۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۲
کد خبر: 82623595
T T
۰ نفر
عمل جراحی هایپك برای درمان سرطان در اصفهان انجام شد

اصفهان- ایرنا- نخستین بار در استان اصفهان و برای بار دوم در كشور، عمل جراحی 'هایپك' (HIPEC) شامل برداشت وسیع تومور داخل شكم با استفاده از دستگاه پمپ ویژه برای درمان سرطان در اصفهان انجام شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان روز دوشنبه به ایرنا گفت: این عمل جراحی با نام 'هایپك' (Hipec) در اصفهان برای درمان یك مورد سرطان تخمدان با موفقیت انجام شد.
كیانوش جهانپور با بیان اینكه این نوع عمل جراحی یك روش درمانی جدید در دنیا برای سرطان های روده بزرگ، معده و تخمدان كه در داخل شكم منتشر می شود است، اظهار كرد: اعضای تیم جراحی یكی از بیمارستان های خصوصی اصفهان موفق به انجام این عمل شدند.
وی توضیح داد: در این عمل تومورهای وسیع سرطانی منتشر شده در حفره پریتوئن (صفاق) با انجام شیمی درمانی هایپرترمی ( دمای بالاتر از دمای بدن ) داخل شكم با استفاده از پمپ ویژه برداشته می شود.
جهانپور با بین اینكه این روش درمانی باعث افزایش طول عمر بیمار می‌شود، گفت: در 30 تا 40 درصد موارد نیز ممكن است درمان قطعی بیماری را به همراه داشته باشد.
پزشك جراحی كه موفق به انجام این عمل جراحی در اصفهان شده است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این عمل جراحی پیش از این در شیراز انجام شده بود و اصفهان نیز برای دومین بار در كشور موفق به انجام آن شد.
وحید گوهریان افزود: تاكنون چنانچه فرد بیماری نشانه‌های انتشار تومور داخل شكمی را داشت، درمان قطعی برای آن در نظر گرفته نمی‌شد اما با انجام این روش، امید بیشتری برای این دسته از بیماران در كشور ایجاد شده است.
وی با بیان اینكه عمل جراحی هایپك (Hyperthermic Intraperitoneal Chemotherapy) شیمی درمانی صفاقی یا داخل شكمی در حرارت بالا و در حین عمل جراحی است، اظهار كرد: این نوع شیمی درمانی علاوه بر اثربخشی بیشتر و احتمال كمتر بازگشت مجدد تومور، عوارض و آسیب كمتری نسبت به شیمی درمانی وریدی (تزریق به رگ) كه به صورت معمول انجام می‌شود، بهمراه دارد.
این فوق تخصص جراحی با اشاره به اینكه دستگاه مورد نیاز برای انجام این عمل جراحی با هزینه حدود 500 میلیون تومان در یكی از بیمارستان های اصفهان، خریداری شده است، گفت: بیمارانی كه مبتلا به سرطان های قابل درمان به این روش هستند دیگر نیازی به مراجعه به سایر شهرها برای انجام این عمل جراحی ندارند.
گوهریان با بیان اینكه این روش از فناوری های روز امریكا و اروپاست، افزود: عمل جراحی انجام شده در اصفهان بر روی یك زن 60 ساله كه مبتلا به سرطان تخمدان بود با موفقیت انجام شد.
عمل جراحی هایپك برای نخستین بار در كشور، مهر ماه سال گذشته توسط اعضای تیم جراحی آنكولوژی دانشگاه علوم پزشكی شیراز در یكی از بیمارستان های این شهر انجام شد.
ت/3011/ 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی