حمل بار در ناوگان حمل و نقل باري كشور بهينه مي شود

تهران- ايرنا- مدير شركت طراح برنامه نرم افزاري بهينه سازي حمل بار معتقد است، با نرم افزاري كه اين شركت طراحي و به بازار عرضه كرده است، نظام حمل و نقل بار سنتي ايران دستخوش تغيير و از هدررفت منابع جلوگيري مي شود.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا،«حامد تاج الدين» در نشستي خبري افزود: اكنون نظام حمل و نقل بار كشور سنتي است كه نه رضايت راننده و نه رضايت مشتري را بدنبال دارد. برنامه نرم افزاري جديد كه طراحي و به بازار عرضه شده است از يك طرف به راننده اين امكان را مي دهد كه در هرلحظه از وضعيت بارهايي كه براي حمل در اقصي نقاط كشور وجود دارد آگاه شود و از طرف ديگر همواره راننده مي داند بار در مقصد نيز براي حمل وجود دارد و ديگر نيازي نيست كه ساعت ها و يا حتي هفته ها در مقصدي كه بار اوليه را به آنجا منتقل كرده بماند تا باربه مقصد ديگري دريافت كند.
اين جوان موفق ايراني ادامه داد: برنامه نرم افزاري طراحي شده به كساني كه حمل بار را سفارش داده اند نيز اين امكان را مي دهد كه در لحظه از وضعيت بارخود و اين كه در چه نقطه اي است آگاه باشند و بدانند در چه ساعتي مي توانند بار خود را دريافت كنند ياتحويل دهند.
به گفته تاج الدين، برنامه نرم افزاري حمل بار عرضه و تقاضا را به يكديگر وصل كرده و يك نظم و ساماندهي درستي براين روند حاكم خواهد كرد و از طرف ديگر بحث قيمت گذاري حمل بار را بهينه مي كند.
مدير اين شركت دانش بنيان به وجود واسطه گري در نظام حمل بار سنتي جاده اي اشاره كرد و ادامه داد: برنامه طراحي شده ‌واسطه‌گري را در بخش حمل و نقل جاده‌اي كالا كاهش مي دهد و ضمن الكترونيكي كردن و فراهم‌ كردن امكان دسترسي سريع صاحبان كالا به ناوگان جاده‌اي، زيان بهره‌ ور نبودن اين صنعت را كه اكنون ۱.۵ ميليارد دلار است، كاهش خواهد داد.
تاج‌الدين، سهم كنوني حمل و نقل جاده‌اي در جابه‌جايي كالا را 90 در‌صد عنوان كرد و گفت: صنعت حمل‌ونقل‌ زيرساخت اقتصاد كشور است و اگر ناكارآمد باشد و نرخ بهينه نداشته باشد، زيان اصلي را مصرف‌كننده نهايي خواهد ديد كه «اوبار» به عنوان نخستين برنامه اپليكيشني مديريت بهينه اي براين نظام حاكم خواهد كرد.
وي با بيان اينكه در سيستم قيمت‌گذاري نرخ حمل بار بين‌ شهري هم فرايند سيستماتيك وجود ندارد و روش فعلي، چانه‌زني است و نرخ‌گذاري‌ها منطقي نيست و ممكن است در يك روز، در يك مسير چند نرخ متفاوت وجود داشته باشد تاكيد كرد: اين نرم افزار مصمم به اصلاح اين فرايند معيوب است.
تاج‌الدين‌ با بيان اينكه در كشور ما سالانه 1.5 ميليارد دلار هزينه تردد يك سر خالي ناوگان حمل‌ونقل بار جاده‌اي‌ است، افزود: آمار ترددهاي يك سر خالي در جهان حدود 10 درصد كل ترددها در ناوگان جاده‌اي بين‌ شهري است،‌ اما در ايران 45 درصد ترددها يك سر خالي است.
وي افزود: يك كاميون در ايران حدود 55 هزار كيلومتر سالانه سير مي‌كند در حالي كه اين رقم براي كاميون‌هاي كشوري مثل آمريكا سالانه 180 كيلومتر است و اين نشان از نبود بهره‌وري در ناوگان جاده‌اي ما دارد.
تاج‌الدين با اشاره به راه‌اندازي سامانه هوشمند ترابري «اوبار» براي به‌روز سازي حمل‌ونقل جاده‌اي بار در كشور، بيان كرد: جمعي از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي در قالب شركتي دانش‌بنيان گردهم آمده‌اند تا نسبت به به‌روزسازي سيستم حمل‌ونقل بار بين شهري اقدام كنند.
وي گفت:‌ اين سامانه در حال حاضر كشوري است اما به زودي به صورت بين‌المللي فعال خواهد بود كه در آن امكان رصد لحظه‌اي بار وجود دارد؛ در اين سامانه ‌‌به دليل حذف واسطه‌ها، هزينه‌هاي حمل نيز كاهش مي‌يابد.
تاج‌الدين كاهش تردد يك سر خالي را از ديگر مزاياي اجراي اين سيستم عنوان كرد و گفت: تلاش مي‌كنيم توسط سيستم‌هاي بانك اطلاعات بار، فاصله طولي بار و ناوگان حمل و نقل جاده‌اي كاهش يابد و اين به كاهش تردد يك‌سرخالي مي‌‌انجامد.
به گزارش ايرنا، سهم حمل و نقل درتوليد ناخالص داخلي كشور 9 درصداست . چالش هاي بخشي حمل و نقل در حوزه جاده اي كافي نبودن منابع مالي براي نگهداري مناسب راه هاي كشور، تعدد طرحها و پروژه‌ها، فرسودگي ناوگان، نبود شركت هاي توانمند در زمينه خدمات حمل و نقل و وجود پديده خودمالكي در ناوگان باري و نبود طرح جامع مناسب هماهنگ با ملاحظات آمايشي است.

براي آگاهي از اخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
‏IRNAeco@
اقتصام**2078**1561** خبرنگار:محمدمهدي بهرامي **انتشار:مژگان توانا