۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۵۳
کد خبر: 82641086
T T
۰ نفر

مديركل ميراث فرهنگي: بافت قديمي اروميه احيا مي شود

۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۵۳
کد خبر: 82641086
مديركل ميراث فرهنگي: بافت قديمي اروميه احيا مي شود

اروميه- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي به احياي مجدد بافت قديمي شهر اروميه اشاره كرد و گفت: اين اداره كل با بهره گيري از مهندسان مشاور نسبت به تدوين ضوابط اختصاصي براي احياي بافت تاريخي اروميه اقدام كرده است.

جليل جباري روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از اقدامات انجام يافته در جهت اعطاي هويت به كالبد بافت تاريخي اروميه مي توان به جداره سازي و مرمت مدسه 22 بهمن، ساماندهي و مرمت جداره مدرسه تاريخي چمران و مرمت سردر راسته نصيرزاده اشاره كرد.
وي ادامه داد: مرمت بازار تاريخي، ساماندهي و احياي مسجد جامع، احياي سردر راسته حلاجان (يونچي بازار)، ساماندهي جداره بناي تاريخي متعلق به تامين اجتماعي، مرمت و كاشيكاري سردر مسجد سردار، اعمال نظارت بر طراحي و اجراي جداره بانك صادرات شعبه ميدان ولايت فقيه و تصويب طرح جداره سازي بانك كوثر واقع در خيابان امام راحل و تعيين حريم بازار تاريخي اروميه، ميدان انقلاب و آثار تاريخي پيرامون آنها از ديگر اقدامات در جهت احيا بافت قديمي اروميه است.
جباري افزود: حمام آخوند نيز كه يكي از عناصر ارزشمند بازار تاريخي اروميه است در آينده با مرمت و احيا به محلي براي ساماندهي فعاليت هاي بافت تاريخي تبديل مي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان به حضور اخير وزير محترم راه و شهرسازي در اروميه اشاره كرد و گفت: بنا به تاكيد ايشان مقرر شده است تا تعدادي از گذرها و محورهاي اصلي بافت تاريخي اروميه با همكاري اداره كل راه و شهرسازي استان ساماندهي و احيا شود.
به گزارش ايرنا 277 هكتار از بافت تاريخي اروميه و همچنين بافت تاريخي شهرهاي ماكو، خوي و تكاب در سال 1388 جزو 168 شهر داراي بافت تاريخي كشور مصوب و به وزارت كشور ابلاغ شده است.
علاوه بر بناهاي شاخص بافت قديمي اروميه كه در سال هاي گذشته در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است، طي سه سال اخير بناهاي تاريخي مسجد قره آغاج، خانه حديدي، خانه مويد زاده، ميدان انقلاب (ايالت)، سراي كشمش چيلر و دوشابچي بازار نيز در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده و پرونده ثبتي تعداد ديگري از بناهاي واجد ارزش از جمله مسجد وكيل باشي، مسجد امام جمعه، خانه اتحاديه، خانه چارليس اصلان، ساختمان متعلق به تامين اجتماعي در خيابان امام و ديگر ابنيه جهت ثبت ملي در دست بررسي است.
8135/ 3072
** خبرنگار: شهين بيدادرس ** انتشار دهنده: عليرضا فولادي