۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۱
کد خبر: 82634763
T T
۰ نفر

نشست زمین درچهارمحال‌وبختیاری روبه گسترش است

۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۱
کد خبر: 82634763
نشست زمین درچهارمحال‌وبختیاری روبه گسترش است

شهركرد-ایرنا- مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تاكید بر بحرانی شدن و گسترش پدیده فرونشست زمین در استان گفت: در صورت ادامه این روند در آینده ای نزدیك، دومین بحران زیست محیطی سالهای اخیر كشور در این استان حادث می شود.

به گزارش ایرنا، علی محمدی مقدم روز پنجشنبه در نشستی با مسئولان تشكلهای زیست محیطی و منابع طبیعی استان اظهار كرد: پدیده نشست زمین در چهارمحال و بختیاری بگونه ای در حال گسترش است كه در صورت انجام نشدن اقدامات پیشگیرانه با صرف هزینه های هنگفت قابل جبران و كنترل نیست.
وی افزود: دشت خانمیرزای شهرستان لردگان با اجرای برخی طرحهای كشاورزی به منظور افزایش تولید، بدون توجه به اثرات مخرب زیست محیطی و بلند مدت این طرحها و به دنبال برداشتهای بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و حفر بیش از حد چاه ها، به كویر تبدیل شده است.
محمدی مقدم ادامه داد: در حالی كه وضعیت نشست چهار میلیمتری سالانه زمین از سوی اتحادیه اروپا بحران اعلام می شود طبق گزارش شركت آب منطقه ای استان، دشت شهركرد 56 و دشت خانمیرزا بیش از 70سانتیمتر نشست داشته است.
وی، همچنین از كشت برخی گونه های زراعی آب بر در مناطقی از چهارمحال و بختیاری كه با كم آبی مواجه است اظهار تاسف كرد و افزود: در شرایط كنونی داشتن مجوز حفر چاه برای بهره بردار نباید به معنای اجازه مصرف منابع آبی برای هرنوع كشت و زراعتی قلمداد شود.
محمدی مقدم، تدوین الگوی كشت برای دشتهای ممنوعه استان را ضروری دانست و بیان كرد: آب منافع عمومی است و كشاورزان برای مصرف آن باید ملزم به تبعیت از الگوهای كشت متناسب با اقلیم منطقه شوند.
وی با بیان اینكه صدور غیر كارشناسانه مجوز حفر چاه، در آینده ای نزدیك خاك و عوامل تولید را نابود می كند، اظهار كرد: با ادامه این روند تعطیلی كشاورزی حتمی است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح كرد: البته برخی اقدامات اخیر سازمان جهاد كشاورزی استان برای تغییر الگوی كشت و افزایش راندمان تولید در سطح قابل تقدیر است.
علی محمدی مقدم ادامه داد: استانداری نیز طرحی با عنوان 'نكاشت ' مبنی بر توقف كشاورزی در مناطقی كه برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی انجام می شود را به دولت پیشنهاد داده كه معادل درآمد سالانه این كشاورزان به ازای توقف كشت به آنان یارانه پرداخت می شود.
وی با بیان وابستگی 38هزارخانوار به منابع طبیعی استان از مسئولان ذیربط در امر سوخت رسانی به این خانوارها و روستاهای جنگل نشین سخت گذر ، اقدام هرچه سریعتر برای تامین سوخت این مناطق و حل مشكلات معیشتی برای كاهش وابستگی این افراد و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی را خواستار شد.
وی در این نشست كه به مناسبت بزرگداشت سالروز تشكلهای زیست محیطی و فعالان اجتماعی منابع طبیعی (22مردادماه) برگزارشد ،تشكلهای زیست محیطی و منابع طبیعی را بازوان توانمند و یاری رسان منابع طبیعی در حفظ و حراست از منابع ملی عنوان و از تلاش آنان در جلب مشاركتهای مردمی برای مهار آتش سوزیها تقدیر كرد.
به گزارش ایرنا، دبیر شبكه تشكلهای محیط زیستی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز، برگزاری دوره های آموزشی برای اعضا و فعالان این تشكلها، فقر فرهنگی و نبود اطلاع رسانی كافی از فعالیت این انجمنها بخصوص در جوامع محلی را از مشكلات حوزه فعالیت تشكلهای زیست محیطی برشمرد.
لیلا اخلاصی افزود: این تشكلها حلقه واسط بین مردم و دولتمردان و ظرفیت مطلوبی در قالب مشاوران سازمانهای دولتی به شمار می روند.
وی بیان كرد: این درحالی است كه به دلیل نبود تشكلهای تخصصی در استان، كماكان پیكره دبیرخانه این تشكلها از وجود افراد متخصص بی بهره است.
به گزارش ایرنا، یك میلیون و90 هزار هكتار از عرصه های طبیعی چهارمحال وبختیاری را مراتع و 307 هزار هكتار را جنگلها شامل می شود كه 86 درصد از سطح منابع طبیعی این استان را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار:شكوفه سلیمانی ** انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
/2097/8125/ 6075
۰ نفر