۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۲
کد خبر: 82634369
T T
۰ نفر

رسانه، پاشنه آشیل تبریز 2018

۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۲
کد خبر: 82634369
رسانه، پاشنه آشیل تبریز 2018

تبریز - ایرنا - رویداد تبریز 2018 فرصتی تكرار نشدنی است كه نقش رسانه در روشنگری و اطلاع رسانی برای برگزاری هر چه بهتر آن غیرقابل اغماض و تلاش برای استفاده حداكثری از ظرفیت های رسانه در این ارتباط ضروری است.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه در جهان ارتباطات و جامع اطلاعاتی چشم پوشی از نقش رسانه غیرعاقلانه و غیرمنطقی است، گفت: در جهان كنونی رسانه نقش بی بدیلی در تولید و انتقال اطلاعات و گسترش آگاهی های عمومی ایفا می كند.
محمد محمدپور، افزود: رویداد مهم تبریز 2018 فرصت مغتنمی نه تنها تبریز و آذربایجان بلكه برای كل ایران به شمار می رود.
وی اظهار كرد: لازم است توانمندی ها، فرصت ها، جاذبه ها و میراث فرهنگ كهن ایران و آذربایجان به جهان شناسانده شود و این رسالت و وظیفه مهم بر دوش اصحاب رسانه است.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری كرد: هم در مرحله پایش و تولید اطلاعات و هم در مرحله تدوین و انتشار اطلاعات مربوط به كشور و تبریز و هم اتفاقات و رویدادهایی كه به بهانه انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام روی می دهد، رسانه ها رسالت دارند.
محمدپور، ادامه داد: مطبوعات و رسانه های آذربایجان شرقی كه در گذشته و تحولات یك و نیم قرآن اخیر همواره منشا اثر بوده اند و با رشد كیفی و پختگی كه اكنون پیدا كرده اند، می توانند در این عرصه نیز نقش آفرین و تعیین كننده باشند.
وی گفت: تبریز 2018 با حضور و ایفای نقش رسانه در پیگیری اهداف مورد نظر می تواند شاهد توفیقات روزافزون باشد.
محمدپور افزود: رسانه ها می توانند در این رویداد با هوشمندی، دقت، مسئولیت پذیری و تعهد لازم در شناساندن اعماق تاریخی فرهنگی استان و جاذبه های بیشمار تاریخی و فرهنگی و گردشگری نقش موثری ایفا كنند.
مسئول كمیته تبلیغات و امور بین الملل در تبریز 2018 نیز گفت: یكی از اركان مهم این رویداد رسانه ها هستند و بدون رسانه نمی توان آن طور كه باید تبریز 2018 را به دنیا معرفی كرد.
حجت الاسلام احمد حمیدی افزود: یكی از نهادهایی كه در این رویداد باید پای كار باشند و مسئولان و مردم را همراه كنند و رسانه ها هستند.
وی اظهار كرد: رسانه می تواند با روشنگری و اطلاع رسانی اتفاق ها و برنامه های این رویداد مشاركت مردم در برگزاری تبریز 2018 را جلب كند.
مسئول كمیته تبلیغات و امور بین الملل در تبریز 2018 یادآوری كرد: رسانه ها می توانند زیبایی ها، داشته ها و ظرفیت های تبریز را به گوش مردم تمام نقاط كشور و دنیا برسانند.
حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: در این راستا كارگروه رسانه ذیل كمیته تبلیغات و امور بین الملل راه اندازی شده و امید است این كارگروه با استفاده از همه سلایق و ظرفیت رسانه ها و پایگاه های خبری نقش خودش را در این رویداد ایفا كند.
وی با بیان اینكه جهت گیری رسانه ها و پایگاه های خبری در این رویداد كانون توجه قرارگرفتن داشته های تبریز باید باشد، گفت: این كارگروه باید به صورت جدی با مشاركت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی به رویداد تبریز 2018 ورود پیدا كند و رسالت خود را در این زمینه انجام دهند.
حجت الاسلام حمیدی، افزود: رسانه ها می توانند با تولید مطلب و گزارش از داشته ها، بزرگان، ادبا، شعرا، سرداران، علما، مفاسران و شخصیت های برجسته استان و تبریز و معرفی آن ها به جهان اسلام در این رویداد نقش ایفا كنند.
