۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82675572
T T
۰ نفر

چهره آلمان در روز انتخابات سراسري

۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82675572
چهره آلمان در روز انتخابات سراسري

برلين- ايرنا- انتخابات پارلماني آلمان از ساعت 8 صبح امروز يكشنبه به وقت محلي آغاز شده است و بيش از ٦١ميليون و٥٠٠هزار نفر مي توانند در اين راي گيري شركت كنند.

به گزارش ايرنا، مردم آلمان در اين انتخابات سرنوشت يك دوره ٤ساله ديگر پارلمان فدرال (بوندس تاگ) و همچنين صدر اعظم اين كشور را تعيين مي كنند.
بر اساس پيش بيني اكثر ناظران سياسي، حضور مردم در انتخابات بوندستاگ معمولا بيش از ٦٠درصد است. در انتخابات قبلي (٢٠١٣- 1392) بيش از ٤٠ميليون آلماني پاي صندوق هاي راي رفتند.
در حال حاضر نيز بر اساس گزارش رسانه هاي آلمان، اكثر شعبات راي گيري شاهد حضور تدريجي مردم است.
از سوي ديگر در حالي كه اكثر نظرسنجي ها بر موفقيت حزب دموكرات مسيحي به رهبري آنگلا مركل با پيشتازي ٣٦ درصدي در برابر آراي ٢٣درصدي حزب سوسيال دمكرات به رهبري مارتين شولتز حكايت مي كند، برخي رسانه هاي آلماني همچون هفته نامه اشپيگل در شماره اخير خود با اشاره به نظرسنجي هاي اشتباه در انتخابات برگزيت انگلستان و انتخابات رياست جمهوري اخير آمريكا؛ از امكان وجود خطا در نظرسنجي ها و پيروزي مارتين شولتز خبر مي دهند.
اين در حاليست كه برغم اعلام اطمينان مقامات برگزار كننده انتخابات مبني بر عدم امكان حملات هكرها به سامانه انتخاباتي آلمان، برخي از ناظران سياسي امكان حملات هكرها براي كاهش يا افزايش آرا شبيه انتخابات اخير آمريكا را از نظر دور نمي دانند.
از سويي ديگر روند رو به رشد آراي حزب راست گراي آلتر ناتيو براي آلمان و همچنين تحريك رجب طيب اردوغان به بزرگترين اقليت نژادي آلمان يعني جمعيت ٣ ميليوني آلماني هاي ترك تبار مبني بر راي ندادن به دو حزب ائتلافي حاكم، بر احتمال تغيير در پيش بيني نظر سنجي ها افزوده است.
به گزارش ايرنا، راي دهندگان در 299 منطقه يا حوزه انتخاباتي در سرتاسر آلمان دو برگ راي به صندوق مي اندازند: با يك راي نماينده مورد نظر خود براي آن منطقه و با برگ راي ديگر حزب مورد نظرشان را انتخاب مي كنند.
احزابي كه در سراسر آلمان كمتر از 5 درصد آرا (يا كمتر از 3 كرسي از سهميه مناطق) را به دست آورند، حذف مي شوند و سهم احزاب ديگر متناسب با آن تغيير مي كند.
مجلس آلمان (بوندس تاگ) دستكم 598 كرسي دارد.299 نماينده بطور مستقيم با راي مردم انتخاب مي شوند و 299 نماينده هم پس از مشخص شدن سهميه احزاب.
در انتخابات روز يكشنبه دوم مهر ماه آلمان، 61.5 ميليون نفر افراد بالاي 18 سال واجد شرايط راي دادن هستند.
دولت كنوني آلمان از سال 2013 (1392) قدرت را در اختيار دارد كه با ائتلاف احزاب دمكرات مسيحي، سوسيال مسيحي و سوسيال دمكرات موسوم به ائتلاف بزرگ به صدراعظمي آنگلا مركل شكل گرفته است.
مركل از سال 2005 (1384) جايگاه صدراعظمي آلمان را در سه دوره چهارساله پياپي در اختيار دارد و انتظار مي رود كه براي چهارمين بار پياپي به اين مقام دست پيدا كند.
اروپام**م. ح**
ناشر: فريبا مدني
۰ نفر