۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۴:۳۴
کد خبر: 82701038
T T
۰ نفر
امضای قرارداد نفتی شركت روسی و اقلیم كردستان عراق

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب گزارش كرد: شركت نفتی «روس نفت» روسیه روز چهارشنبه قرارداد تولید نفت در پنج منطقه از اقلیم كردستان را با مسئولان این اقلیم امضا كرده است.

به گزارش ایرنا، این شركت بدون بیان نام مناطق پنچ گانه اقلیم كردستان عراق در بیانیه ای اعلام كرد: پیش بینی این است كه ذخایر نفتی قابل استخراج مناطق پنجگانه اقلیم بالغ بر 670 میلیون بشكه باشد.
براساس این قرارداد، این شركت هزینه های طرح شامل پژوهش، حفاری و دیگر مراحل را كه بالغ بر 400 میلیون دلار است، می پردازد.
پیش بینی می شود، شركت روس نفت بتواند 200 میلیون دلار از هزینه خود را از راه فروش نفت استخراجی از این منطقه بازیابد.
دو طرف بر اجرای طرح اكتشاف زمین شناسی، آغاز تولید آزمایشی از سال 2018 و نیز تكمیل توسعه میدان های نفتی در سال 2021 به توافق رسیدند.
شركت روس نفت در گذشته نیز با اعطای وام یك میلیارد دلاری به اربیل كمك كرده بود تا خط لوله های نفت و گاز احداث كند.
این اقدام شركت روسی همزمان با آن صورت می گیرد كه «جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق روز چهارشنبه در بیانیه ای از غول نفتی انگلیس (bp) خواست، هر چه سریع تر طرح ها و برنامه های لازم را برای توسعه میادین نفتی كركوك، تدوین كند.
وزارت نفت عراق در سال 2013، قراردادی برای دریافت خدمات مشاوره ای، با شركت بریتیش پترولیوم امضا كرد. هدف از این قرارداد كمك به شركت نفت شمال عراق، با هدف توسعه دو میدان «هاوانا» و «بابا كركر» بود. اما حمله گروه تروریستی «داعش » در سال 2014 و اشغال مناطق شمال و غرب عراق سبب شد، منطقه نفتی كركوك به كنترل كردها در آید و قرارداد اجرایی نشود.
درخواست بغداد یك روز پس از آن صورت می گیرد كه نظامیان دولت مركزی عراق روز سه شنبه موفق شدند، كنترل پنج میدان نفتی را از نیروهای كُرد باز پس گیرند.
شبس**9363*1613*مترجم: محمد تدو*انتشار دهنده: عدالله غفاری
۰ نفر