بطحایی: اهداف آموزش وپرورش بدون مشاركت بخش خصوصی محقق نمی شود

تهران - ایرنا - وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینكه بدون مشاركت بخش غیردولتی نمی توان به تحقق اهداف، امید چندانی داشت گفت: باید با ایجاد زمینه و تغییر دیدگاه ها امكان مشاركت بخش خصوصی درحوزه های مختلف به ویژه آموزش وپرورش را فراهم كنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمد بطحایی روز یكشنبه در همایش و گردهمایی مدیران و موسسان مدارس غیردولتی شهر تهران با عنوان «باغبان مهر و مهربانی» در مركز همایش های برج میلاد افزود: اگر نگاه ما به حضور بخش غیردولتی نسبت به گذشته تغییر نكند، آینده خوبی در انتظار نظام تعلیم و تربیت نیست.
وی با بیان اینكه مشاركت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش یك انتخاب نیست بلكه یك الزام و اجبار است، اظهار كرد: اگر ما دلسوز آینده آموزش و پرورش، كشور و نظام هستیم، هیچ انتخابی غیر از توسعه مشاركت غیردولتی در آموزش و پرورش نداریم.
بطحایی با اشاره به اینكه نگاه جامعه و سیاستگذاران ما به توسعه مشاركت بخش غیردولتی به 2 دلیل خوب نیست، گفت: برخی تصورشان از مشاركت بخش غیردولتی این است كه عده ای با رانت وپول، خدماتی با كیفیت پایین ارائه می كنند و سر مردم و دولت را كلاه می گذارند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: این دیدگاه مناسبی نیست و همه باید تلاش كنیم این نگاه را تغییر دهیم.
وی گفت: برخی دیگر نیز معتقدند كه دولت با مشاركت بخش خصوصی می خواهد وظیفه خود را انجام ندهند، در صورتی كه هزینه آموزش عمومی در همه كشورها و نظام ها برعهده دولت و حاكمیت است اما این به این معنا نیست كه دولت، مجری آموزش و پرورش باشند.
بطحایی با اشاره به اینكه تامین عدالت آموزشی برعهده دولت است، اظهار كرد: تامین عدالت آموزشی یكی از مهمترین اهداف در آموزش عمومی است و كاهش تصدی گری با كاهش نقش حاكمیتی تعارضی ندارد.
وی گفت: نرخ هزینه آموزش در ایران بسیار بالاست و برای هر دانش آموز به صورت میانگین در طول 12 سال تحصیلی، 3 میلیون تومان هزینه می شود كه با توجه به كیفیت مباحث آموزشی، هزینه زیادی است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: هزینه شهریه مدارس غیردولتی در بعضی از شهرها كمتر از هزینه ای است كه دولت پرداخت می كند.
بطحایی با بیان اینكه مشاركت بخش غیردولتی كیفیت آموزشی و زمینه بهره وری را ارتقا می دهد، افزود: هزینه آموزش عمومی برعهده دولت است اما اگر روش اداره مدارس و آموزش را تغییر دهیم با این 3 میلیون تومان می توانیم تا 2 برابر كیفیت آموزشی را ارتقا دهیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینكه مدرسه به عنوان كانون اصلی و مهمترین ركن تعلیم و تربیت است، اظهار كرد: همه بخش های وزارت آموزش و پرورش باید به عنوان حامی و پشتیبان در خدمت مدرسه باشند.
بطحایی افزود: مدیریت مسایل مرتبط با مدارس باید در سطح مدرسه انجام شود و از تصمیمات نباید از سطوح بالا ابلاغ شود و دراین زمینه 3 برنامه برای ارتقای شایستگی های مدیران مدارس در دستور كار قرار دارد.
بطحایی تفویض اختیار و كاهش تمركز سازمانی را از دیگر راه های دستیابی به مدرسه محوری به عنوان ركن تعلیم و تربیت دانست و گفت: برای من باعث تاسف است كه حدود 700 صفحه مقررات را برای مدیریت مدارس ابلاغ كنیم.
وزیر آموزش و پرورش، طراحی و استقرار نظام تضمین كیفیت در مدارس را از دیگر برنامه های این نهاد در سال جاری برشمرد و افزود: این طرح درمدارس غیردولتی سابقه اجرا دارد اما در مدارس دولتی تاكنون اجرایی نشده است.
همایش و گردهمایی مدیران و موسسان مدارس غیردولتی شهر تهران باعنوان «باغبان مهر و مهربانی» با حضور سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، عباسعلی باقری مدیركل آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و موسسان مدارس غیردولتی در مركز همایش های برج میلاد برگزار شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با كانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محسن فتاحی
تهرام/7245/1735**1625