۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۵
کد خبر: 82697976
T T
۰ نفر
آيت الله علم الهدي: فضاي دانشگاه بايد به صورت معبد درآيد

مشهد- ايرنا- نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي گفت: مهم نيست كه در دانشگاه و فضاي دانشگاهي علوم ديني ارائه شود بلكه مهم اين است كه فضاي دانشگاه به صورت معبد درآيد و تنها يك دانشگاه نباشد.

آيت الله سيد احمد علم الهدي روز دوشنبه در ديدار با جمعي از مسئولان دانشگاه پيام نور كشور در مشهد افزود: از روز نخست تاسيس، دانشگاه در كشور به عنوان رقيب دين و خدا مطرح شد.
وي ادامه داد: سكولارسازي علم تنها مربوط به دوران رضاخان نيست بلكه از تاسيس دارالفنون در زمان ناصرالدين شاه سكولارسازي علم را شروع كردند و آخونزاده كافر و ميرزا ملكم خان مسيحي را به مديريت آن گماشتند تا آموزه هاي ديني در آنجا نفوذ نكند.
امام جمعه مشهد گفت: هدف آنها اين بود كه فارغ التحصيلان دارالفنون به عنوان دانشجوي فناوري محض پرورش يابند و از آنجا سكولارسازي علم در كشور آغاز شد.
وي افزود: مفاخر علمي ايران همانند ابن سينا، ابوريحان، خواجه نصير، فارابي و شيخ بهايي مجهز به علوم ديني هم بودند. اين دانشمندان علاوه بر اينكه نخبه علمي دوران خود بودند جزو نخبگان فرهنگي و ديني نيز به شمار مي آمدند.
آيت الله علم الهدي ادامه داد: بعد از انقلاب با دگرگوني كه در ساختار دانشگاه بوجود آمد دانشگاه سكولار را به صورت يك دانشگاه ديني و معبد در كشور و دنيا قرار داد.
وي قرآن و توسعه فعاليتهاي فرهنگي قرآني را در دانشگاه را يك سمبل توصيف و بيان كرد: مسأله مفاهيم، تفسير و فهم قرآن و قرار دادن اين امور در كنار هنر و علم بزرگترين خدمت به قرآن است. دين زدايي از محيط دانشگاه نقطه تمركز و هدف دشمنان است و در اين راه افراد را با عناوين مختلف تجهيز و با مظاهر دين در عرصه سياست نيز برخورد مي كند.
نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي گفت: اگر سفره دين از زير پاي نخبگان جمع شود و اين گروه لائيك شوند اين امر به جامعه توسعه مي يابد. با لائيك شدن نخبگان وابستگي مردمي به نظام از بين مي رود و در نتيجه سركوب و براندازي آن ساده و دشمن بر مردم مسلط مي شود و آنها را به بردگي استكبار مي كشاند.
وي افزود: فعاليتهاي فرهنگي و قرآني بايد اهرمي در حركت و تربيت ديني و دفاع از دين باشد و در كنار اينها نبايد سر نخبگان فرهنگي و مذهبي دانشگاهها و يا هياتهاي مذهبي به برپايي خاص مراسم و شعاري سرگرم شود زيرا با انجام اين مراسم كارهاي ديني به پايان نمي رسد.
آيت الله علم الهدي ادامه داد: هم اكنون جريانهاي فعال سياسي اصولگرا و اصلاح طلب در دانشگاههاي استان 15 درصد هستند و 85 درصد ديگر اساتيد و دانشجويان نسبت به امور اجتماعي سياسي بي تفاوتند كه اين خطرناك است. توسعه فرهنگ انقلاب و انقلابي بودن بايد در كنار فعاليتهاي قرآني توسعه يابد.

* فعاليت فرهنگي مهمترين اصل در دانشگاه پيام نور است
معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه پيام نور كشور هم در اين نشست گفت: حضور نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و رشته هاي الهيات و معارف اسلامي فرصت مناسبي براي ارتقاي فعاليتهاي فرهنگي ديني در دانشگاه است. فعاليت فرهنگي مهمترين اصل در دانشگاه پيام نور به حساب مي آيد.
كريم نجفي افزود: براي توسعه فعاليتهاي قرآني تفاهمنامه هايي با سازمان اوقاف و امور خيريه، دارالقرآن كريم و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به امضا رسيده است.
وي ادامه داد: بيست و يكمين جشنواره مسابقات قرآن و عترت دانشجويان دانشگاه پيام نوركشور به ميزباني دانشگاه پيام نور خراسان رضوي برگزار مي شود. اين مسابقات يكي از شاخصهاي فعاليت فرهنگي و قرآني اين دانشگاه مي باشد كه در طول 21 سال به صورت متوالي برگزار شده است.
كانال تلگرام ايرنا خراسان رضوي به نشاني telegram.me/irnamashhad براي دسترسي و دريافت سريع اخبار منتخب در همه حوزه هاي خبري و تصويري فعال است.
خبرنگار: مصطفي نخعي **انتشار: حسين كريم زاده
7507/1858