مديرعامل سازمان بنادر: خط ترانزيتي بين هند - چابهار و افغانستان بزودي راه اندازي مي شود

تهران - ايرنا - مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: خط ترانزيت دريايي بزودي بين هند و افغانستان از طريق بندر چابهار افتتاح مي شود.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا محمد راستاد در نشست هيأت رئيسه فراكسيون بنادر، دريانوردي و توسعه دريايي مجلس شوراي اسلامي و اعضاي هيات مديره سازمان بنادر و دريانوردي افزود: حمل يك محموله ترانزيتي 100 هزار تني از هند به افغانستان از طريق بندر چابهار انجام مي شود و مقرر شده مراسم ورود نخستين كشتي هندي به اين بندر با حضور سفراي هند، افغانستان و برخي مقامات كشوري و منطقه برگزار شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه ايران از نظر ناوگان كشتيراني تحت پرچم جزو 20 كشور اول دنيا است، گفت: جمهوري اسلامي ايران در سازمان بين المللي دريانوردي ( ايمو) نيز از جايگاه مهمي برخوردار است.
راستاد اظهارداشت: هم اكنون بندر شهيد رجايي در استان هرمزگان مهم‌ترين بندر تجاري ايران است و فاز سوم پايانه كانتينري اين بندر با اعتباري معادل 860 ميليارد تومان آغاز شده و تا 3 سال اينده زيرساخت‌هاي آن تكميل مي شود.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي يادآورشد: اولويت مهم اين سازمان در بندر شهيد رجايي واگذاري پايانه‌هاي ترمينال كانتينري 1 و 2 اين بندر به بخش خصوصي است و انعقاد قرارداد و واگذاري آن به اپراتورهاي مناسب در مراحل پاياني قرار دارد.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي بيان كرد: ساخت اسلكه نفتي در بندر شهيد رجايي با سرمايه گذاري 160 ميليارد توماني در دستور كارقرار گرفته است.
وي گفت: اخيرا در جلسه‌اي كه با مديركل بندر بوشهر برگزار شد، روند احداث اسكله‌ ترمينال كانتينري جزيره مدين بسيار خوب بود و انتظار داريم طي دو ماه آينده اولين اسكله جزيره مدين تكميل و دسترسي مستقيم پسكرانه‌اي بندر بوشهر در اين جزيره آينده خوبي را براي اين بندر خواهد داشت.
مديرعامل سازمان بنادر اظهارداشت: در بندر امام طرح‌هاي توسعه متعددي را اجرا كرديم و در حال حاضر تمركز روي شهر لجستيكي و توسعه پسكرانه‌هاي بندر امام است و آنچه كه براي ما اولويت دارد اين است كه بتوانيم فعاليت‌هاي ارزش افزوده‌اي و صنعتي را در پسكرانه‌هاي بندر امام مستقر كنيم تا توسعه همه جانبه اين بندر فراهم شود.
راستاد افزود: در رابطه با بندر خرمشهر و احياي فعاليت‌هاي تجاري در اين بندر در مقياسي بالاتر از آن چيزي كه هم‌اكنون وجود دارد مذاكرات با كشور عراق در حال انجام است تا بتوانيم براساس معاهده‌ 1975 الجزاير شاهد افتتاح مجدد دفتر هماهنگي مشترك ايران و عراق در اين بندر باشيم كه متعاقبا لايروبي اروندرود انجام و شاهد استفاده بهينه از ظرفيت‌ها بندر خرمشهر باشيم.
معاون وزير راه وشهرسازي گفت: در بنادر شمالي كشور توانستيم ظرفيت‌هاي بسيار خوبي را در بندر اميرآباد ايجاد كنيم و در حال حاضر بندر اميرآباد بهترين بندر ساحلي درياي خزر و 5 كشور پيراموني اين دريا است.
به گفته راستاد ، بندر اميرآباد از معدود بنادري است كه توانسته پسكرانه صنعتي خود را تثبيت و شاهد شكل‌گيري صنايع توليدي در پسكرانه بندر و مجاور اسكله‌هاي بندري هستيم كه به عنوان مزيت رقابتي بسيار خوب محسوب مي‌شود.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: در بندر انزلي هم تقريبا طرح‌هاي توسعه‌اي تكميل شده‌اند و اين بندر موقعيت مناسبي دارد كه اميدواريم در آينده شاهد رشد هر چه بيشتر ترافيك و فعاليت بيشتري در آن بندر باشيم.
اين مقام مسئول گفت: ما به دنبال توسعه بهره‌برداري از سواحل كشور براي فعاليت‌هاي گردشگري هستيم به همين منظور مطالعاتي را براي تامين نيازهاي گردشگري دريايي در دستور كار قرار داده ايم و نوسازي ناوگان گردشگري دريايي نيز در دستور كار قرار گرفته است.
به گزارش ايرنا در اين نشست احمدي لاشكي، ولي‌اله نانوا كناري، علي گل‌ مرادي ، سيد حمايت ميرزاده، محمد بيرانوندي، عبدالرضا بزرگ ‌نژاد، محمدرضا خبازي و حاج عبدالحميد خدري از مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام**1108** 6075*خبرنگار: ايرج منصوري* انتشار: زهرا هجيني نژاد

سرخط اخبار اقتصاد