۴ مرداد ۱۳۹۶،‏ ۱۰:۵۵
کد خبر: 82610511
۰ نفر
منطقه آزاد ماكو،‌سرزمین بهشت طلایی در مسیر توسعه

تهران- ایرنا- توسعه و شكوفایی منطقه آزاد ماكو به عنوان جوانترین منطقه آزاد كشور با بهره برداری تدریجی پروژه های زیرساختی آن، دور از انتظار نیست. ماكو از نظر جغرافیایی بزرگترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد جهان بعد از منطقه شانگهای چین است.

منطقه آزاد ماكو در شمال غربی ترین نقطه جغرافیایی ایران و در همسایگی كشورهای تركیه و ارمنستان واقع است و یكی از هفت منطقه آزاد ایران به شمار می رود.
مناطق آزاد در ایران با اهداف كلان و راهبردی چون بهبود محیط كسب و كار حاكم بر این مناطق از طریق ارتقای شفافیت، پیشگیری و مقابله با فساد و بهبود فرایندها، تلاش برای تقویت رقابت پذیری و واگذاری عادلانه و رقابتی فرصت ها به عموم و اجرای طرح های جامع توسعه در شرق ، ‌غرب ، شمال و جنوب ایران ایجاد شده اند.
در این میان علاوه بر اهداف كلان، اهداف خرد نیز برای هر یك از مناطق تعریف شده كه در ارتباط با منطقه آزاد ماكو این اهداف شامل حمل و نقل و ترانزیت كالا، تجارت و خدمات تجاری ، گسترش صنعت گردشگری، ایجاد صنایع فرآوری و كشاورزی و واحدهای بزرگ كشت و صنعت است.
ایجاد منطقه آزاد ماكو كه از آن به عنوان جوان ترین منطقه آزاد كشور نام برده می شود با پنج هزار كیلومتر مربع مساحت در 24 مرداد سال 1389 به تصویب هیات دولت رسید. سازمان منطقه آزاد ماكو فعالیت خود را به طور رسمی از 5 دی ماه همان سال برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی با هدف توسعه زیرساخت های صنعتی و تجاری و رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده مزبور آغاز كرد.
این منطقه به لحاظ حدود جغرافیایی شامل شهرستان های ماكو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان است و به تنهایی بیش از 75 درصد كل مساحت مناطق آزاد كشور را به خود اختصاص داده است. این منطقه 220 هزار نفر جمعیت دارد.
اكنون با گذشت بیش از 5 سال از ایجاد این منطقه رفته رفته اقدامات انجام شده به خصوص در زمینه های زیرساختی مانند راه های ارتباطی ، فرودگاه ، برق ، مخابرات و نظایر آن یكی پس از دیگری به بار می نشیند و در درجه اول مردم منطقه و در ادامه استان آذربایجان غربی و كشور از نتایج اقدامات و خدمات آن بهره مند می شوند.

**فرودگاه ماكو
یكی از این اقدام های بارز این حوزه كه اثرگذاری زیادی در منطقه و كشور داشته و در آینده بین المللی نیز خواهد شد ، احداث و راه اندازی فرودگاه ماكو در كوتاه ترین زمان ممكن و در مدت 18 ماه است.
بهره برداری از این فرودگاه كه به طور رسمی از 25 اردیبهشت 1396 آغاز شد، از جمله اقدام های زیرساختی مهم در منطقه با هدف تسهیل تجارت و توسعه آن در شمال غربی ترین نقطه كشور و در نزدیكی دروازه اروپا به شمار می رود.
احداث این فرودگاه در خرداد ماه 1393 با اختصاص 600 میلیارد ریال آغاز شد و اكنون هر هفته سه پرواز رفت و برگشت در روزهای یكشنبه ، سه شنبه و پنجشنبه از تهران و بالعكس به آن انجام می شود تا رفت و آمد شهروندان ، گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی و زمینه جهانی شدن آن را تسهیل كند و موجب كاهش هزینه حمل و نقل و به تبع آن كاهش هزینه عرضه كالای تولیدی در منطقه به بازارهای مصرف شود.
