۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۸
کد خبر: 82676356
T T
۰ نفر
تركیدگی میوه، بلای جدید باغ های مركبات مازندران

ساری - ایرنا - باغداران مازندران هنوز از شوك سرمای كم سابقه زمستان سال گذشته عبور نكرده اند كه این بار خشكسالی چنگ و دندانش را با تركاندن پوست محصولات مركبات به آنان نشان داده است.

بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد كه تشدید تركیدگی مركبات بویژه پرتقال در مناطق مختلف این استان باغداران را نگران كرده است .
گزارش های غیررسمی ولی مستند به اظهارات باغداران ، حاكیست كه دستكم 10 تا 15 درصد محصول باغ های پرتقال و نارنگی مازندران دچار تركیدگی شده است و با توجه به این كه دستكم یك تا سه ماه دیگر تا برداشت محصول باقی مانده ، احتمال افزایش خسارت وجود دارد.
یك باغدار بابلی، صاحب یك هكتار باغ مركبات، به خبرنگار ایرنا گفت: امسال خشكسالی و كمبود آب سبب شده تا بخشی از میوه درختان مركبات از جمله پرتقال دچار تركیدگی و از گردونه خارج شود.
عبدالله امیری صالحی افزود : هر روز شاهد ریزش پرتقال های تركیده پای درخت هستیم و نگرانیم كه تا فصل برداشت زیان زیادی از این ناحیه ببینیم .
وی با اظهار این كه امسال تقریبا بارندگی در منطقه وجود نداشت ، گفت : سطح آب چاهها در این منطقه پائین رفته و باغداران قادر به مدیریت آبیاری نیستند .
** نازكی پوست ، نتیجه تغییر آب و هوایی
مطالعات نشان می دهد كه تغییرات آب و هوا از جمله دما ، رطوبت نسبی هوا و وزش باد گرم و خشك روی شدت تركیدگی پوست میوه پرتقال تاثیر می گذارد.
پس از یك دوره خشكی و گرما ، پوست میوه پرتقال انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و در نتیجه با دریافت آب زیاد توسط میوه پس از بارندگی یا آبیاری ، فشار وارده از طرف داخل میوه به پوست موجب تركیدن آن می شود.
همچنین مطالعات نشان داده است كه هرچه تعداد میوه روی درخت پرتقال بیشتر باشد ، پوست میوه پرتقال نازك تر می شود.
بیشترین موارد تركیدگی میوه مركبات از اواسط تیر ماه تا آبان ماه مشاهده می شود .در واقع ترك خوردگی پوست میوه از پایان گلدهی و آغاز تشكیل میوه، شروع می شود .
** باغداری سنتی ، آفت اصلی
كارشناس مسئول باغبانی جهاد كشاورزی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تائید بروز مشكل تركیدگی محصول باغ های مركبات استان ، گفت : نوسان دمای هوا و درجه حرارت خاك و یا به اصطلاح تنش خشكی سبب تشدید تركیدگی میوه انواع مركبات به ویژه پرتقال شده است.
هادی ایزدی افزود : باغدارانی كه مدیریت آبیاری باغ را بموقع و به اندازه و همچنین كود دهی را انجام داده اند از این خسارت گذشتند.
وی خسارت ناشی از تركیدگی میوه مركبات را نتیجه مدیریت ضعیف و بی توجهی به كنترل درجه حرارت و رطوبت ریشه درختان مركبات دانست و گفت : اگر آبیاری بیش از حد به ریشه درخت صورت بگیرد ، میوه مركبات دچار تركیدگی می شود.
این كارشناس مركبات لوله شدن و جمع شدن برگ درختان مركبات را از دیگر عوارض ناشی از تنش خشكی دانست و بر ضرورت توجه باغداران به نكات علمی باغبانی تاكید كرد.
وی با اظهار این كه كمبود كود پتاس نیز باعث جمع شدن برگ درختان می شود ، گفت : باغداران برای جلوگیری از این خسارت ، با هماهنگی كارشناسان باغبانی در فروشگاههای سموم كشاورزی ،محلول پاشی تركیبی پتاس را انجام بدهند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، تداوم و افزایش دمای هوای استان مازندران و نباریدن بارش ، مدیریت آبیاری باغداری را دچار مشكل كرده است.
بر اساس گزارش هواشناسی مازندران در پنج ماهه سال جاری 117 میلی متر باران در مازندران بارید كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 49 درصد و دوره بلند مدت ( سی ساله) حدود 30 درصد كاهش نشان می دهد.
هواشناسی همچنین پیش بینی كرده است كه در پائیز امسال نیز میزان بارندگی در خوشبینانه ترین حالت از سال گذشته بیشتر نخواهد شد.
استان مازندران با 110 هزار هكتار باغ مركبات و تولید سالانه بیش از 2 میلیون و 300 هزار تن محصول ، رتبه نخست كشور را دارد.
بیشتر باغ مركبات مازندران را انواع پرتقال تشكیل می دهد كه برداشت آن از اواخر ماه آذر شروع می شود.
سرمای كم سابقه ای كه اواخر آذر ماه پارسال به مدت یك هفته در مازندران حاكم شد دستكم نیمی از محصولات باغ های مركبات را از بین برد و سبب شد تا برای نخستین بار در تاریخ باغداری ایران ، دولت به كمك باغداران بشتابد.
دولت یازدهم با تعریف هفت بسته حمایتی در قالب كمك های بلاعوض و تسهیلات كم بهره به همراه خرید تضمینی محصول در مجموع به مبلغ بیش از سه هزار میلیارد ریال بخشی از زیان باغداران را جبران كرد.
بسیاری از باغداران مازندران هنوز شانه از زیر بار خسارت سرما بیرون نیاورده اند كه اكنون با پدیده تركیدگی محصول مركبات مواجه شده اند ، مشكلی كه بخشی از آن با مدیریت علمی و مناسب قابل جلوگیری بوده است .
آسیب پذیری باغداری استان در مقابل هر گونه نوسان از آب و هوائی گرفته تا قیمتی ، یك بار دیگر این پرسش را مطرح كرده است كه آیا باغداری غیر علمی و اصرار بر مدیریت سنتی باغ ها همچنان می تواند برای باغداران به صرفه باشد ؟
خبرنگار : سید رضا هاشمی كروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
۰ نفر