۳ مرداد ۱۳۹۶، ۲۲:۵۳
کد خبر: 82610152
T T
۰ نفر
كردستان از مزيت هاي ارزشمندي براي توسعه صنعت گردشگري برخوردار است

سنندج- ايرنا- استان كردستان از ظرفيت‌ها و قابليت هاي ارزشمند گردشگري بسياري مانند آثار تاريخي و باستاني، مذهبي، مردم شناسي، تجارت، صنايع دستي و جاذبه‌هاي طبيعي برخوردار است و مي تواند با بهره گيري از اين ظرفيت ها به منطقه نمونه گردشگري بدل شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، طبيعت كردستان با توجه به دارا بودن كوهستان‌هاي متعدد و داشتن منابع آبي و رودخانه‌ها اين استان را به جاذبه‌اي طبيعي بكر و زيبا تبديل كرده است.
درياچه زريوار به عنوان يك قطب گردشگري كشور مطرح است، شهرستان هاي بانه و مريوان هر ساله پذيراي تعداد زيادي گردشگر از سراسر كشور است.
استان كردستان عليرغم داشتن پتانسيل ها و قابليت هاي گردشگري با مشكلات جدي در زمينه جذب گردشگر و توسعه صنعت توريسم مواجه است.
استان كردستان داراي جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي بسياري است و به دليل دارا بودن طبيعت منحصر بفرد و بكر مقصد مناسبي براي بوم گردي و طبيعت‌گردي به شمار ‌رود.
توسعه بوم گردي روستاهاي استان و توسعه گردشگري مناطق روستايي مي تواند به رونق اقتصاد روستاها كمك كند.
همچنين مي‌توان با به كار گماردن جوانان كردستاني به عنوان راهنمايان گردشگري محلي و بومي، براي مردم بومي و روستايي اين استان اشتغالزايي كرد.
كارشناسان معتقدند كه استان كردستان داراي زيباترين مناطق طبيعي در خاورميانه است كه با توسعه طبيعت‌گردي در اين استان و جذب گردشگران خارجي از كشورهاي همسايه، به اقتصاد كشور نيز كمك مي شود و با توجه به مرزي بودن كردستان مي ‌توان با جذب گردشگر خارجي براي ايران ارزآوري داشته باشد.
جذب سرمايه گذار، توسعه زيرساخت ها و حمايت از صنعتگران مناطق هدف گردشگري، مي تواند توسعه پيدا كند.
فعالان اقتصادي و صنايع دستي استان كردستان شامگاه دوشنبه با معاون رييس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور با ديدار و مشكلات خود را مطرح كردند.
يكي از فعالان حوزه صنايع دستي استان كردستان در اين جلسه ايجاد بازارچه و فروشگاه دايمي صنايع دستي را يكي از نيازهاي صنعتگران استان دانست و گفت: اولين مشكل در عرصه صنايع دستي مكان براي عرضه و فروش محصولات صنايع دستي در شهر سنندج است.
امجد مرادي افزود: ايجاد شهرك صنعتي به عرضه محصولات استان كمك مي كند.
وي خواستار راه اندازي سايت فروش محصولات به خارج از كشور، افزايش اعتبارات در حوزه صنايع دستي، افزايش آموزش پيشرفته به هنرمندان و صنعتگران، استفاده از قابليت هاي فارغ التحصيلان صنايع دستي، تسهيل و كمك به بيمه صنعتگران و كمك به توسعه اتحاديه هاي صنايع دستي استان شد.
مسئول طرح تكاپو در حوزه صنايع دستي نيز در اين نشست با اشاره به اينكه سال گذشته طرح توسعه تكاپو اشتغال پايدار مطالعاتي در حوزه گردشگري انجام داده است افزود: ظرفيت هاي گردشگري استان كردستان مي تواند منشا تحول و شكوفايي در منطقه باشد.
كريمي يكي از مشكلات صنعتگران استان را مشكلات مربوط به بازار و مشتري دانست و افزود: داشتن مشتري صنايع دستي و خريد محصولات صنايع دستي مي تواند چرخه اقتصادي صنايع دستي را بچرخاند.