«علیرضا جمشیدی» مدیر فرودگاه ماكو در جریان سفر هیات رسانه ای مركب از سردبیران 14 رسانه شامل خبرگزاری و روزنامه ضمن استقبال از آنان در فرودگاه در تشریح فعالیت های آن گفت ، فرودگاه ماكو در زمینی به مساحت 400 هكتار احداث شده و مساحت سطوح پروازی این محوطه 200 هكتار و طول باند آن سه هزار و 270 متر است.
وی با اشاره به این كه توسعه فرودگاه و ایجاد شهر فرودگاهی شامل دانشگاه، هتل ، مجتمع تفریحی و بازارچه از دیگر اقداماتی است كه در 200 هكتار مساحت باقیمانده غیرپروازی فرودگاه احداث خواهد شد، افزود: این فرودگاه در حال حاضر برای پروازهای روز آمادگی دارد كه بزودی با نصب چراغ های لازم برای پرواز در شب نیز قابل استفاده خواهد بود.
جمشیدی با اشاره به این كه با هفت شركت هواپیمایی برای برقراری پرواز به فرودگاه ماكو در حال مذاكره هستیم ، گفت: اكنون شركت هواپیمایی سپهران پروازهای خود را به این فرودگاه از 17 اردیبهشت برقرار كرده است و در آینده نزدیك با بهره برداری از سالن جدید فرودگاه و نصب تجهیزات خریداری شده از اروپا به دنبال امضای برجام و لغو تحریم ها ، پرواز دیگر شركت های هواپیمایی به فرودگاه ماكو آغاز خواهد شد.
مدیر فرودگاه ماكو كه همزمان با بازدید از بخش های مختلف آن با خبرنگاران سخن می گفت با اشاره به اینكه یكی از اهداف راه اندازی فرودگاه تسهیل در پشتیبانی حمل بار از منطقه آزاد ماكو و بالعكس است ، افزود، با نصب تجهیزات جدید و استفاده از آنها تا 2 ماه آینده اقدامات لازم برای تبدیل فرودگاه ماكو به مرز هوایی كشور نیز انجام خواهد شد.
این فرودگاه برای هواپیماهای ایرباس A320 طراحی شده و دارای هشت هزار مترمربع ترمینال اصلی و 800 مترمربع سالن تشریفات است و ارتفاع برج مراقبت بالغ بر 32 متر بوده و ساختمان های جنبی نیز در حال گسترش یا احداث است.
به گفته جمشیدی، علاوه بر توسعه فرودگاه ماكو تلاش هایی نیز برای انجام پرواز از این شهر به دیگر شهرها از جمله ارومیه ، تبریز، كیش و مشهد نیز در دستور كار است كه با فراهم شدن زیرساخت های لازم اقدامات لازم برای آغاز این پروازها نیز آغاز خواهد شد.


**توسعه راه ها
با توجه به وجود گذرگاه مرزی بازرگان در منطقه آزاد ماكو ، رفت و آمد قابل توجه خودروهای ترانزیت و باری تركیه و ایران و این كه افزایش رونق اقتصادی و سرمایه گذاری در منطقه نیازمند وجود راه های ارتباطی و بزرگراه است ، توسعه و تعریض راه های موجود از 11 متر به 25 متر نیز یكی دیگر از اقدامات عمرانی در منطقه آزاد ماكو است تا چهره منطقه را متحول كند.
در این ارتباط بر اساس اعلام «پدرام عبدالله زاده »كارشناس فنی و مهندسی سازمان منطقه آزاد ماكو به گروه رسانه ای اعزامی از تهران 500 میلیارد ریال از بودجه سازمان منطقه آزاد ماكو برای توسعه 100 كیلومتر راه در كل منطقه آزاد ماكو و چهار بانده كردن راه ها شامل 50 كیلومتر فاصله دروازه ورودی ماكو و نزدیك فرودگاه تا شهر ماكو ، 6 كیلومتر شهر ماكو تا مرز بازرگان به نام بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ، 20 كیلومتر محور مرگنلر تا شهر پلدشت، 8 كیلومتر محور كمربندی ماكو - بازرگان و 5/5 كیلومتر محور شهر شوط تا سه راهی شوط اختصاص یافته است.
