۲ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۴۴
کد خبر: 82641863
T T
۰ نفر

دشت قزوین 250 میلیون متر مكعب كسری آب دارد

۲ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۴۴
کد خبر: 82641863
دشت قزوین 250 میلیون متر مكعب كسری آب دارد

قزوین- ایرنا- مدیر كل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: ظرف 50 سال اخیر دشت قزوین به طور متوسط 250میلیون متر مكعب كسری آب داشته كه در نتیجه اكنون به شكل فرونشست زمین و گسست بخش هایی از اراضی استان نمود یافته است.

به گزارش ایرنا، ایرج زاهدپور چهارشنبه شب در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین افزود: در این مدت منابع آب زیرزمینی دشت قزوین 31 متر افت پیدا كرده است.
سرپرست اداره كل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: این افت سطح منابع در دراز مدت به فرونشست بخش هایی از اراضی استان منجر شده و اكنون به تهدیدی جدی برای واحدهای مسكونی،خطوط راه آهن و اراضی كشاورزی و سایر تاسیسات زیربنایی تبدیل شده است.
وی بر لزوم مدیریت منابع آبی و پیشگیری از اضافه برداشت از چاه های آب برای جلوگیری از تشدید بحران در دشت قزوین تاكید كرد و افزود: امیدواریم با تامین اعتبار جهت نصب كنتور بر روی چاه های كشاورزی اقدام شود و با اخطار به مالكان چاه های دارای اضافه برداشت منابع آبی استان ساماندهی شوند.
زاهدپور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اگرچه 70 درصد كره زمین را آب تشكیل می دهد ولی 60 درصد این آبها قابل دسترسی نیستند و تنها سه درصد آب شیرین و قابل شرب در جهان وجود دارد.
وی با بیان اینكه 80درصد جمعیت جهان تنها به 20 درصد آب مطمئن دسترسی دارند، ادامه داد: مصرف آب شرب در كشور ایران نیز 2 تا هفت برابر میانگین معمول گزارش شده به گونه ای كه 80 درصد آب تجدیدپذیر كشور سالیانه مصرف می شود.
زاهد پور در پایان گفت:91 درصد آب كشور در بخش كشاورزی،چهار درصد صنعت و پنج درصد در بخش شرب مصرف می شود.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی