۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۰۰
کد خبر: 82682033
T T
۰ نفر

سالمندي دوران فرزانگي انسان است

۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۰۰
کد خبر: 82682033
سالمندي دوران فرزانگي انسان است

سنندج- ايرنا- سالمندي دوره كمال و پرباري زندگي، دوران خردمندي و فرزانگي انسان است اما سالمندان هميشه با مشكلاتي مواجه مي شوند كه نياز به ياري ما دارند.

به گزارش ايرنا، پير شدن بخش مهمي از زندگي انسان است و مي توان آن را مرحله نهايي تكامل و رشد انسان دانست.
همراه با افزايش سن و پير شدن دوره جديدي از چرخه زندگي انسان نمايان مي شود و در صورت فراهم شدن امكانات و شرايط لازم، اين دوران مي تواند تولد دوباره اي براي انسان باشد.
از آنجا كه سالمندي با تحولات فيزيولوژيكي انسان همراه است و اين دوره يكي از حساس ترين دوران هاي زندگي انسان محسوب مي شود، ضرورت دارد جامعه به اين قشر حساس توجه ويژه اي داشته باشد.
اهرم سني جمعيت كشور به سمت پير شدن حركت مي كند و برنامه ريزي از سوي مسئولان كشوري در زمينه رفع مشكلات سالمندان ضروري است.
در صورت نبود اقدامات پيشگيرانه لازم، اين جمعيت در سال هاي آتي جامعه با مشكلات جدي مواجه خواهد شد.
رئيس اداره كل بهزيستي شهرستان سنندج در گفت و گو با ايرنا ضمن تبريك نهم مهر و گراميداشت روز جهاني سالمندان به تمام سالمندان جامعه، سالمندي را دوره كمال و پرباري زندگي انسان دانست و گفت: تعداد زيادي از سالمندان مفيد مولد و پر انرژي هستند و در فعاليت هاي اجتماعي مشاركت دارند كه بر اين اساس بايد دوران سالمندي را دوران خردمندي و فرزانگي انسان دانست.
اميد مهتاب افزود: از ديدگاه روانشناسي دوران پيري دوران انحطاط زندگي است افراد در اين دوران با مجموعه ناتوانايي هاي جسمي و محروميت هاي اجتماعي مواجه هستند كه بايد با آنها كنار بيايند.
وي ادامه داد: آلزايمر، پوكي استخوان، مشكلات عضلاتي و اسكلتي، درد مفاصل، آرتروز، ديابت، فشار خون، مشكلات قلبي و كاهش شنوايي از بيماري هايي است كه سالمندان از آن رنج مي برند.
به گفته مهتاب، بيماري آلزايمر شايع ترين مشكلي است كه سالمندان با آن مواجه هستند و به مرور توانمندي هاي ذهني و شناختي خود را از دست مي دهند و فرد سالمند در رفع امورات شخصي و روزمره با مشكل مواجه مي شود.
وي با بيان اينكه قشر سالمند جامعه به عنوان قشر آسيب پذير جامعه محسوب مي شود افزود: در راستاي حفظ سلامت سالمندان و پيشگيري از بيماري هاي مرتبط با دوران سالمندي توجه به سلامت و رفاه و تغذيه مناسب در اين برهه زماني از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي اظهار كرد: وزارت بهداشت و درمان موظف است برنامه و سياست هاي خاصي در راستاي تامين رفاه، آسايش و سلامت اين قشر اتخاذ كند.
وي با بيان اينكه بازنشستگي، فوت همسر و فوت دوستان و همسالان تاثيرات منفي بر روند زندگي سالمندان مي گذارد افزود: در اين برهه از زندگي نيازمندي هاي عاطفي، رواني و معنوي سالمندان بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
وي با اشاره به اينكه بهزيستي 2 مركز شبانه روزي، يك مركز روزانه و يك مركز بنياد فرزانگان ويژه سالمندان دارد گفت: اين مراكز با هدف حمايت و ارائه خدمات به سالمندان راه اندازي شده است.
به گفته وي، بنياد فرزانگان نهادي مردمي است كه به سالمندان خدمات درماني پزشكي ارائه مي كند.
وي يكي از سياست هاي بهزيستي توسعه مراكز نگهداري روزانه و كاهش مراكز شبانه و ارايه خدمات در منزل دانست و گفت: بهزيستي به سالمنداني كه زمين گير و خانه نشين شده اند، خدمات مراقبتي و توانبخشي در منزل ارائه مي كند.
وي با بيان اينكه افراد بي سرپرست در مركز شبانه روزي سالمندان نگهداري مي شوند و از خدمات بهزيستي بهره مند مي شوند، افزود: افرادي كه مشكل خفيف جسمي دارند در مراكز روزانه از خدمات بهزيستي بهره مند مي شوند.