به گفته وی ، طول مدت اجرای طرح های مزبور با انعقاد قرارداد با سه پیمانكار داخلی 18 ماه تعیین شده است كه از این زمان 8 ماه باقی مانده و با توجه به این كه سرما و یخبندان در فصل زمستان در منطقه ماكو فعالیت عمرانی و راهسازی را با مشكل مواجه می كند ، ممكن است این زمان كمی افزایش یابد.


**ذخایر معدنی قابل توجه
در ادامه فعالیت ها برای زیرساخت های منطقه آزاد ماكو یكی دیگر از اقدامات انجام شده با توجه به ایجاد 5 شهرك صنعتی و دیگر سرمایه گذاری های برنامه ریزی شده احداث نیروگاه برق 120 مگاواتی در این منطقه است كه این مهم با مشاركت بخش خصوصی از ایران و سرمایه گذار چینی با 8 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه در حال اجرا است كه تاكنون 70 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و بر اساس برنامه ریزی ها قرار است فاز اول آن شهریور ماه 1396 به بهره برداری برسد.
قرار است با تكمیل این طرح در زمینی به مساحت 12 هكتار كه 70 درصد سهم آن متعلق به طرف سرمایه گذار چینی و 30درصد طرف ایرانی است ، علاوه بر تامین برق مورد نیاز منطقه آزاد بخشی از آن نیز به كشورهای اطراف صادر شود.
احداث 5 شهرك صنعتی از جمله شوط با 50 واحد فعال اقتصادی در مناطق مختلف و با زمینه هایی چون تولید پوشاك ، درب های ضد سرقت ، دندان مصنوعی ، مواد غذایی ، سنگ مرمر و بتون از دیگر فعالیت های انجام شده در منطقه آزاد ماكو است.
«ابراهیم جلیلی» معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ماكو در گفت و گو با هیات رسانه ای اعزامی از تهران با اشاره به این كه وجود برخی معادن فلزی و غیرفلزی مانند سنگ طلا ، تیتان و سنگ مرمر در منطقه از ویژگی های بارز آن است ،‌ گفت: ماكو تنها منطقه آزاد است كه انواع معدن دارد و سیاست این منطقه مبتنی بر خام نفروشی است و باید سود ناشی از آن به منطقه بازگردد.
وی با اشاره به این كه ماكو را به جهت وجود نعمت های خدادادی باید سرزمین بهشت طلایی نامید ، افزود، با توجه به وجود برخی معادن در منطقه آزاد ماكو كارخانه تبدیل سنگ به كاغذ با استفاده از تكنولوژی آلمان در آینده نزدیك راه اندازی می شود و این اقدام مانع از استفاده از درختان برای تولید كاغذ می شود.
بر اساس اعلام معاون اقتصادی منطقه آزاد ماكو تاكنون بیش از یك میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی از سوی طرف های چینی ، هندی ، كانادایی و تركیه و بیش از هزار میلیارد ریال نیز از سوی سرمایه گذاران داخلی در آخرین منطقه آزاد كشور (ماكو) انجام شده است.
هیات رسانه ای اعزامی از تهران در جریان این سفر با حضور در كارخانه تولید فروآلیاژ با سرمایه گذاری یك شركت هندی به نام كابی از نزدیك در جریان روند فعالیت های آن قرار گرفت .
با توجه به وجود معادن سیلیس و منگنز در ماكو قرارداد احداث این كارخانه 14 مرداد ماه 1394 بین سازمان منطقه آزاد ماكو و شركت مزبور با 15 میلیون دلار سرمایه گذاری منعقد شد و محصول نهایی آن پودر سیلیس و مواد اولیه برای ساخت شیشه های ضد گلوله است.
این كارخانه در زمینی به مساحت 30 هزار متر و در سه فاز احداث و تكمیل می شود كه در فاز اول آن با 15 میلیون دلار سرمایه گذاری بزودی به بهره برداری خواهد رسید.
