به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، «سیدحسین نقوی حسینی» از تصویب طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریكا در منطقه و نهایی شدن در روز گذشته و چهارمین نشست فوق العاده كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: این طرح تقدیم هیئت رییسه مجلس شده و هیئت رییسه آن را در دستوركار خود قرار داده است.
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح كرد: از آنجا كه مقرر شده این طرح پیش از بررسی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به تصویب مجلس برسد به احتمال زیاد روز یكشنبه در دستوركار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.
به گزارش خانه ملت، طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریكا كه در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تصویب رسیده به شرح زیر است:
عنوان طرح: مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریكا در منطقه
بخش اول- كلیات
ماده 1 – با عنایت به اینكه رفتارهای دولت آمریكا همچنان امنیت منطقه را به مخاطره انداخته و از طرف دیگر این دولت همچنان به سیاستهای خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، ادامه میدهد و با تداوم اقدامات ماجراجویانه در منطقه، تفرقه افكنی، شعلهور كردن فرقهگرایی و حمایت از تروریسم و افراطی گرایی خشن در صدد به مخاطره انداختن صلح و ثبات منطقه و دشمنی با منافع بر حق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران است؛
با امعان نظر به مسئولیت دولت جمهوری اسلامی ایران برای حراست از منافع و امنیت ملی ایران و كمك به حفظ صلح و ثبات منطقهای و به منظور مقابله با اقدامات غیر مسئولانه و مغایر حقوق بین الملل آمریكا در تضعیف صلح و ثبات منطقهای و همچنین وظیفه صیانت از منافع بر حق ملت ایران براساس حقوق و اسناد بین المللی از جمله برجام، اقدامات زیر برای مقابله با رفتار ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریكا علیه ثبات منطقه و سیاستهای خصمانه آن كشور علیه جمهوری اسلامی ایران و حمایت همه جانبه از نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز تسهیل تدوین راهبرد همه جانبه جمهوری اسلامی ایران برای بازدارندگی و مقابله موثر با سیاستهای خصمانه دولت آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی و همچنین آن دسته از اقدامات غیر قانونی مداخله جویانه این كشور در منطقه كه مستقیم یا غیر مستقیم منافع حیاتی امنیتی جمهوری اسلامی ایران و هم پیمانان منطقهای و فرا منطقهای را در معرض تهدید و مخاطره قرار میدهد، انجام میگیرد.
بخش دوم – تعاریف
ماده 2 - عبارات و عناوینی كه در این قانون مورد استفاده قرار گرفتهاند به صورت زیر تعریف میشوند:
1- نیروهای نظامی آمریكایی: عبارتند از اعضای ارتش و شركتهای نظامی خصوصی كه با آن همكاری دارند.
2- نیروهای اطلاعاتی آمریكایی: عبارتند از اعضای سازمانهای اطلاعاتی آمریكا، مانند سیا و آژانس اطلاعات ملی.
3- منطقه: عبارت است از خلیج فارس و منطقه غرب آسیا.
4- مشاركت موثر: حضور و همكاری شخص به نحوی كه در اجرا یا تحقق اهداف فعالیتهای موضوع این قانون نقش تعیینكنندهای داشته باشد.
5- اشخاص/شخص: عبارت است از كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی.
6- فهرست تحریم: عبارت است از فهرست اشخاص مورد تحریم توسط جمهوری اسلامی ایران كه توسط وزارت امور خارجه تنظیم میگردد.
بخش سوم- تعیین راهبرد
ماده 3- وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی با رعایت سلسه مراتب نیروهای مسلح و با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی موظف است ظرف مدت 6 ماه پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه و ارائه برنامه راهبرد جامع مقابله با تهدیدات آمریكا و فعالیتهای ایذایی این كشور علیه جمهوری اسلامی ایران، سیاستهای سلطهجویانه، تروریستی و تفرقه افكنانه مداخلات امنیتی و نظامی غیرقانونی در منطقه، حمایت نظامی و اطلاعاتی آمریكا از تروریسم و افراطگرایی و سیاستهای سلطهطلبانه دولت آمریكا در سطح منطقه و جهانی اقدام و سالانه نسبت به پیشبرد این راهبردها به مجلس شورای اسلامی گزارش ارائه نماید.