وي ادامه داد: ارائه خدمات توانبخشي، مراقبت هاي پزشكي، پرستاري، كنترل فشار خون، فيزيوتراپي و موارد ديگر از خدماتي است كه از سوي بهزيستي به سالمندان ارائه مي شود.
وي نبود پارك و سالن ورزشي ويژه سالمندان در شهر سنندج را از مشكلات سالمندان در اين شهر دانست.
وي با اشاره به اينكه تنها سازمان بهزيستي به تنهايي قادر به تمام نيازها و خواست هاي منطقي سالمندان نيست اظهار كرد: همه نهادها و سازمان ها موظفند امكانات تفريحي، رفاهي، بهداشتي را به قشر سالمند جامعه اختصاص دهند.
ريس مركز سالمندان سنندج نيز به ايرنا گفت: با كمرنگ شدن شكل خانواده سنتي، هسته اي شدن خانواده و رواج سبك و روش فرهنگ غربي، احترام به پيران در خانواده كمرنگ شده است.
علي قادر مرزي با اشاره به اينكه خانه سالمندان در بسياري از كشورها مكاني امن و راحت براي پيران تلقي مي شود گفت: خانه سالمندان برگرفته از فرهنگ غربي است و زيبنده فرهنگ ما نيست.
وي با اشاره به اينكه آموزه هاي ديني ما احترام به سالمندان را توصيه كرده است، اظهار كرد: در سال هاي اخير به دليل نفوذ فرهنگ غربي و تغيير سبك زندگي نگرش جامعه نسبت به سالمندان نيز دستخوش تغيير شده است.
وي اضافه كرد: در گذشته خانواده به شكل گسترده و متشكل از زن و شوهر و فرزندان و نوه ها بود و همه با هم در كنار پدر بزرگ و مادر بزرگ ها زندگي مي كردند.
وي ادامه داد: در اين نوع خانواده احترام به پيران از اهميت وِيژه اي برخوردار بود اما امروز شكل و سبك خانواده غربي در جامعه رواج پيدا كرده است.
وي گفت: قرآن كريم بارها به رعايت احترام و نيكي به بزرگان بويژه پدر و مادر سالخورده سفارش بسيار كرده است.
قادرمرزي با بيان اينكه افراد سالمند گنجينه اي از تجارب ارزشمند هستند و مي توانند اين تجارب را به جوانان منتقل كنند افزود: آنها صاحب تجارب ارزشمند ميراث نسل گذشته هستند و در همين راستا احترام و تكريم سالمندان از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
وي ادامه داد: سالمندان در اين دوران احساس تنهايي مي كنند و نياز به اطرافيان بيشتر مي شود و در صورتيكه از حمايت هاي اجتماعي و عاطفي خانواده برخوردار نباشند دچار افسردگي مي شوند.
وي افزود: درصد مشكلات رواني و عاطفي پيراني كه در سراي سالمندان نگهداري مي شوند بيشتر از سالمندان خانه نشين است.
قادر مرزي فرهنگسازي در زمينه تكريم و احترام به جايگاه سالمندان را ضروري برشمرد و اضافه كرد: از اوايل زندگي احترام به پيران بايد به كودكان آموزش داده شود.
وي همچنين بر نقش خطير رسانه ها در زمينه نقش و جايگاه سالمندان جامعه و ضرورت برخورد مناسب با آنها را ضروري و مهم ارزيابي كرد.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني معلوليت در ميان سالمندان بالا است و 25 درصد سالمندان زمين گير مي شوند كه نيازمند خدمات پزشكي، توانبخشي و درماني، مراقبت خانواده و حمايت دولت و بخش هاي مختلف جامعه هستند.
وي با اشاره به اينكه مشكلات اقتصادي نداشتن حقوق و مزاياي بازنشستگي از مهم ترين مشكلات برخي سالمندان استان كردستان است اظهار كرد: در همين راستا اين قشر از سالمندان نيازمند حمايت هاي نهادها كميته امداد و بهزيستي هستند.
قادرمرزي با بيان اينكه طراحي اماكن عمومي، پارك ها و مكان هاي تفريحي متناسب با نياز سالمندان نيست بر مناسب سازي مكان هاي عمومي در راستاي تردد آنها تاكيد كرد.
وي اظهار كرد: شهرداري ها و ادارات راه و شهرسازي و ارگان هاي ذيربط موظفند امكانات و شرايط رفاهي سالمندان را در ساخت و سازها مورد توجه قرار دهند.
نبود امكانات تفريحي، نياز به مراقبت ها و حمايت هاي عمومي ،بهداشت و سلامت، وضعيت اقتصادي و معيشتي از نيازهايي است كه سالمندان با آن دست به گريبان هستند.
در 2 مركز شبانه روزي در شهرستان سنندج و سقز 150 تا 170 سالمند نگهداري مي شوند. بر اساس آخرين آمارها حدود 150 هزار سالمند در استان كردستان وجود دارد.
9 درصد جمعيت كشور را سالمندان تشكيل مي دهند.
**خبرنگار: شيوا اردلان منش ** انتشار دهنده: اميد بهمني
7352/6108

سرخط اخبار استان‌ها