خروجي دانشگاه نسل سوم بايد افراد اثرگذار و منشا ايجاد تحول باشند

تهران- ايرنا- معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم با تاكيد بر اهميت نظام آموزشي و علمي مبتني بر شاخص‌هاي نوآوري گفت: خروجي اين نظام، دانشگاهي است كه دانش آموختگان آن افراد خلاق، اثرگذار و منشا ايجاد تحول در جامعه هستند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دكتر وحيد احمدي در پنجمين جشنواره مهرياد به مناسبت تقدير از برگزيدگان آموزشي، پژوهشي و دانشجويي موسسه آموزش عالي مهرالبرز، افزود: طبق گزارش پايگاه نوآوري جهاني كه كشورها را بر اساس محورهاي مختلف، بالغ بر 85 شاخص ارزيابي مي كند، رتبه ايران در سال 2013 در سطح جهاني 113 و در سال 2017 به 75تغيير يافته است.
وي ادامه داد: در ابتداي شروع به كار دولت يازدهم، تنها يك دانشگاه ايراني در پايگاه رتبه بندي تايمز به عنوان دانشگاه برتر ثبت و اعلام شده بود و اين عدد امسال به 18 دانشگاه افزايش يافته است.
دبيركل شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان كرد: به رغم خبرهاي منتشر شده مبني بر كاهش توليد مقالات علمي در كشور، سهم ايران در سال 2013 در توليد مقاله علمي در جهان1.3درصد بوده است. امسال اين عدد در پايگاه ISI به 1.95درصد و در پايگاه اسكوپوس 1.97درصد افزايش يافته است.
وي با تاكيد بر انتشار مقاله هاي برتر گفت: سهم ما در سال 2012 در توليد 10 مقاله برتر 0.8 درصد بوده كه امسال اين عدد به 2.4 درصد رسيده است.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم اظهار كرد: رتبه ايران در رشته مهندسي اقيانوس از 16 در سال 2013 به 9 در سال 2017، در مهندسي هوا و فضا از 17 در سال 2013 به 11 در سال 2017، در مهندسي انرژي از 9 در سال 2013 به 5 در سال 2017، در مهندسي عمران از 13 در سال 2013 به 9 در سال 2017، در مهندسي شيمي از 8 در سال 2013 به 5 در سال 2017، در مهندسي صنايع از 15 در سال 2013به 12 در سال 2017 و در مهندسي نانو از 7 در سال 2013 به 5 در سال 2017 ارتقا پيداكرده است.
وي گفت: طبق آمار پايگاه هاي استنادي از وضعيت علمي نسبي بالايي در منطقه برخورداريم؛ طوري كه رتبه علمي ايران در منطقه و در پايگاه اسكوپوس رتبه اول و در پايگاه آي اس آي رتبه دوم است.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم با اشاره به اينكه از مرحله توليد و انتشار مقاله گذشته ايم و نياز به تحول و ورود به يك عرصه جديد داريم، گفت: در حال حاضر نظام آموزشي و علمي كشور به سمتي مي رود كه خروجي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي ايجاد موقعيت هاي شغلي جديد از طريق دانش آموخته ها است.
وي تاكيد كرد: اين تحول نيازمند ايجاد يك اكوسيستم است، يعني چرخه علم تا ثروت، از كلاس آموزشي، مركز پژوهشي، مركز نوآوري، مركز رشد، مركز كارآفريني و... همه در كنارهم در يك دانشگاه وجود داشته باشد.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم گفت: دانشگاه بايد محيطي را ايجاد كند تا وقتي دانشجويي فارغ التحصيل مي شود احساس كند انباشتي از تجربه و دانش را همراه خود وارد جامعه كرده و اثرگذاري بهتري دارد.
علمي**9157**1440
تنظيم: منصوره شوشتري** انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me