این راهبرد باید دربرگیرنده عناصر زیر نیز باشد:
الف- خلاصهای از اهداف، راهبردها، طرحها و ابزارهای كوتاه و بلند مدت آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران و شناسایی كشورهایی كه در تحقق این اهداف با آمریكا همكاری دارند؛
ب- ارزیابی ظرفیت و استعداد نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریكا و تحركات آنها در منطقه؛
پ- گزارش فعالیتهای ماجراجویانه، تروریستی و خصمانه آمریكا در منطقه شامل تأمین مالی، ارائه تسلیهات و آموزش به رژیمهای دیكتاتور سركوبگر منطقه همچون رژیم صهیونیستی؛
ت- گزارش از میزان قربانیان و خسارات جانی، مالی و معنوی مردم منطقه از قبیل فلسطین، لبنان، افغانستان، سوریه، عربستان سعودی و بحرین، عراق و یمن ناشی از حمایت نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریكا از نیروها و رژیمهای سركوبگر؛ در اجرای قانون الزام دولت در احقاق حقوق قربانیان نقض حقوق بشر در كشورهای اشغال شده و تحت نفوذ آمریكا؛
ث- ارزیابی پشتیبانی و حمایت مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریكا از گروههای وحشت افكن خشونتگرا و تروریستی در خاورمیانه از جمله داعش، جبهه النصره و گروهك منافقین؛
ج- ارزیابی از میزان قربانیان اقدامات تروریستی در منطقه كه با حمایت نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریكا صورت گرفته است و در اجرای قانون الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی ترور؛
چ – دولت و قوه قضائیه موظفاند قانون الزام دولت به پیگیری حقوق قربانیان جنگ شیمیایی را به طور خاص در خصوص دولت و شركتهای آمریكایی مجهز كننده رژیم بعثی سابق عراق به سلاح شیمیایی اجرا نمایند.
تبصره: اقدام و گزارش نیروهای مسلح با رعایت سلسله مراتب فرماندهی كل قوا خواهد بود.
بخش چهارم – حمایت آمریكا از تروریسم
ماده 4 – نظر به حمایت پنهان و آشكار دولت آمریكا و نیروهای نظامی و اطلاعاتی آن كشور از گروههای تروریستی و اعتراف مكرر برخی از مقامات آمریكایی ( از جمله وزیر امور خارجه سابق آمریكا) به ایجاد گروههای تروریستی و حمایت همه جانبه از آنها از جمله ایجاد گروه تروریستی داعش، از نظر جمهوری اسلامی ایران مجموعه نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریكا حامیان گروههای تروریستی در منطقه شناخته میشوند، و لذا اشخاص ذیل مشمول مجازاتهای مندرج در بخش ششم این قانون قرار میگیرند:
1 – سازمانهای نظامی و اطلاعاتی آمریكا و فرماندهان و مقامات ارشد كه در تامین مالی، اطلاعاتی، نظامی، تسلیحاتی، پشتیبانی و آموزشی از گروههای تروریستی و افراطی در منطقه از جمله داعش و جبهه النصره نقش موثر داشته اند.
2 – اشخاص آمریكایی كه در فعالیتهای نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریكا مذكور در بند 1 این ماده مشاركت موثر دارند.
3 – اشخاص آمریكایی كه در سازماندهی، تامین مالی، راهبری یا ارتكاب اقدامات تروریستی علیه منافع دولت یا اتباع جمهوری اسلامی ایران مشاركت موثر دارند.
4 – اشخاص آمریكایی كه از گروهك تروریستی منافقین یا سایر گروههای افراطی و تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره به طور مستقیم یا غیر مستقیم، از جمله از طریق ارائه هرگونه كمكهای مال، سیاسی، تبلیغاتی، فرهنگی، تسلیحاتی و اطلاعاتی حمایت میكنند.
5 - اشخاص آمریكایی كه از تروریسم دولتی از قبیل آنچه توسط رژیم صهیونیستی علیه مردم منطقه بخصوص فلسطین و لبنان انجام میشود حمایت كرده و نقش موثری در آن داشتهاند.
تبصره 1 – وزارت امور خارجه مكلف است ظرف مدت 3 ماه با همكاری نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رعایت سلسله مراتب، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات و بانك مركزی نسبت به شناسایی اشخاص موضوع این ماده اقدام و با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی نام آنها را در فهرست تحریم ثبت و منتشر نماید. این فهرست هر شش ماه یك بار و در صورت لزوم به صورت موردی به روز میشود.
تبصره 2 – به منظور مبارزه با تروریسم و در راستای اجرای حكم مقرر در مواد 8 و 9 قانون مجازات اسلامی قوه قضائیه موظف است، شعبه یا شعبی از دادسراها و دادگاههای كیفری صالح را برای رسیدگی به جرائم تروریستی موضوع بندهای ماده 1 قانون (مبارزه با تامین مالی تروریسم) كه توسط افراد و سازمانهای تروریستی مورد حمایت آشكار و پنهان آمریكا و یا دیگر كشورهای متخاصم علیه ایران مرتكب میشوند اختصاص دهد. هرگونه همكاری با دولت و نیروی نظامی و اطلاعاتی آمریكا در جرائم تروریستی، مستوجب محكومیت به مجازات مقرر در ماده 508 قانون مجازات اسلامی ( كتاب پنجم – تعزیرات) میباشد.
