۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82630939
T T
۰ نفر
مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان: قاچاق كالا در این استان رو به كاهش است

اصفهان - ایرنا - مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان تصریح كرد: بررسی آمار پرونده های مربوط به قاچاق كالا در اصفهان نشان می دهد كه قاچاق كالا در این استان رو به كاهش است.

' جواد محمدی فشاركی ' روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا بدون اشاره به آمار پرونده های تشكیل شده در زمینه قاچاق كالا در این استان گفت: به رغم افزایش بازرسی از انبارها و مراكز تهیه و توزیع كالا، تشكیل پرونده های مربوط به قاچاق كالا در اصفهان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن 63 درصد كاهش یافته است.
وی یكی از مهمترین مشكل های مقابله با قاچاق كالا را آگاه نبودن مردم و فعالان اقتصادی از كالاهای قاچاق اعلام كرد و افزود: یكی از رویكردهای مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان، ارائه آموزش های لازم در این خصوص است.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با اشاره به اینكه طرح آموزش و افزایش آگاهی مردم و فعالان اقتصادی نسبت به كالاهای قاچاق از ابتدای سال گذشته ( 1395 ) در این استان آغاز شده است، گفت: براساس این طرح، اصناف و فعالان بازرگانی آموزش های لازم را فرا می گیرند و باكالاهای قاچاق آشنا می شوند.
وی افزود: در این طرح، حتی افرادی كه انبار و یا محل عرضه كالای آنها توسط بازرسان به عنوان محل توزیع قاچاق شناخته شده است به كلاس های آموزشی معرفی می شوند و فرصت یك ماهه به آنها داده می شود تا آموزش های لازم را فراگیرند.
محمدی فشاركی اضافه كرد: پرونده این افراد پیش از صدور حكم در كمیته ' بررسی و اقدام ' نگهداری می شود و تا زمانی كه فرد تخلف خود را تكرار نكند، منجر به صدور رای نمی شود.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان مقابله جدی با قاچاق كالا را مستلزم فرهنگ سازی و آموزش مردم و فعالان اقتصادی دانست و گفت: تاكنون 30 اتحادیه صنفی مرتبط با كالای قاچاق نسبت این نوع كالاها و قانون و مقررات مربوطه توجیه شده اند.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان، شناسایی واحدهای صنفی بدون پروانه را از دیگر اقدام های این مدیریت بیان كرد و افزود: طی سال های94 و 95 حدود 55 هزار واحد صنفی بدون پروانه در استان اصفهان شناسایی شد.
وی افزود: در تلاشیم تا واحدهای صنفی بدون پروانه را شناسنامه دار كنیم.
120 هزار واحد صنفی در استان اصفهان فعالیت دارند كه از این تعداد حدود 100 هزار واحد در شهرستان اصفهان هستند.
محمدی فشاركی اظهاركرد: بیشتر كالاهای قاچاق از طریق انبارهای غیر شناسنامه كه شرایط انبارداری را ندارند، به بازار عرضه می شوند و به نظر ما این انبارها برای فرار از بازرسی و نظارت مورد استفاده قرار می گیرند.
وی اضافه كرد: به همین دلیل شناسایی این انبارها نیز در دستور كار مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان قرار دارد.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان افزود: راه اندازی سامانه جامعه انبارها تاثیر بسزایی در ساماندهی انبارها و محل نگهداری كالاها و مقابله با عرضه كالاهای قاچاق دارد.
وی با اشاره به اینكه برخی از انبارداران و فعالان اقتصادی تصور می كنند هدف راه اندازی سامانه جامع انبارها، دریافت مالیات است، گفت: این تصور اشتباهی است و تنها هدف این سامانه، نظارت بر انبار و حمل كالاهاست تا از این طریق شناسایی كالاهای قاچاق راحت تر انجام شود.
خاطرنشان می شود، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور 6 مرداد سال گذشته ( 95 ) آیین نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز را كه به تصویب هیات وزیران رسیده است، برای اجرا ابلاغ كرد.
براساس ماده ۲۳ این قانون ، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همكاری وزارتخانه ‏های جهادكشاورزی، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، كشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، تعاون، كار و رفاه اجتماعی، نفت، شركت پست جمهوری اسلامی ایران، شهرداری‏ ها، اتاق‏های بازرگانی و اصناف و سایر دستگاه‏های ذیربط، نسبت به شناسه‏ دار كردن انبارها، سردخانه‏ ها، سیلوها و مراكز نگهداری كالاهای متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی و ثبت مشخصات مالك كالا، نوع و میزان كالاهای ورودی و خروجی از این اماكن و همچنین تهیه، ایجاد و بهره‏برداری ' سامانه جامع انبارها و مراكز نگهداری كالا ' اقدام كند.

** واردات كالاهای قاچا كاهش یافته است
محمدی فشاركی در ادامه فضاسازی های انجام شده درباره افزایش ورود كالاهای قاچاق را بی اساس دانست و تصریح كرد: طی 2 سال گذشته ورود كالاهای قاچاق به كشور 10 درصد كاهش یافته كه استان اصفهان نیز متاثر از این موضوع است.
وی با اشاره به اینكه بازرسی ها از انبارها و مراكز عرضه و توزیع كالا شدت یافته است ، گفت: در پی آن كشفیات كالای قاچاق نیز افزایش یافته اما این به معنای آن نیست كه ورود كالاهای قاچاق نیز افزایش یافته است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر

سرخط اخبار استان‌ها