« آپ هی» نماینده شركت كابی هند در جریان این بازدید با اشاره به این كه احداث كارخانه از دو سال پیش آغاز و فاز اول آن در حال راه اندازی است ، گفت در این كارخانه از كارگران هندی و ایرانی استفاده می شود و در حال حاضر 110 نفر شامل 60 هندی و مابقی ایرانی در آن فعالیت دارند و با بهره برداری كامل آن به صورت غیرمستقیم نیز یك هزار نفر شاغل می شوند.
قرار است 30 درصد محصولات این كارخانه به مشتریان داخلی و در ایران و مابقی به هند و دیگر كشورهای همسایه ایران صادر شود.
بر اساس تعهد سرمایه گذار هندی قرار است در فاز دوم و سوم به ترتیب 15 و 30 میلیون دلار دیگر نیز از طرف شركت مزبور در منطقه آزاد ماكو و در جهت تكمیل این كارخانه سرمایه گذاری شود.

**احداث پایانه مرزی
احداث پایانه مرزی جدید با كلیه امكانات لازم نظیر آتش نشانی و مراكز رفاهی برای رانندگان در نقطه صفر مرزی با مساحت 200 هكتار و صرف 350 میلیارد ریال ظرف یك سال و نیم را باید از دیگر فعالیت های سازمان منطقه آزاد ماكو ذكر كرد كه در جریان این سفر مورد بازدید هیات رسانه ای قرار گرفت.
این پایانه با هدف افزایش سرعت عمل و به حداقل رساندن عملیات صادرات با جدا كردن سرویس ارزیابی صادرات از سایر رویه های گمركی (ترانزیت، واردات و ...)و افزایش سرعت عملیات تخلیه و بارگیری كالاهای صادراتی با توجه به وجود محیطی باز و جداگانه و دستگاه های تخلیه و بارگیری پیشرفته ، امكان خروج سریع از كشور برای كامیون ها از پایانه صادراتی با مجزا كردن كامیون های مزبور از صف طویل كامیون های موجود در نوبت، امكان انجام تشریفات گمركی صادرات به صورت شبانه روزی برای اولین بار در كشور و ایجاد امكانات رفاهی و خدماتی برای رانندگان احداث شده است.
«اكبر نوبخت» مدیر گمرك سازمان منطقه آزاد ماكو درباره احداث این پایانه گفت ، بر اساس برنامه ریزی ها قرار است كالاهای صادراتی از ایران با استفاده از سیستم حمل و نقل داخلی در این پایانه تخلیه و سپس از طریق خودروهای تركیه و مجارستان كه بار خود را در این محل تخلیه و خالی به كشورشان بازمی گردند، با نصف قیمت به خارج از كشور صادر شود.
وی با اشاره به این كه رسیدن كالا به دست مصرف كننده با قیمت پایین یكی از سیاست های مهم هر تولید كننده و صادركننده است، افزود، این پایانه در فاصله ای كمتر از 5 كیلومتر از گمرك بازرگان قرار دارد و بهره برداری از این پایانه آغاز شده است، امابا ظرفیت كامل نیست.
مدیر گمرك سازمان منطقه آزاد ماكو با اشاره به این كه اگر بخواهیم به سقف در نظر گرفته شده 30 میلیارد دلار مبادله با كشور همسایه یعنی تركیه برسیم لازم است تا گمرك بازرگان نیز با همكاری وزارتخانه ها، ارگان ها و سازمان های مختلف توسعه یابد ، گفت: به خاطرموقعیت جغرافیایی خروجی فعلی مرز بازرگان و واقع شدن آن در دهانه یك تنگه امكان تعریض آن وجود ندارد و به ناچار باید به فكر مبادی دیگر در نزدیك آن بود.
به گفته وی، قرار است در آینده با تكمیل و راه اندازی پایانه جدید خروج كامیون ها از كشور از آن و ورود از مرز كنونی صورت گیرد تا از معطلی كامیون داران در گرما و سرمای 27 درجه زمستان بازرگان و معضلات آن برای شهروندان ماكویی جلوگیری شود.
