تفاهم آستان قدس رضوی و معاونت علمی ریاست جمهوری برای تولید سوغات فرهنگی زائر

مشهد- ایرنا- آستان قدس رضوی و معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری روز سه شنبه طی مراسمی در مشهد تفاهمنامه ای به منظور همكاری برای حمایت از تولید ایجاد سوغات زیارت و ایجاد مركزی در همین راستا، امضا كردند.

تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: باید تولید سوغات فرهنگی زائر در مشهد مبتنی بر تولید و اقتصاد ملی، خلاقیت، نوآوری داخلی و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی باشد.
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی افزود: زیارت نه به عنوان یك برش بلكه باید به صورت یك فرآیند با تاثیرگذاری معنوی بر زندگی زائر دیده شود. امروز باید همگان از چهره های فرهنگ ساز و الگوساز تا مسئولان فرهنگی و رسانه ها نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر این جامعه سازی و فرهنگ سازی بر اساس سبك زندگی اسلامی باشد باید همه ابعاد آن دیده شود و در موضوع زیارت نیز همه ابعاد سفر از مبدا تا مبدا باید مورد توجه قرار گیرد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز غرب تلاش می كند با ذائقه سازی و فرهنگ سازی اهداف خود را به جوامع القا كنند. ما نیز باید از وسایل ارتباطی و فناوری روز بهره گرفته و با بومی سازی و مدلسازی فرهنگ خود را تقویت كنیم.
وی افزود: در این راستا باید از ظرفیت اندیشه ورزان و صاحبان ایده بهره گرفت و مفاهیم عالی دینی را با شیوه های نو و خلاقیت منتقل كرد. نورانیت و معنویت زیارت هم باید با استفاده از ابزار و اشكال مختلف به زائر منتقل و در او ماندگار شود.
حجت الاسلام رئیسی همچنین سوغات یكی از مستحبات سفر توصیف و بیان كرد: اگر جریان زیارت را یك فرآیند در زندگی زائر و تاثیرگذاری آن بر جامعه بدانیم همه ما در قبال آن مسئولیت جدی داریم تا ابعاد معنوی اثرگذار و ماندگار سفر را تقویت كنیم.
وی ادامه داد: سوغات مشهد باید نماد این شهر و زیارت معنوی باشد و آثار این نورانیت و معنویت با آن منتقل شود از این رو باید در مشهد و خراسان برای تولید، توزیع و بازار سوغات برنامه ریزی كنیم بگونه ای كه بخش خصوصی بدان وارد شود.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: این آستان نیز مشوق و معرف سوغات خواهد بود زیرا سوغات فرهنگی زائر می تواند برای عتبات و شهرهای زیارتی الگو باشد. در این راستا باید تولید سوغات داخلی باشد كه اشتغال و سود ناشی از آن به اقتصاد استان و كشور كمك كند. در این راستا می توان با پیوند كارگاههای تولید خرد و كوچك شبكه اجتماعی نوآوران را برای تولید سوغات فرهنگی در مشهد ایجاد نمود كه این به نفع اقتصاد و فرهنگ كشور است.
همچنین طی این مراسم فروشگاه بزرگ سوغات فرهنگی زائر رضوی فعال و از محصولات سوغات فرهنگی رضوی رونمایی شد. امروز همچنین نخستین 'جشنواره ملی بشرا' ویژه ایده پردازی محصولات كودك و نوجوان نیز در قالب سوغات فرهنگی در حوزه كودك و نوجوان پایان یافت.
مدیرعامل موسسه به‎ نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) نیز گفت: در مجموع هزار ایده و محصول به این جشنواره رسید كه از این میزان 800 محصول و 200 مورد ایده دریافتی از 83 ایده پرداز بود.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشار: حسین كریم زاده
1906/1858