بخش پنجم- نقض حقوق بشر توسط آمریكا
ماده 5 – نظر به اینكه دولت ایالات متحده آمریكا همواره از طرق مختلف از قبیل نظامی و اطلاعاتی و اقدامات ضد حقوق بشری در پوشش فعالیتهای اقتصادی، علمی، پزشكی و بیولوژیكی و صنعتی خود و با اتخاذ رویكرد دوگانه و استفاده ابزاری مرتكب نقض، سیستماتیك حقوق بشر در صحنه جهانی و منطقهای و حتی نسبت به شهروندان خویش نظیر نابود كردن گروه دیویدیان گردیده است و از ناقضان حقوق بنیادین بشر به خصوص از حكومتهای دیكتاتور و خشن حمایت میكند، اشخاص ذیل مشمول مجازاتهای مندرج در بخش ششم این قانون قرار میگیرند:
1- نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریكا و مسئولانی كه در نقض حقوق مردم آمریكا به خصوص مسلمانان و به ویژه بر اساس فرامین اخیر رییس جمهور آمریكا در مورد مسلمانان مهاجر و از جمله نابود كردن گروه دیویدیان و سیاهپوستان نقش داشتهاند.
2- اشخاص آمریكایی كه در ارتكاب نقض قوائد اساسی و اصول بنیادین حقوق بین الملل از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بشر علیه مردم منطقه و خصوصا اقدامات سركوبگرانه رژیم صهیونیستی و رژیمهای سركوبگر منطقه مشاركت موثر دارند.
3 – شخص یا اشخاصی از اتباع ایالات متحده آمریكا كه خارج از رویه قضائی در داخل آمریكا یا خلاف حقوق بین الملل در سطح جهان مرتكب قتل و نقض حقوق بشر گردیدهاند.
تبصره 1 – وزارت امور خارجه مكلف است ظرف مدت سه ماه با همكاری وزارت اطلاعات و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نسبت به شناسایی اشخاص موضوع این ماده اقدام كرده و نام آنها را در فهرست تحریم ثبت و منتشر نماید. فهرست تحریم هر سال یك بار و در صورت لزوم به صورت موردی به روز میشود.
تبصره 2 – افراد ذیل مشمول مجازاتهای مندرج در بخش ششم این قانون قرار نمیگیرند:
الف- اشخاصی كه به دنبال افشای فعالیتهای غیرقانونی مقامات دولت ایالات متحده آمریكا باشند.
ب- اشخاصی كه شكنجه و جنایات دولت ایالات متحده آمریكا در اشغال عراق را افشا كردهاند.
ج- اشخاصی كه به شكنجه و جنایات آمریكا در اشغال افغانستان اقدام كردهاند.
د- اشخاصی كه فساد و تقلب در انتخابات اخیر آمریكا را افشا نمودهاند.
هـ - اشخاصی كه از حقوق و آزادیهای پیروان ادیان مختلف به خصوص مسلمانان حمایت كردهاند.
و- اشخاصی كه به دنبال افشای جنایات مقامات آمریكا در مورد سیاهپوستان و سایر گروهها نظیر دیویدیان بودهاند.
ز- اشخاصی كه در جهت مبارزه با دستورات اجرایی غیرانسانی اخیر رییس جمهوری آمریكا در مورد قانون مهاجرت مسلمانان اقدام كردهاند.
تبصره 3- دولت میتواند افرادی كه نسبت به افشای رفتارهای غیرقانونی و یا نقض حقوق بشر توسط دولت و نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریكا مبادرت كنند را تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
بخش ششم – مجازاتها و اقدامات متقابل
ماده 6 – صدور روادید ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای اشخاص مندرج در فهرست تحریم تهیه شده وفق تبصرههای مواد 4 و 5 این قانون ممنوع است.
ماده 7 – قوه قضائیه موظف است كلیه اموال و داراییهای اشخاص مندرج در فهرست تحریم تهیه شده وفق تبصرههای مواد 4 و 5 این قانون را در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران توقیف نماید.
ماده 8 – وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است كلیه تراكنشهای مالی مربوط به اشخاص مندرج در فهرست تحریم تهیه شده وفق تبصرههای مواد 4 و 5 این قانون را كه در نظام مالی و بانكی جمهوری اسلامی ایران انجام شود متوقف و حسابهای بانكی آنها را مسدود نماید.