نوبخت با تاكید بر اینكه برای راه اندازی پایانه و گمرك جدید هماهنگی بین وزارتخانه های مرتبط مانند خارجه ، اقتصاد، بهداشت و دیگر نهادها لازم است، گفت: در حال حاضر 800 هزار تن كالا در سال از این گمرك با استفاده از خودروهای طرف ترك به خارج صادر می شود.
وی ادامه داد، در این ارتباط روزانه 600 خودرو حامل بار از مرز كنونی بازرگان وارد و یا خارج می شوند كه بر اساس برنامه ریزی ها این رقم در آینده با همكاری گمرك و منطقه آزاد به یك هزار و 500 دستگاه خودرو خواهد رسید.
این مقام سازمان منطقه آزاد خاطر نشان كرد كه در گذشته 2 هزار متر انبار سرپوشیده در مرز بازرگان وجود داشت كه با اقدامات انجام شده درسال های اخیر از سوی سازمان منطقه آزاد ماكو و ایجاد 16 هزار متر مربع انبار سرپوشیده این میزان اكنون به 18 هزار متر افزایش یافته است.
گزارش منتشره از سوی مناطق آزاد حكایت از آن دارد كه میزان صادرات از منطقه آزاد ماكو در سال 1394 به عراق، ارمنستان، تركیه، گرجستان شامل محصولات پلاستیكی ، شاه میگو و هندوانه به ارزش 18 میلیون و 500 هزار دلار بوده كه در سال 1395 این رقم به نزدیك 50 میلیون دلار رسیده و حدود سه برابر رشد داشته است.


**اقدام های گردشگری
در كنار اقدام های گفته شده برای تجهیز زیرساخت های منطقه ماكو و اطراف آن، برخی اقدامات نیز در شهر ماكو از سوی سازمان منطقه آزاد با هدف جذب بیش از پیش گردشگر و رفاه حال شهروندان این شهر انجام شده و یا در حال انجام است.
بوستان بزرگ امام خمینی(ره) در شهر ماكو از جمله اقداماتی است كه با اختصاص اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 13 هكتار احداث و از زمان بهره برداری از آن در مهر ماه 1395 اكنون به یكی از محل های تفریح مردم این شهر و گردشگران به خصوص در ساعات شب تبدیل شده و حضور مردم در ساعت عصر و شب در آن بسیار محسوس است.
در كنار این بوستان نیز ساختمان نمایشگاه بین‌المللی منطقه آزاد ماكو به مساحت 3 هزار و 959 مترمربع قرار دارد كه محلی برای برگزاری نمایشگاه در این شهر است و در زمان حضور هیات رسانه ای از تهران نخستین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه و نهاده های كشاورزی در آن با حضور مقام های سازمان مناطق آزاد ، استانی و محلی افتتاح شد.
یكی دیگر از اقداماتی كه در شهر ماكو با هدف جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی در حال انجام است ، بازسازی بزرگ ترین كلاهك سنگی خمیده دنیا معروف به «قیه» یا «قه یه» است كه همچون صدف بزرگی شهر ماكو را در بر گرفته است و از بالای آن شهر به خوبی نمایان است.
دیواره سنگی قیه به طول تقریبی بیش از شش كیلومتر در شمال شهر ماكو قرار دارد و ارتفاع این دیواره سنگی بین 150 تا 600 متر است. قیه با شیب منفی 40 درجه یكی از شاهكارهای طبیعت محسوب می شود و زیر این كلاهك سنگی قلعه ای قرار دارد كه تاریخ ساخت آن مشخص نیست اما با توجه به كتیبه های موجود در آن چند هزار سال قدمت دارد و در سال 1052 هجری قمری به دستور شاه عباس دوم تخریب شده است.
