افزایش 186 درصدی صادرات كالا ازطریق راه آهن زاهدان به كویته پاكستان

زاهدان - ایرنا - اداره كل راه آهن جنوب شرق كشور مستقر در زاهدان گفت: صادرات كالا از طریق خط ریلی زاهدان به كویته پاكستان در 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 186 درصد رشد داشته است.

مجید ارجونی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان ترانزیت كالا از 2 هزار و 109 تن پارسال با رشد 186 درصدی به 6 هزار و 26 تن در 6 ماهه نخست سال جاری رسید. وی افزود: همچنین میزان واردات كالا از پاكستان به ایران از طریق این خط ریلی از پنج هزار و 997 تن سال 95 با رشد پنج درصدی به 6 هزار و 278 تن در 6 ماهه نخست امسال رسیده است. وی ادامه داد: 14 هزار و 733 تن كالا در 6 ماهه نخست امسال از طریق این خط ریلی به پاكستان صادر شد كه نسبت به 6 هزار و 781 تن پارسال رشد 117 درصدی را نشان می دهد. وی تصریح كرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده كالاهای صادراتی این خط ریلی به پاكستان بوده است. فوتس اویل به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید پارافین جامد است كه در این محصول مقدار زیادی روغن و اسیدهای چرب وجود دارد. مدیركل راه آهن جنوب شرق گفت: همچنین عمده كالاهای وارداتی از مسیر ریلی كویته پاكستان به زاهدان كنجد، برنج خوراكی و عمده كالاهای ترانزیتی گوگرد خام بوده است. ارجونی اظهار داشت: 60 رام قطار در مسیر ریلی زاهدان - كویته پاكستان در 6 ماهه نخست امسال تردد داشته كه در همسنجی با پارسال رشد 71 درصدی را نشان می دهد. راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب كرد كه در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 كیلومتر از كویته به سمت زاهدان در مدت كمتر از 2 سال ساخته شد. اكنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به كشور پاكستان و قرار گرفتن در مسیر كریدور بین المللی شرق به غرب كه سبب اتصال كشورهای پاكستان و شبه قاره هند به تركیه، اروپا و آسیای مركزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای كه مورد تایید سازمان اكو و اسكاپ نیز است. موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده كه از سالیان دور كالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور كنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - كرمان و در آینده نزدیك مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد كریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال كشورهای آسیای مركزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و كشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است. در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق كشور به دلیل قرارگرفتن در مسیر كریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شكوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 كیلومتر را آغاز كرده است. سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهك، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیكشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، كنارك و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان كشور محسوب می شود كه با كشور افغانستان و پاكستان هم مرز است. 3213**6081خبرنگار: اكبر نوری*تنظیم كننده: حیدر سرایانی*ناشر: علی شریفی