۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82617088
T T
۰ نفر

گرمای خوزستان دومین قربانی خود را گرفت

۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82617088
گرمای خوزستان دومین قربانی خود را گرفت

اهواز - ایرنا - قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی اهواز گفت: گرمازدگی در 2 هفته اخیر، جان 2 كارگر را در خوزستان گرفت.

رمضان احدی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: یك كارگر 55 ساله كارخانه آلومینیوم سازی مسجدسلیمان ساعت 16 شنبه هفته جاری هنگام كار در اوج گرما به دلیل توقف عملكرد قلب و ریه جان خود را از دست داد چون تعریق زیاد و بالا رفتن دمای بدن در اثر گرما می تواند باعث ایست قلبی شود.
وی افزود: ماموران اورژانس این فرد را هنگام رساندن به بیمارستان از طریق ماشین شخصی تحویل گرفته و در طول مسیر عملیات احیا را انجام دادند اما فرد فاقد علائم حیاتی بود.
احدی ادامه داد: همكاران حوزه بهداشت و درمان اطلاعی از سابقه بیماری قلبی و عروقی كارگر فوت شده گزارش ندادند و پزشكی قانونی دلیل مرگ بیمار را توقف كاركرد قلب و ریوی در اوج گرما گزارش كرد.
قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی اهواز گفت: كارگاه عمرانی شركت آلومینیوم سازی مسجد سلیمان استاندارد لازم طب كار و حفاظت فردی را ندارد ضمن اینكه زمان كاری ادارات و شركت های تولیدی تا ساعت 13 باید رعایت شود كه این شركت این مورد را رعایت نكرده است.
وی بیان كرد: گرما عامل تشدید كننده در افراد با بیماری های زمینه ای و حتی افراد سالم است چون گرمای زیاد باعث بالا رفتن دمای بدن و تعریق شده و در نتیجه بدون بیماری زمینه ای نیز می تواند منجر به مرگ شود.
احدی اظهار كرد: همچنین یك كارگر 31 ساله ساعت 16 دوشنبه 19 تیر ماه براثر گرمازدگی در یك كوره آجرپزی در حاشیه شهر كوت عبدالله شهرستان كارون در جنوب اهواز فوت شد.
قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی اهواز اضافه كرد: از یكم تا نهم مرداد امسال 117 نفر گرمازده به مراكز درمانی مراجعه و سرپایی درمان شدند.
علائم گرمازدگی شامل افزایش دمای بدن، سردرد، سرگیجه، حال بد و بی اشتهایی، تشنگی شدید، تپش قلب، تند نفس كشیدن، تعریق شدید و پوست رنگ پریده و نمناك و انقباضات شدید عضلانی است.
دبیر اجرایی خانه كارگر خوزستان پیش از این خواسته بود تعطیلی كارگران در شرایطی كه دمای هوا در خوزستان بالاست در شورای سلامت مطرح شود.
آقایار حسینی گفته بود: با توجه به اینكه فعالیت و كار كارگران در دمای بالا سلامت آنان را به خطر می اندازد لازم است موضوع تعطیل كردن كار كارگران در دمای بالا در شورای سلامت خوزستان مطرح شود.یكی از وظایف شورای سلامت و بهداشت در قالب بخش بهداشت محیط رسیدگی به وضعیت سلامت كارگران در محیط كار است كه متاسفانه بهداشت در این زمینه به خوبی وارد عمل نشده و نظارتی در این حوزه ندارد.
دبیر اجرایی خانه كارگر خوزستان افزوده بود: تعطیلی كارگران در شرایطی كه دمای هوای خوزستان به 50 درجه می رسد به ویژه برای كارگرانی كه در زیر نور خورشید و هوای آزاد كار كرده و سلامت آنها در خطر است و دچار عوارض جدی می شوند،لازم است.
وی گفته بود: بر اساس ماده 41 قانون كارحقوق كارگران باید بر اساس مناطق مختلف و شرایط آب و هوایی تعیین شود كه متاسفانه این ماده قانونی رعایت نمی شود.
وی افزوده بود: اجرای این طرح از تابستان پارسال در خوزستان آغاز شد كه این مصوبه برای قشر كارگر اجرا نشده است.
گفتنی است در تیر پارسال نیز یك كارگر ساختمانی در اهواز بر اثر گرمای شدید دچار گرما زدگی شد و جان خود را از دست داد.
خوزستان از اواخر فصل بهار امسال با گرمای زودرس روبه رو شد به صورتی كه در برخی روزها دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد نیز رسید.
هشتم تیر دمای هوا در اهواز 53.7 درجه سانتیگراد اعلام شد كه گفته شده گرمترین نقطه ایران و جهان در این روز بود.
بر اساس مصوبه ستاد بحران خوزستان در 22 خرداد، ساعت پایان كار ادارات و دستگاه های اجرایی خوزستان در روزهایی كه دمای هوای استان به بالای 49 درجه می رسد، ساعت 13 است.
//3004/ 6037
خبرنگار: خاطره غفاری**انتشار دهنده : عبدالحمید راجی
۰ نفر