وي با بيان اينكه استان كردستان از قابليت ها و مزيت هايي مانند بوم گردي، فرهنگي، پزشكي سلامت، توريسم درماني برخوردار است اظهار كرد: جذب و هدايت سرمايه، توليد محتواي مناسب به معرفي بهتر ظرفيت هاي گردشگري استان كمك مي كند.
وي همچنين مقوله آموزش و توانمندسازي صنعتگران استان را بسيار ضروري برشمرد.
در ادامه رييس انجمن راهنمايان استان كردستان با اشاره به اينكه ورود گرشگران به داخل استان زمينه اشتغال در استان را فراهم مي كند افزود: داشتن زيرساخت هاي مناسب زمينه ورود گردشگر به داخل استان را فراهم مي كند در همين راستا تكميل و اتمام زيرساخت هاي استان بايد در اولويت ويژه قرار گيرد.
پديدار با اشاره به اينكه عمارت خسروآباد يكي از عمارت هاي زيباي كشور محسوب مي شود خواستار تخصيص اعتبارات بيشتر بمنظور بازسازي اين اثر تاريخي شد.
وي شهر بازي را يكي ديگر از زير ساخت هاي استان ذكر كرد و افزود: در شهر سنندج مكان هاي مناسبي براي احداث شهر بازي وجود دارد.
وي اظهار كرد: بسترها و فضاي جذب گردشگر به داخل استان بايد فراهم شود و موانع فرار گردشگر در استان برداشته شود و همچنين نيروهاي انتظامي بايد با گردشگران برخور مناسب و معقولانه داشته باشند.
رييس كميسيون گردشگري اتاق بازرگاني استان كردستان نيز بوم گردي را يكي از قابليت ها و مزيت هاي استان ذكر كرد و گفت: فعال شدن بوم گردي، زمينه جذب گردشگر را از استان هاي كشور به داخل استان فراهم مي كند.
محمد نحيب آداك اظهار كرد: كردستان جز استان هاي محروم و كم برخوردار كشور است و در همين راستا ضرورت دارد مسئولان دولتي توجه ويژه اي به كردستان داشته باشند.
مديركل طبيعت گردي و معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي استان كردستان، طبعيت گردي را از شاخص هاي گردشگري استان برشمرد و گفت: توسعه طبيعت گردي مهم ترين راه برون رفت استان از معضل بيكاري است.
فياضي كردستان را از حيث جاذبه هاي گردشگري در كشور ممتاز توصيف كرد و افزود: اين استان از ظرفيت توسعه پرنده نگري برخوردار است و در اين راستا طرح پرنده نگري در استان بايد مورد توجه قرار گيرد.
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور نيز در اين جلسه گفت: امروز دولت به صنعت گردشگري و توسعه توريسم توجه ويژه اي دارد و از اين صنعت حمايت مي كند.
زهرا احمدي پور با اشاره به اينكه كردستان از ظرفيت ها و مزيت هاي ويژه گردشگري برخوردار است افزود: شناسايي ظرفيت هاي گردشگري و معرفي جاذبه هاي گردشگري استان ضروري است.
وي بخش گردشگري را پيشگام توسعه دانست و گفت: رونق گردشگري را بايد به عنوان يك اصل پذيرفت و فعاليت بخش خصوصي در اين زمينه مي تواند موفقيت آميز باشد
وي با بيان اينكه اينكه توسعه گردشگري در مناطق روستايي مورد توجه دولت است افزود: طرح توسعه روستايي در استان هاي كردستان، ايلام و كرمانشاه كه بالاترين آمار بيكاري را دارند انتخاب شده است.
به گفته وي فعاليت هاي بخش گردشگري را بايد به بخش خصوصي واگذار كرد و در اين راستا دولت نقش تسهيلگر و نظارتي داشته باشد.
وي در زمينه مجوز صدرو تخت نرد به خارج از كشور گفت: از آنجا كه تخت نرد محصول سنتي و هنري دست صنعتگران است و مي تواند براي صنعتگر ايجاد ثروت كند در راستاي رفع موانع صدور آن به خارج با علما و روحانيون مذاكره خواهم كرد.
7352/6108
**خبرنگار: شيوا اردلان منش/**انتشار دهنده: اميد بهمني

سرخط اخبار استان‌ها