وی با اشاره به وجود ظرفیت های فراوان در تبریز و استان برای معرفی به دنیا گفت: رسانه ها و پایگاه های خبری می توانند با خلاقیت خود این ظرفیت ها را استخراج و در معرض دید مردم دنیا قرار دهند.
حجت الاسلام حمیدی حركت رسانه های استان در آئین برگزاری جشن روز خبرنگار در مجموعه عینالی تبریز و هم قسم شدن برای انعكاس داشته ها و زیبایی های این شهر در رویداد تبریز 2018 را نشان از علاقه مندی رسانه ها برای فعالیت در این رویداد اعلام كرد.
مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینكه غفلت از ظرفیت رسانه ها در برندینگ مكان و رویداد تبریز 2018 غفلت قابل اغماض نبوده، بلكه خطای راهبردی است، گفت: اینكه مردم جهان اسلام بدانند تبریز مركز استان آذربایجان شرقی در كشور جمهوری اسلامی ایران است، كفایت نمی كند.
مهران صمدی، افزود: رسانه ها می توانند با تمركز و پوشش مشخصه ها و مزیت های تبریز از یك سو ذهنیت گردشگران را مهندسی كنند و از سوی دیگر همه ذی نفعان را به هماهنگی و همكاری تشویق كنند.
وی یادآوری كرد: اگر بخواهیم از رسانه ها در تبریز 2018 كمك بگیریم باید برای آن ها شرح وظایف بنویسیم.
مدرس دانشگاه های تبریز و دكترای علوم ارتباطات از دانشگاه تهران نیز با بیان اینكه در این رویداد از ظرفیت های رسانه های مختلف در سطح جهانی به خوبی و به صورت منسجم استفاده نشده است، گفت: باید از ظرفیت این رسانه ها در معرفی ظرفیت ها و مزیت های منطقه و كشور استفاده كرد.
سیدحسن آذری افزود: در سطح رسانه ای رویداد تبریز 2018 نواقصی وجود دارد كه باید تا مدت باقی مانده برای برگزاری این رویداد این نواقص رفع و نقش رسانه در آن تقویت شود.
وی یادآوری كرد: رسانه ها در سطح استانی می توانند انتظارات و توقعات ناصحیح و غیرواقع بینانه كه در بین بخشی از جامعه در خصوص تبریز 2018 وجود دارد اصلاح كنند.
آذری ادامه داد: در این رویداد رسانه ها به عنوان رهبران فكری جامعه باید پیشگام بوده، روشنگری كرده و رهنمود و راهكار ارایه كنند.
دكترای دیپلماسی عمومی و مدرس دانشگاه های تبریز گفت: در راستای تبریز 2018 باید قلوب و اذهان مردم را از طریق رسانه به عنوان ابزار دیپلماسی فتح و آنان را عاشق تبریز، ایران و مسلمانان كرد.
جواد علیپور با اشاره به راه اندازی وب سایتی با عنوان تبریز 2018 از سوی شهرداری تبریز گفت: این وب سایت ویترین رسانه ای تبریز 2018 است كه مطالب آن به 5 زبان مختلف نوشته شده است.
علیپور، افزود: این وب سایت به طور كلی جذاب نبوده و هیجان در گردشگر و توریست ایجاد نمی كند تا آنان تبریز را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب كنند.
وی یادآوری كرد: در این وب سایت اصول زیباشناختی در ایجاد هیجان رعایت نشده و حتی در اخبار آن نیز قالب و فرم خبر رعایت نشده و پر از اشتباهات گرامری، نگارشی، لغاتی و محتوایی است.
دكترای دیپلماسی عمومی و مدرس دانشگاه های تبریز با بیان اینكه برخی مطالب این وب سایت برای خواننده انگلیسی گنگ است، گفت: در این وب سایت شهرداری و شهردار تبریز، رویداد تبریز 2018 را به عنوان یك رویداد استانی، ملی و بین المللی تحت تاثیر قرار داده است.
در اجلاس كارشناسان ارشد نهمین كنفرانس وزیران گردشگری كشورهای عضو سازمان همكاری‌های اسلامی كه دی ماه سال 1394 در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری كشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.
انتخاب شهر نمونه گردشگری كشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان كنفرانس اسلامی معروف به سازمان همكاری كشورهای اسلامی كلید خورد.
گزارش از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518
۰ نفر