در حال حاضر اقدامات گسترده ای برای بازسازی آثار تاریخی موجود در اطراف كلاهك سنگی ماكو مانند ایجاد پله های مارپیچ از ابتدا تا انتهای آن ، بازسازی مسجد و حسینیه واقع در زیر كلاهك ، حمام موجود در آن كه گفته می شود مربوط به دوران صفویه است و هنوز بخش های زیادی از آن سالم است كه با تكمیل آن، این محل می تواند به یكی از جاذبه های مهم گردشگری این منطقه تبدیل شده و سالانه شمار زیادی گردشگر داخلی و خارجی را در كنار دیگر جاذبه های ماكو مانند كاخ موزه باغچه ، سد بارون ، دخمه سنگی فرهاد و عمارت كلاه فرنگی و دهها اثر دیگر به خود جذب كند. بر اساس برخی آمارها در منطقه ماكو تاكنون 300 اثر تاریخی ثبت شده است.
نصب نورافكن های متعدد در پایین این كلاهك نیز موجب شده است تا شب ها قیه جلوه خاصی داشته باشد و ابهت خود را برای هر بیننده ای نشان دهد.
بر اساس گزارش های موجود تاكنون 89 میلیارد و 652 میلیون ریال اعتبار صرف امور فرهنگی - هنری ، اجتماعی و گردشگری در منطقه آزاد ماكو شده است
برای حفظ و احیای میراث فرهنگی و تاریخی منطقه چند تفاهم نامه همكاری با اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری امضا شده كه در راستای اجرای این تفاهم نامه ها، عملیات مرمت پل های تاریخی قلعه جوق و پنج چشمه عملیاتی شده است.

**زندگی عشایر
در همین حال وجود عشایر در مناطق اطراف شهر ماكو و 11 ییلاق آن و زندگی در سیاه چادرها در كنار احشام و دام ها نیز می تواند به عنوان یكی از جاذبه های گردشگری در این منطقه به خصوص برای گردشگران خارجی تبدیل شود.
در جریان سفر هیات رسانه ای از تهران به منطقه ماكو یكی از برنامه های تدارك دیده شده حضور در كنار یكی از عشایر ماكو در ییلاق نادو با 280 خانواده و بیش از 2 هزار و 500 نفر عضو عشیره بود.
افراد این عشیره به خاطر سرما و برف سنگین كه گفته شد برخی از مواقع به بیش از یك و نیم متر می رسد ، 9 ماه از سال را در یكی از روستاهای ماكو به نام كوروز شوربلاخ زندگی كرده و سه ماه را در این ییلاق سپری می كنند.
استقبال مردم عشیره مزبور از هیات رسانه ای اعزامی از تهران و مقام های محلی منطقه در یك ظهر تابستان در كنار چادرهای برافراشته و زندگی عشیره ای با غذای سنتی خود به نام ساج قورماسی و دوغ محلی همراه با سبزی های معطر میزبانی كردند كه خاطره به یادماندنی را برای همه اعضای هیات به یادگار گذاشت.
این غذا تركیبی از گوشت پخته شده بره ، نان محلی و ماست است كه پس از قراردادن نان ها در وسط ظرفی به نام ساج آن را در معرض حرارت قرار داده به طوری كه نان ها به خاطر روغن موجود در اطراف گوشت ها تبدیل به ته دیگ شده و پس از آماده شدن بر روی نان بالا مقداری ماست محلی می ریزند و در كنار هر ساجی یك كله بره قرار دارد و اطراف آن نیز با قاچ های فلفل دلمه و گوجه فرنگی تزیین شده است. بیشتر از گوشت بره ته دیگ واقع در مركز این ساج برای اعضای هیات جذاب بود.

**احداث بازارچه مرزی
احداث بازارچه مرزی در 5 كیلومتری جاده ماكو – بازرگان یكی دیگر از اقدامات انجام شده در این منطقه است .
این بازارچه در زمینی به مساحت 22 هزار مترمربع و با هزینه 250 میلیارد ریال ایجاد شده است و حدود 500 مغازه با برندهای ترك اقدام به عرضه پوشاك ، مواد غذایی و لوازم آرایشی می كنند و برنامه ای نیز برای ارایه لوازم خانگی در آینده در این بازارچه وجود دارد.
