معاون وزیرصنعت:خودروی مشترك ایران- رنو سال آینده وارد بازار می شود

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید: 300 هزار دستگاه خودرو با برند رنو در یك دوره پنج ساله در كشور ساخته می شود و تولیدات از اواخر سال آینده وارد بازار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «منصور معظمی» امروز (دوشنبه) در پایان مراسم امضای قرارداد همكاری توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، شركت «پرتو نوین ناصح» و گروه خودروسازی رنو در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: بیش از 660 میلیون یورو در مرحله نخست این قرارداد، سرمایه گذاری شده است.
این مقام مسئول با اشاره به استانداردهای خودرویی در جهان، تصریح كرد: به دنبال ارتقای كیفی خودروها از طریق مشاركت با برندهای بین المللی هستیم.
رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به اینكه در تلاشیم خودروهایی بسازیم كه كیفی بوده و در توان مالی خرید مردم باشد، افزود: در این مشاركت سه جانبه، شركت رنو و بخش خصوصی داخلی سرمایه گذاری كرده اند و ایدرو نیز مجموعه ای را خریداری و در آن سرمایه گذاری كرده است، بتدریج نیز تیراژ تولید را افزایش خواهیم داد.
معظمی گفت، این مشاركت با 40 درصد داخلی سازی آغاز می شود و با گذشت یك سال و نیم به 60 تا 70 درصد افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه باید با ارتقای كیفیت به دنبال كاهش قیمت تمام شده نیز باشیم، تاكید كرد: باید تولید قطعه سازان كشورمان به گونه ای باشد كه در این محصولات استفاده شود؛ این مهم در قرارداد پیشگفته به رنو واگذار شده تا قطعات و محصولات نهایی با مسئولیت رنو صادر شود.
وی با اشاره به ارتقای 13.5 درصدی میانگین كیفیت انواع خودرو در یك سال اخیر، اظهار داشت: البته هنوز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم و در تلاشیم خودروسازان را مجبور به لحاظ و رعایت كردن استانداردها سازیم.
معظمی همچنین گفت: ایدرو هیچ گاه به دنبال بنگاه داری نبوده و نیست، بلكه صرفا جاده صاف كن و شتابدهنده است؛ سهم ایدرو در این قرارداد تنها 20 درصد است و دولت هر زمان كه بخواهد می تواند سهام ایدرو را واگذار كند.
رئیس هیات عامل ایدرو در پایان تصریح كرد: ایدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدیریت خودروسازان داخلی هیچ دخالتی نداشته و ندارد، بلكه همه خودروسازان خصوص اند.
به گزارش ایرنا، امروز قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با حضور «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد.
در شرایط پس از برجام، شركت رنو آستین ها را بالا زد و برای عقب نماندن از رقیب دیرینه خود یعنی پژو، مذاكره با خودروسازان ایرانی را آغاز كرد.
همكاری رنو در ایران پیچیدگی های خاص خود را دارد؛ سابقه رنو در ایران به همكاری با هر دو خودروساز بزرگ ایران برمی گردد؛ زمانی كه سكوی خودروی ال 90 (پلتفرم) برای تولید در اختیار هر دو شركت سایپا و ایران خودرو قرار گرفت.
این شركت از طرفی با پارس خودرو (شركت زیرمجموعه سایپا) از گذشته همكاری داشته و علاوه بر تولید خودروهای مگان، اكنون پارس تندر، كولیوس و ساندرو را در تولید مشترك خود دارند و از طرفی چند محصول خود از جمله تندر 90 و تندر پیكاپ را با ایران خودرو تولید و به بازار عرضه می كند.
مدیران عامل هر دو خودروسازی بزرگ ایران، در آن زمان خود را شریك قدیمی رنو و محق برای ادامه همكاری می دانستند؛ این روند ادامه یافت اما رنو با هیچ كدام از دو شركت قرارداد امضا نكرد و سرانجام امضای قرارداد با شركت ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) را پذیرفت.
دور جدید همكاری های خودرویی ایران و فرانسه با امضای توافق نامه ایدرو و رنودر دومین روز از نمایشگاه خودرو پاریس، بین «منصور معظمی» رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و «تیری بلوره» قائم مقام مدیر عامل رنو و با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و «كارلوس گون» مدیرعامل رنو آغاز شد.
البته رنو علاوه بر اینكه در دوران تحریم مانند رقیبش پژو، ایران را ترك نكرد و محصولاتی دیگری همچون تندر 90، پارس تندر و ساندرو هاچ بك و استپ وی را به بازار ایران آورد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 ** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشار: