۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۲
کد خبر: 82627050
T T
۰ نفر

تشخيص يك نوع سرطان نادر با آزمايش خون

۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۲
کد خبر: 82627050
تشخيص يك نوع سرطان نادر با آزمايش خون

تهران- ايرنا- محققان موفق به توسعه يك آزمايش خون مبتني بر DNA شده‌اند كه سرطان نازوفارنكس را در مراحل اوليه با دقت 97 درصد تشخيص مي‌دهد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از مديكال ساينس، اين آزمايش با استفاده از نمونه خون انجام مي‌شود و DNA را از جهت وجود ويروس اپشتين بار مورد بررسي قرار مي‌دهد. اين ويروس مي‌تواند منجر به سرطان نازوفارنكس شود. نازوفارنكس محوطه‌اي در پشت بيني و در انتهاي شيپور استاش بوده كه در سنين پايين محل قرارگيري لوزه سوم است.
در كنار شيپور استاش فضايي قرار دارد كه به آن روزن مولر گفته مي‌شود و همين ناحيه محل سرطان نازوفارنكس است.
گرفتگي بيني، احساس خون در بيني و حلق و گرفتگي يك‌طرفه گوش از جمله مهمترين علايم اين سرطان هستند. اين سرطان تقريبا نادر است و در آمريكا از هر 100 هزار نفر در يك نفر ديده مي‌شود؛ ولي در شمال آفريقا و آسيا شيوع بيشتري دارد. تشخيص زودهنگام اين بيماري در موفقيت درمان نقش مهمي دارد. سرطان نازوفارنكس با ويروس اپشتين بار (ويروسي از خانواده تبخال) مرتبط است.
مطالعات محققان دانشگاه چيني هنگ‌كنك نشان مي‌دهد ژنوم ويروس اپشتين باردر بيش از 99 درصد از سلول‌هاي تومور سرطان نازوفارنكس وجود دارد. محققان بر مبناي همين موضوع آزمايش خوني توسعه داده‌اند كه با بررسي DNA‌ سرطان را در مراحل اوليه تشخيص مي‌دهد. دقت اين آزمايش حدود 97 درصد است. مطالعات نشان مي‌دهد با بررسي DNA مي‌توان بيشتر سرطان ها را در مراحل اوليه تشخيص داد.
نتايج اين مطالعه در نشريه New England Journal of Medicine منتشر شده است.
علمي (6) ** 9259
مترجم: سپيده علي‌كاشاني*انتشار: زهره محتشمي پور
۰ نفر