تبصره – وزیر امور خارجه میتواند بنا به اقتضای منافع ملی یا امنیت ملی كشور پس از كسب مجوز از شورای عالی امنیت ملی ادامه درج نام شخص یا اشخاص معینی را در فهرست موضوع مواد 4 و 5 این قانون تعلیق یا متوقف نماید.
ماده 9 - كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موظف است مستمرا تحركات آمریكا شامل دولت و كنگره را رصد و بررسی نموده و اقدامات تكمیلی متناسب را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهد.
ماده 10 - دولت موظف است در مقابل اقدامات آمریكا مطابق قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام بویژه بند 3 آن با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی اقدامات متقابل را انجام و نتیجه آن را به كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای سلامی گزارش نماید.
ماده 11 - به منظور تقویت بنیه دفاعی كشور، افزایش توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران، مقابله با تروریسم، توقیت بنیه دیپلماسی، رصد اطلاعاتی، پیشران و پدافند هستهای، حفظ ثبات منطقه و حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جهت تحقق اصل یكصد و پنجاهم قانون اساسی دولت مكلف است مبلغ 20 هزار میلیارد ریال تخصیص دهد. 50 درصد مبلغ مزبور به منظور گسترش فعالیتهای موشكی در اختیار ستاد كل نیروهای مسلح و 50 درصد دیگر میان وزارتخانههای اطلاعات، خارجه و دفاع به طور مساوی تقسیم شود.
تبصره 1 – وزارت دفاع بودجه مذكور را برای اجرای طرح پیشران و پدافند هستهای هزینه نماید.
تبصره 2 – وزارت امور خارجه و اطلاعات موظفاند بودجه مذكور را در چارچوب تحقق اهداف این قانون هزینه نمایند.
ماده 12 - به منظور مبارزه با تروریسم در منطقه دولت موظف است مبلغ 10 هزار میلیارد ریال در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهد.
ماده 13 - وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هماهنگی ستاد كل نیروهای مسلح با رعایت سلسله مراتب موظف است ظرف مدت حداكثر یك ماه از تصویب این قانون، طرح اجرایی مربوط به افزایش توان دفاعی و بازدارندگی كشور در حوزه موشكی را تهیه و به همراه پیشنهادات خود برای تحقق لوازم و ضرورتهای این امر به شورای عالی امنیت ملی جهت تصویب مراجع ذیربط ارائه نماید.
ماده 14 - بر اساس قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، دولت و قوای مسلح كشور با رعایت سلسله مراتب موظفند به منظور حراست از امنیت و منافع ملی كشور و حمایت از متحدان در مقابله با تروریسم، تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندیهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینههای آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشكی و تقویت پدافند غیر عامل در مقابل حملات هستهای و ساخت پیشرانها، باطریهای هستهای، تصویربرداری نوترونی و پزشكی هستهای برنامهریزی و اقدام كند.
ماده 15 - دولت موظف است نسبت به نقض حقوق بشر در سطوح ملی، منطقهای یا جهانی توسط ایالات متحده یا با حمایت این كشور با استفاده از ظرفیت سازمانهای بینالمللی مشخصا و از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص مواردی از قبیل جنایت علیه بشریت در یمن و ... اقدامات مقتضی را انجام دهد و گزارش مربوطه را هر سه ماه یك بار به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.
ماده 16 - دولت موظف است از اتباع و شهروندان كشورهای منطقه از جمله فلسطین و لبنان كه قربانی اقدامات نامشروع ایالات متحده یا حمایتهای این كشور از اقدامات نامشروع و ناقض حقوق ایشان در منطقه شدهاند، حمایتهای لازم جهت تسهیل فرآیند دادخواهی و تظلم را در مراجع ذیصلاح ملی، منطقهای و بینالمللی به عمل آورند.
بخش هفتم - مقابله با تحریمهای اقتصادی آمریكا
ماده 17 - دولت موظف است همكاریهای اقتصادی خود را با كشورهای جهان با اولویت همسایگان و كشورهای دوست در ابعاد مختلف گسترش داده و همچنین همكاری اقتصادی خود را با كشورهایی كه با تحریمهای غیرعادلانه از سوی آمریكا مواجه هستند افزایش دهد.
