شكوائیه كارمندان مشمول بیمه تامین اجتماعی/
بی توجهی نهادهای مسئول به مصوبه هیات وزیران

تهران- ایرنا- كارمندان مشمول بیمه تامین اجتماعی می گویند، با وجود اینكه هیات وزیران دی ماه سال گذشته آیین نامه ای را برای رفع مشكل كاهش مستمری بازنشستگان - دستگاه های دولتی مشمول تامین اجتماعی- تصویب كرده، اما وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعی و سازمان امور استخدامی نسبت به اجرای دقیق این مصوبه بی توجه هستند و به جای تلاش برای رفع مشكل مدام آنها را به یكدیگر پاس می دهند.

یك كارمند دولت مشمول تامین اجتماعی كه در آستانه بازنشستگی است روز سه شنبه به خبرنگارایرنا گفت: دولت یازدهم دی ماه سال گذشته با تصویب یك آیین نامه به نگرانی حدود یك میلیون كارمند مشمول تامین اجتماعی در زمینه كاهش حدود 40 درصدی حقوق دوران بازنشستگی شان پایان داد؛ اما وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با ابلاغ بخشنامه ای ناقص ، شیرینی مصوبه هیات وزیران را به كام كارمندان تلخ كرد.
وی كه خواست نامش برده نشود، افزود: مشكل ما از زمانی شروع شد كه 'محمود عسكری آزاد» - جانشین وقت معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهوری- 17 تیرماه سال 1393، بخشنامه ای را به دستگاه های اجرایی ابلاغ كرد كه مطابق آن كسرحق بیمه بازنشستگی از اضافه كار كاركنان مشمول تامین اجتماعی ممنوع شد.
نتیجه این بخشنامه، كاهش مستمری بازنشستگی و پاداش سنوات پایان خدمت كارمندان مشمول تامین اجتماعی تا 40 درصد بود.
این كارمند مشمول بیمه تامین اجتماعی در ادامه گفت: در مدت سه سال نهادهای مسئول درباره اینكه تكلیف سال های بسیاری كه از اضافه كار این كارمندان حق بیمه كم شده بود ، چیست و مبالغ كسر شده چگونه در مستمری و پاداش بازنشستگی آنها محاسبه می شود، سكوت كرده بودند.
وی افزود: پس از سه سال انتظار بالاخره هیات وزیران آیین نامه ای را برای ترمیم مستمری دوران بازنشستگی این افراد تصویب كرد،اما وزارت تعاون، كارو رفاه اجتماعی در بخشنامه ای اجرای مصوبه هیات وزیران را به بازنشستگان سال 1395 وقبل از آن محدود كرد و تكلیف بازنشستگان سال 1396 و پس از آن را مشخص نكرد.
وی افزود:برای مثال من امسال قرار است بازنشسته شوم، سال 1366 استخدام شده ام و تا سال 1393 یعنی 27 سال بابت اضافه كارم حق بیمه پرداخته كرده ام كه در شرایط كنونی بابت پرداخت 27 سال حق بیمه چیزی عاید من نمی شود .
این كارمند افزود : ما تقاضای زیادی نداریم ، ما فقط می خواهیم حقمان با بخشنامه های نسنجیده ضایع نشود ومتناسب با حق بیمه ای كه به صندوق بازنشستگی پرداخت كرده ایم ، مستمری دریافت كنیم.

* پاسخ جمشید انصاری به كارمندان :این سوال را از وزیر كار بپرسید
ایرنا در راستای رسالت اطلاع رسانی و انعكاس مشكلات مردم و دریافت پاسخ از مسئولان، این پرسش را از جمشید انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی كشور كرد و وی در پاسخ به این پرسش كه تكلیف مستمری بازنشستگی كسانی كه از سال 1396بازنشسته می شوند و از اضافه كار آنها تا سال 1393 حق بیمه كسر شده است ، چیست، گفت: باید این سوال را از وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی بپرسید، موضوع به صندوق های بازنشستگی مربوط است.
آقای انصاری درحالی كارمندان را به وزیر كار ارجاع می دهند كه با پیشنهاد مشترك سازمان اداری و استخدامی كشور و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، هیات وزیران آیین نامه اجرایی قسمت دوم ماده 59 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را تصویب كرده است.

*یك مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی: درقانون برنامه ششم توسعه موردی پیش بینی نشده است
مدیركل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی ، نیز در پاسخ به وضعیت نا مشخص كارمندانی كه از سال 96 و پس از می خواهند بازنشسته شوند، به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت : آیین نامه ای كه هیات وزیران دی ماه سال 1395 در مورد نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی كاركنان مشمول تامین اجتماعی دستگاه های اجرایی تصویب كرد ، مربوط به برنامه پنجم توسعه می شود و در آن وضعیت كسانی كه سال 1396 وپس از آن بازنشسته می شوند تعیین نشده است .
سید محمدعلی جنانی افزود:تمام افرادی كه تا سال 1395 بازنشسته شده اند می توانند از خدمات این بخشنامه بهره مند شوند و سهم اضافه كار آنها به مستمری بازنشستگان افزوده می شود.
وی در پاسخ به پرسشی كه چه راهكاری می توان برای این مشكل در سال جاری پیش بینی كرد، گفت: براساس برنامه ششم توسعه هنوز هیچ برنامه ای برای این افراد پیش بینی نشده است و این قانون و تنظیم این بخشنامه فقط برای كسانی است كه در طول برنامه پنجم توسعه و براساس ماده 59 بازنشسته شده اند.
بهبود وضع معیشت مردم و به ویژه بازنشستگان یكی از اولویت های اعلام شده دولت دوازدهم است. اكنون هزاران كارمند مشمول تامین اجتماعی كه سال ها حق بیمه بابت اضافه كار پرداخت كرده اند ،در انتظار اقدامی از سوی ، سازمان امور استخدامی كشور بعنوان متولی مسائل كارمندان دولت ، وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعی بعنوان مسئول تنظیم روابط كار و مسئول صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی وهیات دولت هستند، تا هرچه سریعتر پاسخی به نیروی كاری كه وضعیت نامشخصی به لحاظ دریافت مستمری دارند و حقوق شان از دست رفته است ،بدهند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*9123**1561**خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشار:مژگان توانا