مجموعه اقدام فرهنگی و زیربنایی مزبور موجب شده است تا شمار گردشگران و مسافران به منطقه آزاد ماكو در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته باشد.
بر اساس اعلام مناطق آزاد شمار گردشگران و مسافران به منطقه در سال 92 كمتر از 200 هزار نفر بوده است كه با اقدامات انجام شده این رقم در سال 1395 به 3 میلیون نفر افزایش یافته و پیش بینی می شود با توجه به راه اندازی فرودگاه در سال جاری این آمار در پایان سال افزایش چشمگیری خواهد داشت كه پاسخگویی به این مهم نیازمند توسعه مراكز اقامتی و رفاهی است.
همچنین تعداد خودروهای ورودی منطقه در 9 ماهه سال 95 بر اساس گزارش سازمان حمل و نقل و پایانه های استان 3 میلیون،خودرو بوده است.كه از جمله بازخوردهای اساسی افزایش حضور گردشگران با توجه به هزینه های مصرفی آنها، توسعه منطقه از لحاظ رونق كسب و كارهای مرتبط با حوزه گردشگری (شامل مراكز پذیرایی و خدماتی، مراكز اقامتی و هتل و ...) است كه با محاسبه صرف كمترین هزینه برای هر مسافر 'یك میلیون ریال ' مبلغ برآورد شده بیش از 3 هزار میلیارد ریال است كه حدودا برابر با بودجه یكسال سازمان می باشد.
همزمان با رونق در منطقه آزاد ماكو و افزایش قیمت زمین در این منطقه مردم نیز دست به كار شده و با گشت و گذر در منطقه اكنون می توان شاهد افزایش ساخت و سازها از سوی مردم و یا بازسازی ابنیه قدیمی بود.
«حسین فروزان» رییس هیات مدیره و مدیر عامل منطقه آزاد تجاری ماكو هم در نشستی صمیمی با هیات رسانه ای اعزام از تهران یكی از مشكلات اساسی در این منطقه را نبود زیرساخت های لازم برای توسعه بیش از پیش آن اعلام كرد.
وی افزود: نبود سیستم فاضلاب، كمبود برق برای فعالیت واحدهای اقتصادی، راه های ارتباطی قدیمی با وجود عبور یك هزار دستگاه كامیون در روز و برخی موانع دیگر از جمله مشكلاتی است كه این منطقه با گذشت چند سال از تاسیس آن همچنان دست به گریبان است.
فروزان با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع این موانع و مشكلات مانند توافق برای سرمایه گذاری جهت راه اندازی نیروگاه برق و طرح های در دست اجرا برای تعریض راه های ارتباطی در سال های اخیر گفت ، سرمایه گذار داخلی و خارجی معمولا در محلی وارد می شود كه كمترین مشكل را داشته باشد و اموراتش بدون قوانین دست و پاگیر و مشكلات حاشیه ای حل شود.
وی تاكید كرد ، در حال حاضر ما به جای برخی فعالیت ها برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی به دنبال حل مشكلات موجود در منطقه هستیم و تا این مسایل برطرف نشود نمی توان انتظار سرمایه گذاری داشت.
فروزان با اشاره به این كه ما برای برطرف شدن مشكلات به همراهی رسانه های نیاز داریم ، افزود ، تصمیمات اقتصادی را نباید داخل تصمیمات سیاسی كرد و برای پیشرفت بیش از پیش در منطقه ما نیازمند همدلی و همراهی همه مسوولان منطقه ای ، استانی و كشوری هستیم.
پیش بینی می شود با توجه به اقدامات انجام شده در منطقه و در صورت رفع برخی مشكلات و موانع موجود در ارتباط صادرات و واردات ، همكاری و همدلی همه طرف های دخیل و حل برخی اختلافات موجود در این زمینه می توان در آینده شاهد شكوفایی و توسعه چشمگیر در منطقه آزاد ماكو و شمالی ترین نقطه جمهوری اسلامی ایران بود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
میزگرد*1436**1561**گزارش: داود پورصحت*انتشار:مژگان توانا