ماده 18 - به منظور تامین و حراست از منافع اقتصادی كشور در برابر تحركات و تحریمهای خصمانه آمریكا، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ظرف مدت حداكثر 3 ماه از تاریخ تصویب این قانون، برنامه جامع مقابله با تحریم آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران، راهكارهای پیشگیری و كاهش آثار ناشی از آن را با محوریت عملیاتیسازی هر چه دقیقتر و موثرتر سیاستهای اقتصاد مقاومتی به كمیسیونهای امنیت ملی و سیاست خارجی و امور اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید و پس از آن هر 6 ماه یك بار اقدامات خود را به كمیسیونهای مزبور گزارش نماید.
ماده 19 - وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه مشتركا موظفند تمهیدات اقتصادی، سیاسی و حقوقی و بینالمللی لازم برای حمایت از اشخاص و شركتهای ایرانی كه به تبع و بهانه فعالیتهای اقتصادی خود مورد تحریم آمریكا قرار گرفتهاند، اتخاذ نموده و اقدامات لازم را انجام دهند و نتیجه را به كمیسیونهای اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی و قضایی و حقوقی گزارش نمایند.
ماده 20 - وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با هماهنگی وزارت امور خارجه، عملكرد كشورها و شركتهای خارجی را از حیث تبعیت از تحریمهای یكجانبه غیرقانونی آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران را رصد كرده و در تنظیم برنامهها و تعاملات تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به شركتهایی اولویت دهند كه اینگونه تحریمها را تبعیت نمیكنند.
ماده 21 - وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است در مورد تسلیحات مورد نیاز كشور با اولویت تولید داخلی، از همكاری سایر كشورها بهره گیرد و كشورهای همكاریكننده در این خصوص، از اولویت همكاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران برخوردار میشوند.
بخش هشتم - حمایت از اتباع ایران
ماده 22 - وزارت امور خارجه موظف است با همكاری وزارت اطلاعات حداكثر ظرف مدت 2 ماه از تصویب این قانون نسبت به تهیه فهرستی از ایرانیانی كه به اتهام نقض تحریمهای غیرقانونی آمریكا در زندانهای آن كشور محبوس هستند یا تحت تعقیب قرار دارند و نیز ایرانیانی كه در سایر كشورها به بهانه نقض تحریمهای فوقالذكر تحت تعقیب قرار داشتهاند یا تقاضای استرداد آنها از سوی دولت آمریكا صورت گرفته است، اقدام كرده و جهت تصمیم مقتضی به شورای عالی امینت ملی ارائه نماید.
ماده 23 - قوه قضائیه موظف است شعبه و یا شعب ویژهای را به منظور رسیدگی به شكایات كسانی كه از ناحیه تحریمهای غیرقانونی آمریكا یا اقدامات ماجراجویانه تروریستی این كشور در منطقه صدمه و یا خسارت دیده و یا میبینند، اختصاص دهد و وزارت دادگستری هم موظف است گزارش فعالیتهای صورت گرفته را هر سه ماه یك بار به كمیسیونهای امنیت ملی و سیاست خارجی و قضایی و حقوقی مجلس گزارش دهد.
ماده 24 - وزارت امور خارجه موظف است با همكاری دستگاههای ذیربط از ظرفیت « قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریكا علیه ایران و اتباع ایرانی» برای احقاق حقوق اتباع ایرانی كه از ناحیه تحریمهای غیرقانونی آمریكا یا اقدامات ماجراجویانه، تروریستی این كشور در منطقه از جمله اقدامات گروهها و سازمانهای تروریستی و افراطی مورد حمایت آمریكا، صدمه یا خسارت میبینند، استفاده نماید.
بخش نهم - هماهنگی
ماده 25 - وزارت اطلاعات و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رعایت سلسله مراتب موظفند به منظور رصد اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریكا با كشورهای مستقل و نیروهای مقاومت در منطقه در رایزنی و مشورت مدام بوده و تبادل اطلاعات نمایند.
ماده 26 - وزارت امور خارجه موظف است گزارش اقدامات اجرای این قانون را در هر دوره 6 ماهه به كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه نماید.
ماده 27 - مقررات این قانون محدودیتی در اعمال قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و سنوات قبل از قبیل قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولتهای خارجی مصوب 1390، فصل دوم قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و فصل اول كتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب 1375 و همچنین قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریكا مصوب 1368 ایجاد نمینماید.
سیام**3070** 1701
تنظیم: داود نخ كوب نیاسر* انتشار: حمید قدیمی
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی مجلس:
طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریكا روز یكشنبه در دستوركار مجلس قرار می گیرد / متن طرح منتشر شد
۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۵۳
کد خبر:
82627292
تهران-ایرنا - سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از بررسی طرح « مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریكا در منطقه در نشست روز یكشنبه مجلس خبر داد.