۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82705662
T T
۰ نفر
قنات جهاني مزدآباد ميمه با قنات گناباد خواهر خوانده مي شوند

اصفهان - ايرنا - رئيس شوراي اسلامي شهر ميمه گفت: با هماهنگي اداره ميراث فرهنگي شهرستان شاهين شهر و ميمه، مقدمات عقد خواهرخواندگي قنات مزدآباد ميمه با قنات گناباد فراهم شد.

مرتضي اسفندي روز دوشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: اين اقدام با حضور مسئولان بخش ميمه و بازديد از قنات هاي تاريخي و جهاني 'قصبه' و 'بلده' در گناباد و فردوس صورت گرفت.
وي افزود:در اين بازديد علاوه بر تشريح وجوه تمايز قنات تاريخي و جهاني مزدآبادِ ميمه، در نشستي با حضور فرماندار، شهردار و مسئولان ميراث فرهنگي شهرستان گناباد و مسئولان بخش ميمه، مقدمات عقد خواهرخواندگي قنات مزدآباد ميمه نيز با قنات گناباد انجام شد.
وي اظهار كرد: تشابه قنات هاي بلده و قصبه با قنات هاي مزدآباد و وزوانِ بخش ميمه و فرهنگ هاي موجود در دل اين قنات ها بيانگر اين است كه مسئولان و مردم براي رسيدن به بهترين شرايط گردشگري براي اين قنوات، علاوه بر جذب سرمايه گذار، فرهنگ گردشگري را نيز بايد ترويج دهند.
رئيس شوراي اسلامي شهر ميمه با اشاره به توجه ويژه شوراي اسلامي اين شهر به قنات جهاني مزدآباد گفت: پيگيرهاي مؤثر و مستمر يكي از شهروندان شهر ميمه بصورت خودجوش از سال 1388 باعث شد تا قنات هاي مزدآباد و عمومي وزوانِ بخش ميمه در فهرست آثار جهاني ثبت شود و همين موفقيت، نام ميمه را در عرصه هاي گردشگري جهاني متمايز كرده است.
وي افزود: از زمان ثبت جهاني قنوات بخش ميمه، شوراي اسلامي و شهرداري مركز بخش، در كنار شوراي كشاورزي و با محوريت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان و شهرستان شاهين شهر و ميمه، توانسته با نگاه به رويكرد مثبت، در معرفي و شناساندن قنوات بخش ميمه نقش كليدي را ايفا كند.
اسفندي با بيان اينكه قنات باعث شده تا جلوه هاي بزرگي از تلاش انسان، براي زندگي بهتر به نمايش گذاشته شود، گفت: امروزه قنات ها به محلي براي مطالعات علمي دانشجويان و محققان تبديل شده است و بازديد از قنات ها مي تواند با تغيير نگاهي ژرف بر انسان هاي امروزي كه درگير زندگي ماشيني هستند تاثير بگذارد.
وي افزود: قنات ها علاوه بر تأمين آب، فرهنگي غني را در دل خود جاي داده اند، از آداب، رسوم، فرهنگ و ارتباطات عاطفي گرفته تا نحوه تعامل انسانها در طول تاريخ كه وظيفه نسل امروز حفظ و احياي آن است.
قنات گناباد با 33 كيلومتر طول در شهر گناباد و قنات مزدآباد با 18 كيلومتر طول در شهر ميمه قراردارد و در تيرماه سال گذشته در فهرست آثار جهاني قرارگرفته اند.
قنات شگفت انگيز مزدآباد ميمه به عنوان يكي از قديمي ترين قنات هاي دست كن جهان در فهرست آثار جهاني ( يونسكو ) به ثبت رسيده است.
در بخش ميمه در مجموع دو قنات مزدآباد و وزوان وجود دارد كه سد زيرزميني دارند و نحوه زمين شناسي اين محل اجازه مي دهد كه قنات ها مخزن آب داشته باشند تاآب را براي فصل هاي كشت نگهداري كنند كه اين نوع تكنولوژي فوق العاده جالب در آنها به كار رفته است.
شهرستان شاهين شهر و ميمه در 20 كيلومتري شمال اصفهان قرار دارد.
ت/6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر