۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۴۹
کد خبر: 82642489
T T
۰ نفر

حزب مخالف پيشتاز انتخابات رياست جمهوري آنگولا

۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۴۹
کد خبر: 82642489
حزب مخالف پيشتاز انتخابات رياست جمهوري آنگولا

تهران - ايرنا - گزارش هاي واصله از كشور آفريقايي آنگولا نشان مي دهد كه نامزد حزب يونيتا از مخالفان اين دولت همچنان پيشتاز شمارش آراي انتخابات است تا خوزه ادواردو دوس سانتوس را كه 38 سال بر مسند قدرت تكيه زده است، كنار بزند.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس از ژوهانسبورگ، اگرچه شمارش آراء اين انتخابات هنوز پايان نيافته است با اين وجود «يوئو لورنكو» رهبر حزب جنبش مردمي براي آزادي آنگولا كه وزير دفاع فعلي آنگولا است، موفق شده است بيشترين آرا را از آن خود كرده و احتمالا دوس سانتوس را كنار بزند.
مردم كشور آفريقايي آنگولا ديروز چهارشنبه در حالي پاي صندوق هاي راي رفتند كه دوس سانتوس، از زمان استقلال اين كشور از پرتغال 38 سال بر اين كشور حكومت مي كند.
اين كشور مستعمره سابق پرتغال كه در بهار ۲۰۰۲ از يك جنگ داخلي ۱۵ ساله رهايي يافت و به تدريج به دومين توليدكننده بزرگ نفت در قاره سياه بعد از نيجريه بدل شد كه دو سوم مردم آن همچنان گرفتار فقرند.
اگرچه آنگولا سومين اقتصاد آفريقاي جنوب صحرا پس از آفريقاي جنوبي و نيجريه به شمار مي آيد و با 28 ميليون نفر جمعيت خود را از هم اكنون در زمره كشورهاي نوظهور اقتصادي جهان مي‌پندارد اما با بحران هاي اجتماعي، فقر، فساد و نگراني‌هاي حقوق بشري دست و پنجه نرم مي كند كه مردم آن دو سانتوس را موجب اين بحران ها مي دانند و لذا ديروز پاي صندوق هاي راي رفتند تا بتوانند فرد ديگري را جاي او كنند.
با اين وجود كميسيون انتخابات اين كشور پيشتر هرگونه نگراني از احتمال سوء استفاده و تقلب در انتخابات پارلماني و به ويژه انتخاب رياست جمهوري را رد و تاكيد كرده بود كه انتخابات آزاد و عادلانه برگزار خواهد شد، اما ترديدها مانند انتخابات هاي 40 سال گذشته همچنان به قوت خود باقي است كه دوسانتوس بار ديگر بخواهد با وجود ناتواني جسمي، بر قدرت تكيه زند.
مهمترين گروه مخالفان كه خواستار به قدرت رسيدن به جاي حزب جنبش مردمي براي آزادي آنگولا بوده و هست، حزب «يونيتا» است، لذا اين حزب هر بار نتايج انتخابات هاي گذشته را نپذيرفت و در اين دوره نيز به رهبري لورنكو تلاش كره است، دوسانتوس را كنار بزند.
البته دو حزب مخالف ديگر اين كشور نيز حزب حاكم را به بهره گيري از منابع دولتي در مبارزات انتخاباتي متهم كرده اند.
از جمله اين احزاب مخالف، يك گروه شورشي سابق موسوم به 'اتحاد ملي براي استقلال كامل آنگولا' است كه در جنگ داخلي آنگولا با حزب جنبش مردمي مي‌جنگيد.
براساس اطلاعات كميسيون انتخاباتي آنگولا، تقريبا 9 ميليون و 300 هزار نفر از جمعيت 28 ميليوني اين كشور براي شركت در اين انتخابات نام نويسي كردند تا بتوانند 220 نماينده احزاب كشور را به پارلماني بفرستند كه حزب پيروز انتخابات در تعيين رييس جمهور نقش اساسي دارد.
اگرچه دولت آنگولا اعلام كرد كه انتخابات ديروز به آرامي برگزار شد اما رسانه هاي بين المللي از بروز درگيري پليس و مردم در برخي شعب اخذ راي و دستگيري تعداد زيادي از آنها خبر دادند.
خبرگزاري پرتغالي لوزا به نقل از مقامات حزب مخالف يونيتا اعلام كرد كه پليس طي ديروز و امروز بارها با درگيري با مخالفان دولت مانع از افشاي نتيجه اصلي اين انتخابات در جايگاه هاي راي گيري شده است.
بنابراين مردم آنگولا، ناظران بين المللي و حتي رهبران ديگر كشورهاي آفريقايي كه برخي از آنها همچون دوس سانتوس مدت طولاني در كشورشان حكومت مي كنند، منتظر اعلام نتيجه نهايي اين انتخابات هستند كه پيش يني مي شود تا اواخر وقت امروز اعلام عمومي شود.
شبد**1378**9122
مترجم: علي نصيري**انتشار دهنده: مهدي نعمتي
۰ نفر