خروج آن را از آب به سادگی فراهم می‌كند، تامین شد. در این مكانیزم از یك محفظه گاز و چند باله شناور برای خارج كردن بال‌های ربات از سطح آب و حفظ پایداری آن استفاده می‌شود. پس از قرار گرفتن ربات در سطح آب، صفحات الكترولیتی موجود در محفظه، آب را به گاز اكسید هیدروژن قابل اشتعال تبدیل می‌كند و یك شمع كوچك این گاز را منفجر می‌كند تا نیروی لازم برای بلند شدن ربات از سطح آب تامین شود.
در حال حاضر این ربات قادر نیست پس از خروج از آب پرواز كند و به همین دلیل با استفاده از پایه‌های خود مجددا روی سطح آب فرود می‌آید.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Science robotics منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی كاشانی** انتشار: گلشن
۰ نفر